آهن مهام » مطالب آموزشی » لوله گالوانیزه چیست و چه کاربردی دارد؟
لوله گالوانیزه

لوله گالوانیزه چیست و چه کاربردی دارد؟

فهرست مطالب

    لوله گالوانیزه، نوعی لوله فولادی پوشیده شده از فلز روی و در طول 6 متر می باشد که شامل اجزایی مانند قفل، برشن و کمربند است. لوله گالوانیزه، یکی از اجزای مهم در خطوط آبرسانی می باشد که در برابر انواع خوردگی و رسوبات معدنی مقاوم بوده و در نهایت موجب ماندگاری بالای لوله می شود.برای اطلاع از قیمت لوله داربستی  بر روی نام محصول کلیک کنید.

    انواع لوله گالوانیزه

    لوله های گالوانیزه، با توجه به جنس و نوع فلز به کار رفته، به دو دسته لوله گالوانیزه آهنی، لوله گالوانیزه فولادی نیز تقسیم بندی می شوند که در ادامه، با هر یک از این انواع بیشتر آشنا می شویم.

    لوله گالوانیزه فولادی

    لوله های گالوانیزه فولادی، لوله هایی از جنس فولاد نرم می باشند که در مقایسه با لوله های گالوانیزه آهنی، سبک تر، براق تر و در برابر اسید ها مقاومت بیشتری نیز دارد. در فرایند تولید این نوع از لوله ها، ورق های فولادی با عبور از قالب ها، به صورت لوله های استوانه ای توخالی در می آیند و در مرحله بعدی درز های آن با استفاده از دستگاه جوشکاری جوش می خورد. در مرحله ی آخر نیز لوله را در یک حوض حاوی گالوانیزه ( فلز روی ) قرار می دهند تا در برابر اسیدها و زنگ خوردگی مقاومت بیشتری نیز داشته باشد.

    لوله گالوانیزه آهنی

    این نوع از لوله ها که با نام لوله های درز دار نیز شناخته می شوند، لوله هایی از جنس آهن سفید نورد شده می باشند که اغلب به رنگ های تیره و خاکستری تولید و روانه بازار می شوند.

    فرایند تولید لوله گالوانیزه

    متداول ترین روش تولید لوله های گالوانیزه، گالوانیزه کردن لوله با روش غوطه ور سازی است.
    در این روش، ابتدا لوله ها را در مراحل ابتدایی ساخت، وارد واحد آماده سازی می کنند تا لوله ها مطابق با استاندارد های مجاز آماده شده و عمل گالوانیزاسیون بهتر انجام شود.
    بعد از آماده سازی لوله ها، آن ها را چرب زادیی کرده و زنگ زدگی را از سطح آن پاک می کنند. سپس، لوله در محلول فلاکس قرار گرفته و کاملا به آن آغشته می شود. محلول فلاکس موجب می شود تا فلز روی بهتر به سطح فولاد نفوذ کند. لوله ها بعد از آغشته شدن در محلول فلاکس، وارد دستگاه گالوانیزه می شوند تا در دمای 120 درجه سانتیگراد حرارت ببینند. بعد، لوله ها وارد کوره شده و با حرارت خشک می شوند.
    در مرحله ی بعدی لوله ها به مدت یک دقیقه درون حوضچه های حاوی فلز روی ذوب شده و در دمای 450 درجه سانتیگراد قرار می گیرند و بعد از خارج شدن، دو سر انتهایی آن دنده می شود.

    لوله گالوانیزه2

    گالوانیزاسیون گرم و سرد

    لوله های گالوانیزه با توجه به نوع فرایند گالوانیزاسیون، به دو دسته ی گرم و سرد تقسیم می شوند که در ادامه ی مطلب، به بررسی هر کدام می پردازیم.

    گالوانیزاسیون سرد: در این روش، لوله ها در دمای پایین و بصورت سطحی گالوانیزه می شوند و در آخر نیز لوله های گالوانیزه با ظاهر براق و یکدست را تولید می کنند. این نوع از لوله ها، دارای پوشش سطحی هستند که استحکام زیادی ندارند و با ایجاد خراش کوچک، روکش آن ضربه دیده و همین امر موجب کاهش عمر لوله نیز می شوند. این روش، اغلب در صنایع خودروسازی وساخت پیچ و مهره مورد استفاده قرار می گیرد.

    گالوانیزاسیون گرم: در این روش، لوله ها در دمای بالا گالوانیزه می شوند که در طی آن ملکول های روی به درون آهن نفوذ کرده و لوله های گالوانیزه با ظاهر مات و کدر و در ضخامت 40 الی 120 را تولید می کنند. این روش گالوانیزاسیون اغلب در آهن آلات و در فضای باز مانند دکل های مخابراتی، دکل های فشار قوی برق، تیر های برق، گاردریل ها و لوله های آب مورد استفاده قرار می گیرند.

    خصوصیات لوله های گالوانیزه

    لوله های گالوانیزه، با توجه به یکسری ویژگی ها، کاربرد گسترده ای در صنایع مختلف به خصوص صنعت آب و فاضلاب دارند از جمله مهم ترین این ویژگی ها عبارتند از:
    – دارای مقاوت بالا در برابر خوردگی و زنگ زدگی
    – ماندگاری بالا
    – قابلیت بازیافت و استفاده مجدد
    – دارای هزینه پایین تر در تولید، تعمیر و نگهداری

    کاربرد لوله های گالوانیزه

    لوله های گالوانیزه عموما به عنوان لوله های آبرسانی جهت انتقال آب در ساخت و ساز و سیستم های آبیاری مورد استفاده قرار می گیرند. اما با این حال علاوه بر انتقال مایعات، می توانند بخش قابل توجهی از خطوط انتقال گاز را نیز تشکیل بدهند.
    همچنین، از دیگر موارد استفاده از لوله های گالوانیزه، میتوان به کاربرد آن در سیستم های تهویه و ساخت تصفیه خانه ها نیز اشاره کرد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    یازده + 12 =