آهن مهام » مطالب آموزشی » لوله های صنعتی چیست؟ انواع آن
لوله های صنعتی چیست

لوله های صنعتی چیست؟ انواع آن

فهرست مطالب

    لوله های صنعتی که به دلیل ضخامتی که دارد، گوشتدار صنعتی نیز شناخته می شود، نوعی لوله های استوانه ای شکل درزدار از جنس فولاد کربن دار هستند که با شکل دهی ورق سیاه تولید و روانه بازار می شوند.

    انواع لوله های صنعتی

    لوله های صنعتی، دارای انواع مختلفی مانند لوله صنعتی آلیاژی، لوله صنعتی گالوانیزه، لوله صنعتی مانیسمان و لوله های چدنی می باشند که در ادامه مطلب به طور مفصل با ویژگی ها و کاربرد هر یک از انواع، آشنا می شویم.

    لوله صنعتی آلیاژی

    لوله های صنعتی آلیاژی، یکی از انواع لوله های صنعتی می باشد که در برابر درجه حرارت بالا، مقاومت بالایی نیز دارد. این نوع از لوله ها، به دلیل ویژگی هایی مانند مقاومت در برابر خوردگی، استحکام و دوام بالایی که دارند در صنایع مختلف مانند صنایع شیمیایی و صنعت برق مورد استفاده قرار می گیرند.

    لوله صنعتی مانیسمان (بدون درز)

    لوله های صنعتی مانیسمان، لوله هایی استوانه ای بدون درزجوش و از جنس فولاد می باشند که در دو سایز 6 و 12 متر و معمولا در رده های 20، 40، 60، 80 و 120 موجود هستند. قیمت لوله مانیسمان یکی دیگر از انواع لوله ها بوده که به روش های سنبه کاری چرخشی، ریخته گری توسط نیروی گریز از مرکز، ریخته گری پاششی و نورد تولید شده که در صنایع مختلفی مانند صنعت نفت و گاز، صنایع پتروشیمی، صنعت کشاورزی و غیره نیز کاربرد فراوان دارد.

    لوله صنعتی گالوانیزه

    لوله های گالوانیزه ، نوعی لوله فولادی پوشیده شده از روی و در طول 6 متر می باشد که با روش غوطه ور سازی و عمل گالوانیزاسیون تولید و روانه باز می شوند. این نوع از لوله ها یکی از مهم ترین اجزا در خطوط آبرسانی بوده که با توجه به ویژگی هایی از قبیل مقاومت در برابر خوردگی و رسوبات معدنی، ماندگاری بالا، قابلیت بازیافت و غیره، در مصارف مختلف از جمله انتقال آب در ساخت و ساز و سیستم های آبیاری، سیستم های تهویه و غیره نیز کاربرد فراوانی دارند.
    نکته قابل توجه این است که لوله های گالوانیزه، علاوه بر انتقال مایعات، جهت انتقال گاز نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

    لوله صنعتی چدنی

    لوله های چدنی، یکی دیگر از انواع لوله های صنعتی می باشد که با توجه به ویژگی هایی مانند ماندگاری بالا، عدم ترکیدن و یخ زدگی، ضخامت بالا و قیر اندود بودن آن، مقاومت در برابر ارتعاشات و غیره، کاربرد فراوانی در صنایع مختلف نیز دارد.

    لوله صنعتی جدار چاه

    این نوع از لوله های صنعتی، لوله هایی استوانه ای از جنس فلز یا پلی اتیلن می باشند که طی روش نورد شده یا مارپیچی تولید و روانه بازار می شوند. لوله جدار چاه ، یکی از مهم ترین قطعات هستند که جهت پمپاژ و خارج کردن سیالاتی مانند نفت و گاز، و همچنین جلوگیری از ریزش و تخریب چاه، با فاصله درون اعماق زمین قرار می گیرند.

    جدار چاه

    خصوصیات لوله های صنعتی

    لوله های صنعتی، یکی از پرکاربرد ترین لوله های فولادی می باشند که با توجه به یکسری ویژگی ها، کاربرد گسترده ای در صنایع و کارخانجات دارند. از مهم ترین ویژگی های این نوع از لوله ها عبارتند از:
    – دارای ضخامت بالا
    – دارای قیمت مناسب و مقرون به صرفه
    – بدون درز
    – دارای تنوع بالا
    – جوش پذیری عالی

    فرایند تولید لوله های صنعتی

    در روند تولید لوله های صنعتی، ابتدا نوار ورق، با توجه به ابعاد و اندازه هایی مطابق با نیاز مشتری برش داده می شود.
    در مرحله ی بعدی، ورق طبق فرایندی شکل داده شده و به لوله تبدیل می شود.
    در مرحله ی آخر نیز درز لوله با استفاده از جوشکاری مقاومتی و القایی جوش داده شده و بعد از براده برداری، لوله های صنعتی از جنس فولاد را در ابعاد و اندازه های مختلفی تولید و روانه بازار می کنند.

    کاربرد لوله های صنعتی

    لوله های صنعتی، با توجه به ویژگی ها و کاربردی که دارند، نسبت به سایر لوله های فولادی دیگر دارای مقاومت و ضخامت بیشتری می باشد و در صنایع مختلف مانند صنایع پتروشیمی و کارخانه ها کاربرد فراوانی نیز دارد. علاوه بر این، این گونه از لوله ها در ساخت و ساز هایی مانند ساخت پل های فلزی، خرپاها، پروژه های ساختمانی و همچنین جهت تجهیزات ایمنی راه ها مورد استفاده قرار می گیرد.
    یکی دیگر از کاربردهای لوله های صنعتی، میتوان به کاربرد آن در انتقال سیالاتی مانند نفت و گاز نیز اشاره کرد که به دلیل مقاومت و ضخامتی که دارند، بهتر عمل می کنند.

     

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سه × 3 =