آهن مهام » دانشنامه پروفیل (قوطی) » قوطی صنعتی چیست؟ و چه کاربردهایی در صنعت دارد؟
قوطی صنعتی چیست؟

قوطی صنعتی چیست؟ و چه کاربردهایی در صنعت دارد؟

فهرست مطالب

    به طور کلی قوطی پروفیل ها به دو دسته ی ساختمانی و صنعتی تقسیم بندی می شوند. پروفیل صنعتی به مراتب بیشتر از قوطی ساختمانی کاربرد دارد. از قوطی ساختمانی برای ساخت درب و پنجره، چارچوب و سایر مصارف ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد. در این مقاله قصد داریم به شرح ویژگی ها و کاربردهای پروفیل صنعتی بپردازیم تا بیشتر با این محصول پر کاربرد آشنا شوید. پس با ما در دانشنامه آهن مهام همراه باشید.

    پروفیل صنعتی چیست؟

    پروفیل ها نوعی مقاطع فلزی توخالی است که معمولاً از ورق های آلیاژی تولید می شود و هر کدام از آن ها دارای خصوصیات مخصوص به خود است. به عنوان مثال پروفیل آبرو و یا پروفیل در و پنجره یک کاربرد خاص و ظاهری دارند ولی پروفیل های صنعتی، کاربردهای پیچیده تر و تخصصی تری دارند.
    پروفیل صنعتی از ورق نورد گرم (ورق سیاه) ساخته می شود و به دلیل این که در ساخت آن از ورق های فولادی با ابعاد و ضخامت های بزرگتری استفاده می شود، به پروفیل سنگین معروف هستند. استفاده از این نوع محصول در پروژه های بزرگ و صنایع عظیم کاربرد گسترده ای دارد؛ زیرا استحکام کششی و توان باربری بالایی دارند و همچنین در برابر آسیب ها و ضربات احتمالی از مقاومت بی نظیری برخوردار است. قیمت قوطی صنعتی به عوامل مختلفی از جمله کیفیت، ابعاد، شرکت سازنده محصول، نوسانات نرخ ارز و همچنین قیمت آن در بازار جهانی بستگی دارد.

    نحوه ی تولید پروفیل صنعتی

    متخصصانی که در زمینه ی تولید پروفیل فعالیت دارند باید مطابق با استانداردهای پروفیل صنعتی، محصولات خود را تولید کنند. برای تولید پروفیل صنعتی، در ابتدا ورق های سیاه را وارد مرحله ی نورد سرد می کنند و بعد آن ها را در ابعاد و سایزهای مختلفی برش می دهند و سپس به مرحله ی خم کاری و سایزبندی هدایت می شوند و در آخر قوطی صنعتی تولید می شود.

    پروفیل صنعتی مرکب

    معمولاً پروفیل یا قوطی صنعتی از روش نورد سرد تولید می شود. اگر برای ساخت یک پروفیل، از هر دو روش نورد سرد و نورد گرم استفاده شود، یک پروفیل صنعتی مرکب تولید می شود که در بازار به عنوان پروفیل کامپوزیتی شناخته می شود. پروفیل های صنعتی مرکب در مقایسه با پروفیل های معمولی، از مزایا و ویژگی های بیشتری برخوردار است که عبارت است از:
    پروفیل صنعتی مرکب نسبت به پروفیل معمولی در مناطقی با رطوبت زیاد بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد؛ زیرا مقاومت بالایی در برابر خوردگی، رطوبت و فرسودگی دارد..
    پروفیل صنعتی مرکب در سازه های بسیار بزرگ به کار می رود به دلیل این که نسبت به پروفیل معمولی، وزن کم تری دارد.
    پروفیل مرکب دارای قابلیت غیرکشسانی است و به دلیل همین خاصیت، در برابر زلزله بسیار مقاوم است و همچنین باعث حفاظت بیشتر ساختمان می شود.

    ویژگی های پروفیل صنعتی

    پروفیل صنعتی مانند دیگر محصولات فولادی، از مزایا و ویژگی های منحصر به فردی برخوردار است. از مهم ترین ویژگی های این نوع پروفیل می توان به قابلیت جوشکاری بسیار مطلوب، ضخامت بسیار زیاد، وزن پایین و مقاوم بودن در برابر آب و رطوبت اشاره کرد. از دیگر مزایای پروفیل صنعتی این است که می توان داخل آن ها را با بتن پر کرد تا به صورت ستون مورد استفاده قرار گیرد.

    کاربردهای پروفیل صنعتی

    پروفیل صنعتی بر اساس خصوصیات فنی و ظاهری بسیار مطلوب در صنایع مختلف بسیار کاربرد دارد. برخی از کاربردهای پروفیل صنعتی عبارت است از:
    قابل استفاده برای ساخت بیلبوردها و تابلوهای تبلیغاتی کوچک و بزرگ
    جایگزین ستون برای سازه ها
    قابل استفاده برای ساخت خرپاهای خیلی بزرگ
    قابل استفاده برای صنایع خودروسازی و همچنین ساخت انواع ماشین آلات

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    پنج − 2 =