آهن مهام » مطالب آموزشی » لوله جدار چاه چیست و چه ویژگی هایی دارد؟
لوله جدار چاه

لوله جدار چاه چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

فهرست مطالب

    لوله ها دارای انواع مختلفی از جمله قیمت لوله اسپیرال، لوله جدار چاه، لوله گالوانیزه، لوله روغنی و غیره نیز می باشند. لوله جدار چاه یا غلاف، یکی از انواع لوله و در واقع یکی از مهم ترین قطعات در صنعت است. لوله جدار چاه، لوله استوانه ای از جنس فلز و PVC یا پی اتیلن می باشد که جهت پمپاژ و خارج کردن سیالاتی مانند نفت و گاز و همچنین جلوگیری از ریزش و تخریب چاه، در درون اعماق زمین قرار می گیرند. این نوع از لوله ها با فاصله، درون چاه قرار می گیرند. بعد از قرارگیری، فاصله بین چاه و لوله را با استفاده از روش ها و تکنیک های مختلفی پر می کنند تا از خطرات و آسیب های احتمالی نیز جلوگیری کنند.

    انواع لوله جدار چاه

    قیمت لوله جدار چاه دارای انواع مختلفی از جمله لوله های فلزی جدار چاه، لوله های پلی اتیلن جدار چاه و لوله های جدار چاه مشبک می باشند که هر یک دارای یکسری ویژگی ها و کاربرد هایی نیز می باشند که در ادامه مطلب به طور مفصل به بررسی هر کدام از انواع می پردازیم.

    لوله جدارچاه فلزی

    یکی ازپرکاربرد ترین لوله ها در صنعت، لوله های جداره چاه فلزی می باشد که قابلیت کششی زیادی داشته و در برابر انواع ضربه و فشار نیز مقاومت بالایی نیز دارد. لوله های جدار چاه فلزی به طور کلی به دو روش نورد شده و مارپیچی تولید وروانه بازار می شوند.
    روش نورد شده: در این روش، ورق های فلزی با قرار گرفتن در نورد های سرد و گرم، خم شده و بصورت لوله های استوانه ای در می آیند. سپس درز آن با روش جوشکاری جوش خورده و لوله های استوانه ای جدار چاه را تولید می کنند.
    روش مارپیچی: در این روش، ورق های فلزی به صورت مارپیچی و زاویه ای پیچیده می شود و در نهایت بصورت لوله های استوانه ای با درز مارپیچی باز در می آیند. در مرحله ی آخر نیز این درز ها جوشکاری شده و لوله های فلزی جدار چاه را تولید می کنند.

    لوله جدار چاه پلی اتیلن

    یکی دیگر از انواع لوله جدارچاه، لوله های پلی اتیلن یا PVC می باشد که در برابر انواع خوردگی و ضربه مقاوم بوده و در مقایسه با لوله های فلزی، سبک تر و ارزان تر نیز می باشند. از دیگر مزیت های این نوع از لوله ها عبارتند از:

    – نصب آسان آن

    – عدم ایجاد آلودگی در

    – آب

    – ماندگاری بالا

    – غیر هادی بودن

    – نارسایی الکتریکی

    – قابلیت نصب در عمق 500 متر

    لوله جدار چاه مشبک

    یکی دیگر از انواع لوله های جدار چاه، لوله های جدار چاه مشبک می باشد که دارای شیار های قوسی بر روی سطح هستند و مانع از مسدود شدن آن ها به وسیله خاک می شود. لوله های جدار چاه مشبک، اغلب در انتهای چاه قرار می گیرند زیرا رسوب کمتری داشته و آب بهتر بالا می آید. همچنین، لوله هایی با ماندگاری بالا هستند که قسمت های پرفشار و کم فشار آب با یکدیگر متناسب بوده و موجب می شود خروجی آب با کیفیت تر و بصورت یکدست باشد.

    لوله جدار چاه2

    نحوه اتصال لوله های جدار چاه

    لوله های جدار چاه های فلزی و غیر فلزی، به طور کلی به دو روش پیچی و نر و مادگی به یکدیگر متصل شده و مورد استفاده قرار می گیرند.
    روش پیچی: در این روش، لوله ها به وسیله پیچ و مهره هایی به یکدیگر متصل و نصب می شوند.

    روش نر و مادگی: در این روش، دو لوله بصورت رزوه ای یا فشاری در هم فرو رفته و کویل می شوند.

    خصوصیات لوله های جدارچاه

    لوله های جدارچاه، دارای یکسری ویژگی هایی می باشد که موجب می شود کاربرد گسترده ای در صنایع مختلف از جمله صنعت نفت و گاز نیز داشته باشند. از جمله ی این ویژگی ها را میتوان به موارد زیر اشاره کرد.
    – جلوگیری از خطر ریزش چاه

    – جلوگیری از نشت چاه
    – دارای قیمت مناسب

    – دارای استحکام زیاد و مقاوم در برابر فرسایش و فشار زیاد

    – ماندگاری بالا
    – جلوگیری از آلودگی ها از جمله قارچ ها و باکتری ها
    – دارای وزن مناسب و حمل آسان
    – نصب سریع و آسان
    – مقاوم در برابر رطوبت و عدم زنگ زدگی

    کاربرد لوله های جدار چاه

    لوله های جدارچاه همانطور که گفته شد، کاربرد گسترده ای در صنایع مختلف از جمله صنعت نفت و گاز و صنایع آب و فاضلاب نیز دارد. این نوع از لوله ها در صنعت آب و فاضلاب، اغلب با قرارگیری در اعماق زمین، جهت انتقال آب آشامیدنی در سطح شهر و روستا مورد استفاده قرار می گیرند و از ورود آلودگی و خاک به درون آب جلوگیری می کنند. اما در این بین، کاربرد عمده ی لوله های جدارچاه در صنعت نفت و گاز می باشد که در موارد زیر کاربرد فراوان دارند:
    – انتقال نفت وگاز و جلوگیری از نشت
    – قابلیت نگهداری پسماند های هسته ای
    – امکان جدا سازی لوله های نفت و گاز
    – انتقال بخار آب بر روی سطح زمین
    – افزایش عمر چاه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دوازده − 4 =