آهن مهام » مطالب آموزشی » لوله گازی چیست؟ همه چیز درباره لوله گازی
لوله گازی چیست؟

لوله گازی چیست؟ همه چیز درباره لوله گازی

فهرست مطالب

    تا اینجای مطلب گفتیم که لوله عمدتا جهت انتقال مایعاتی از قبیل آب، در صنایعی مانند صنعت آب فاضلاب مورد استفاده قرار می گیرند. این لوله ها علاوه بر مایعات، در انتقال گاز نیز نقش عمده ای دارد. از همین رو از لوله هایی به نام لوله گازی در انتقال گاز مایع استفاده می کنند.
    لوله گازی، لوله هایی از جنس فولاد و پلی اتیلن هستند که جهت توزیع و انتقال گاز از پالایشگاه ها و یا ایستگاه ها به محل مصرف کاربرد فراوان دارند. لوله های گازی دارای دو نوع خطوط از جمله خطوط لوله تغذیه و خطوط لوله شبکه توزیع هستند که وظیفه ی خطوط لوله تغذیه، انتقال گاز از ایستگاه تقلیل فشار به داخل شهر بوده و وظیفه خطوط لوله شبکه توزیع نیز توزیع گاز طبیعی در لوله های شهری می باشد.

    انواع لوله گازی

    لوله های گازی، با توجه به نوع عملکرد و ویژگی هایی که دارند به دو نوع لوله گازی توکار و لوله گازی روکار تقسیم بندی می شوند.
    قیمت لوله گازی توکار: این نوع از لوله های گاز، به دلیل مقاومت بالا در برابر ضربه، سایش و پوسیدگی، معمولا در پروژه های وسیع مانند انتقال گاز از شهری به شهر دیگر کاربرد فراوان دارد. علاوه بر این، لوله های گازی توکار در داخل زمین یا دیوار نصب می شوند و به آسانی در دسترس نیستند.
    قیمت لوله گازی روکار: لوله های گازی روکار، نسبت به لوله های توکار، در برابر ضربه و پوسیدگی آسیب پذیرتر و ارزان تر هستند و معمولا در لوله کشی های درون شهری و درون ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرند.

     

    جنس لوله گازی

    لوله های گازی، به دلیل کاربرد زیاد و آسیب های احتمالی، معمولا از عناصر آلیاژی تولید می شوند. به طور کلی، لوله های گازی، در جنس های فولادی، مسی و پلی اتیلن تولید و روانه بازار می شوند.
    فولاد: لوله های فولادی، نسبت به سایر لوله های گازی دیگر، دارای انعطاف پذیری بالاتری بوده و در مناطقی با میزان رطوبت بالا، کاربرد فروانی نیز دارند.
    مس: لوله گازی مسی، به دلیل حساسیت به گاز های مختلف، ممکن است در مجاورت این گونه گازها واکنش نشان داده و خورده شود. به همین جهت نسبت به سایر مدل های لوله گازی، کاربرد کمتری دارد و در برخی قسمت های خاص مورد استفاده قرار می گیرد.
    پلی اتیلن: استفاده از لوله های پلی اتیلن، امروزه کاربرد فراوانی دارد که اغلب در شبکه های گازرسانی شهری مورد استفاده قرار می گیرند.

    اتصالات لوله گازی

    هنگام نصب و اتصال لوله های گاز به یکدیگر، اتصالاتی مورد نیاز است تا دو لوله را به یکدیگر متصل کرده و یا لوله را در یک زاویه 45 درجه نیز منحرف کند. از جمله مهم ترین این اتصالات عبارتند از:
    – درپوش
    – زانویی با زاویه 45 درجه
    – زانویی با زوایه 90 درجه
    – زانویی با زاویه 180 درجه
    – تبدیل جهت کاهنده هم مرکز
    – تبدیل جهت کاهنده غیر هم مرکز
    – سه راهی کاهنده
    – سه راهی هم اندازه

    مشکلات استفاده از لوله های گاز

    گفتیم که لوله های گازی کاربرد گسترده ای در توزیع و انتقال گاز دارند، اما با این حال دارای یکسری مشکلاتی پس از نصب نیز می باشند. از جمله این مشکلات عبارتند از:
    – نشت و زنگ زدگی لوله ها
    – لوله های پوسیده و بی کیفیت
    – آسیب دیدن لوله ها هنگام نصب
    – از بین رفتن دریچه های خاموش
    – اشتباه در نصب لوله ها گازی
    – لوله کشی در سیستم های مجاری

    کاربرد لوله گازی

    لوله های گازی، با توجه به ویژگی ها و نوع کاربردی که دارند، در برخی صنایع مورد استفاده قرار می گیرند. از جمله مهم ترین مکان هایی که این نوع از لوله ها در آن کاربرد گسترده ای دارند عبارتند از:
    پالایشگاه های نفت
    – سوله ها و کارخانه های صنعتی
    – صنایع پتروشیمی
    – ساختمان های مسکونی و اداری
    – نیروگاه های تولید الکتریسیته
    – سامانه های هیدرولیک
    – سیستم های هوای فشرده

    کارخانجات تولید کننده لوله گازی

    لوله گازی، یکی از مهم ترین قطعات در صنعت می باشد که توسط بسیاری از کارخانه های کشور تولید و روانه بازار می شود. از جمله مهم ترین کارخانجات تولیدکننده لوله گازی میتوان به کارخانه هایی از قبیل: کارخانه پروفیل ساوه، شرکت لوله سازی اهواز، شرکت لوله سازی سپنتا، لوله سازی ایرانیان و شرکت لوله و پروفیل سپاهان نیز نام برد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    16 − 6 =