آهن مهام » مطالب آموزشی » مزایا و معایب اسکلت فلزی در ساخت و ساز
مزایا و معایب اسکلت فلزی در ساخت و ساز

مزایا و معایب اسکلت فلزی در ساخت و ساز

فهرست مطالب

    اصلی ترین بخش هر سازه در صنعت ساختمان سازی، اسکلت و چارچوب آن است که تاثیر بسزایی در میزان مقاومت سازه در برابر حوادث مختلف مانند زلزله دارد. از همین رو لازم است برای ایمنی بیشتر، از دوام و استحکام بالایی نیز برخوردار باشد. علاوه بر این، اسکلت ساختمان میتواند به روش های مختلفی ساخته شود که یکی از آنها اسکلت فلزی است. در ساخت اسکلت فلزی، لازم است شرایط اقلیمی، مکان، کیفیت مصالح و غیره را در نظر گرفت تا مانع از بروز حوادث احتمالی در آینده شد. ما در این مقاله قصد داریم شما را با مزایا و معایب اسکلت فلزی در صنعت ساختمان سازی آشنا کنیم که بسیار مطالب مفید و کاربردی برای مالکان و مهندسین پروژه است. از همین رو پیشنهاد می کنیم تا انتهای مقاله همراه ما در آهن مهام باشید.

    مزایای ساخت اسکلت فلزی

    اسکلت فلزی، با توجه به نوع متریال به کار رفته در آنها، دارای یکسری مزایایی از قبیل موارد زیر می باشد که در ادامه ی مطلب به طور مفصل به بررسی آنها خواهیم پرداخت.
    – دوام و ماندگاری بالا
    – کنترل باد
    – مقاوم در برابر آتش
    – قابلیت تولید در اندازه های مختلف
    – مقرون به صرفه

    دوام و ماندگاری بالا

    همانطور که می دانیم، مصالح فولادی نسبت به سایر مصالح قاب بندی مانند چوب، از استحکام و دوام بیشتری برخوردار است و در برابر حوادث طبیعی مانند باد و زلزله نیز دارای مقاومت بالایی می باشد؛ از همین رو میتوان جهت ساخت سازه هایی مانند انواع سوله و ساختمان های مرتفع مورد استفاده قرار گیرند. علاوه بر این، فولاد در مقایسه با چوب، متراکم تر و سنگین تر است که به دلیل عدم داشتن الیاف شکننده، دچار خوردگی و پوسیدگی نشده و میتوان برای مدت طولانی از آن استفاده کرد.

     

    کنترل باد

    برخی حوادث طبیعی مانند طوفان و باد های شدید، میتواند در سازه و ساختمان تاثیر زیادی داشته باشد که ممکن است موجب فشار به ساختمان و در نتیجه آسیب به آن شود. یکی دیگر از مزایای اسکلت های فلزی، مقاومت بالای آنها در برابر باد و طوفان می باشد که اگر به بهترین صورت نصب شوند، هر گونه تغییر و فشار به نمای داخلی و بیرونی، تاثیری در استحکام آن ندارد.

    مقاوم در برابر آتش

    آتش سوزی، از جمله حوادثی است که ممکن است بنا به دلایل مختلف مانند سیم کشی نادرست سازه رخ دهد و خسارات جبران ناپذیری را به وجود بیاورد. در صورتی که یک سازه، از مصالح با کیفیت و مقاوم در برابر آتش مانند چوب ساخته نشده باشد، ممکن است موجب گسترش آتش و آتش گرفتن سریع ساختمان های مجاور شود.
    به همین دلیل، یکی دیگر از مزایای اسکلت های فلزی، مقاومت بالای آن دربرابر آتش سوزی می باشد که در مواقع اضطراری، آتش را در همان محدوده مهار کرده و مانع از گسترش آن می شود.

    قابلیت تولید در اندازه های مختلف

    یکی دیگر از مزایای اسکلت های فلزی در ساخت و ساز، قابلیت برش و تولید در سایز های مختلف می باشد که اعمال تغییرات بیشتری را در خود جای داده و همچنین حمل مواد و شکل پذیری آنها را نیز آسان تر می کند. علاوه بر این، اسکلت های فلزی، با شکل پذیری بهتر، تنش و نیروی ضربه ای کمتری را متحمل می شوند، در حالی که مصالح دیگری مانند بتن، معمولا ضعیف و شکننده هستند.

    مقرون صرفه

    از دیگر مزیت های مهم اسکلت های فلزی، میتوان به مقرون به صرفه و قابل بازیافت بودن آنها اشاره کرد که با بازیافت و تغییر در فلز به کار رفته در ساختمان های قدیمی، تا حدود زیادی از صرف هزینه های اضافی جلوگیری می شود. علاوه بر این، مقرون به صرفه بودن قاب های فلزی، این امکان را به کاربران و مهندسین می دهد تا بتوانند هر گونه هزینه و خرج های اضافی در بودجه را نیز بهتر پیش بینی کنند.

    معایب اسکلت فلزی چیست؟

    تا اینجای مطلب در مورد مزایای اسکلت های فلزی گفتیم. این محصول، مانند هر محصول دیگری، علاوه بر مزایا، دارای یکسری معایبی نیز می باشند که عبارتند از:
    – مقاومت پایین در برابر در دمای بالا (حدود 500 الی 600 درجه سانتیگراد)
    – خوردگی و فساد در برابر عوامل مختلف خارجی
    – استفاده از اتصالات جوشی نامناسب بنا به دلایل مختلف مانند بالا بودن هزینه ها، قدیمی بودن ماشین آلات و غیره

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    3 × دو =