آهن مهام » مطالب آموزشی » لوله مانیسمان چیست و چه ویژگی هایی دارد؟
لوله مانیسمان

لوله مانیسمان چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

فهرست مطالب

    تا اینجای مطلب گفتیم که قطعات فولادی در انواع مختلفی تولید و روانه باز می شوند که این قطعات دارای ویژگی ها و کاربرد منحصر فردی هستند که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. یکی از این قطعات، لوله های بدون درز جوش (مانیسمان) هستند. لوله مانیسمان لوله هایی استوانه ای بدون درز از جنس فولاد هستند که نسبت به لوله های فولادی دیگر، سبک تر و دارای ضخامت کمتری نیز می باشند. علاوه بر این، لوله ی مانیسمان دارای سایز و انواع مختلفی بوده که معمولا در رده های 20، 40، 60، قیمت لوله مانیسمان رده 80، 120 و در دو سایز 6 و 12 متر موجود هستند که دارای شباهت ها و تفاوت هایی نیز می باشند.

     

    مشخصات لوله مانیسمان

    لوله های مانیسمان دارای استانداردهای متعددی هستند که هر محصول بر اساس همین استاندارد ها در کارخانه تولید می شود. لوله های مانیسمان معمولا از دو استاندارد ASME B36.10 و ASME B36.19 تولید می شوند که دارای ویژگی های خاصی در طول و ضخامت می باشند، به این صورت که استاندارد ASME B36.10 جهت لوله های فولادی و استاندارد ASME B36.19 نیز جهت لوله های استیلی مورد استفاده قرار می گیرد.

    انواع رده های لوله مانیسمان

    لوله های مانیسمان، از انواع رده از جمله 20، 40، 60، 80، 120 تولید می شوند که در این بین، رده ی 20 و40 در صنعت کاربرد بیشتری نیز دارد.
    رده 20: این نوع از لوله ها، در سایز حدود 1 الی 12 اینچ، ضخامت حدود 2 الی 6 میلی متر و وزن حدود 300 کیلوگرم نیز تولید و روانه بازار می شوند.
    رده 40: این نوع از لوله ها دارای سایز حدودا 1 الی 12 اینچ، ضخامت حدود 2 الی 10 میلی متر و وزن تا حدود 500 کیلوگرم می باشد.
    رده 60: این نوع از لوله ها، دارای قطر 8 الی 24 اینچ می باشد و وزن آن نیز با توجه به قطر و ضخامت متغیر است. نکته قابل توجه این است که این نوع از لوله ها برخلاف سایر انواع لوله بدون درز نیست و کمتر مورد استفاده قرار می گیرد.
    رده 80: این نوع از لوله ها دارای سایز های مختلفی هستند و در ضخامت حدود 3 الی 9 میلی متر و وزن تا حدود 150 کیلوگرم نیز روانه بازار می شود.
    رده 120: در این نوع از لوله ها، ضخامت لوله تا حدود 700 کیلوگرم نیز می رسد که با توجه به نیاز مشتریان است.

    فرایند تولید لوله مانیسمان

    قیمت لوله مانیسمان طی چند مرحله تولید و روانه باز می شوند که در این قسمت به بررسی آن نیز می پردازیم: در طی فرایند تولید لوله های مانیسمان، ابتدا شمش های فولادی در سایز های مخصوصی برش داده شده و بعد وارد کوره های قوسی می شوند تا حرارت ببینند. در این قسمت از فرایند تولید، شمش های فولادی باید آنقدر حرارت ببینند تا نرم شده و امکان شکل دهی آن نیز فراهم شود
    در مرحله ی بعد، طی فرایند سنبه کاری چرخشی، شمش های حرارت دیده را به شکل لوله در می آورند و بعد با تابگیری، ابتدا و انتهای آن را تنظیم می کنند.
    در مرحله ی آخر، پس از تولید، لوله ها را تست و بازرسی می کنند تا ضایعات و لوله های بی کیفیت از لوله های با کیفیت جدا شده و بسته بندی شوند.
    نکته قابل توجه این است که لوله های مانیسمان، علاوه بر روش سنبه کاری چرخشی، میتوانند با روش های دیگری مانند ریخته گری توسط نیروی گریز از مرکز، ریخته گری پاششی و روش نورد نیز تولید شوند.

    لوله مانیسمان

    کاربرد لوله های مانیسمان

    لوله های مانیسمان، لوله هایی هستند که در مقایسه با سایر لوله های درزدار، سبک و دارای استحکام بالایی می باشند که هنگام نصب هیچ گونه آسیبی نمی بینند. به همین جهت در صنایع مختلف مانند صنعت نفت و گاز ، صنایع پتروشیمی، نیروگاه های تولید انرژی، صنعت کشاورزی و غیره کاربرد فراوان دارند. از جمله مصارف مهم این گونه از لوله ها عبارتند از:
    – کاربرد خطوط فشار قوی مانند فشار قوی برق
    – کاربرد جهت خطوط هیدرولیک
    – خطاهای استخراج و انتقال نفت و گاز
    – مورد استفاده در خطوط آبرسانی صنعتی و کشاورزی
    – مبدل حرارتی و گرمایی

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سه × پنج =