آهن مهام » دانشنامه ورق » مزایا و معایب انواع ورق فولادی
مزایا و معایب انواع ورق فولادی

مزایا و معایب انواع ورق فولادی

فهرست مطالب

    ورق های فولادی، از جمله مهم ترین انواع محصولات فولادی می باشند که کاربرد و موارد مصرف متعددی را در صنعت دارند. این محصولات، با توجه به نوع آلیاژ و عناصر به کار رفته در آنها، به انواع مختلفی از جمله ورق گالوانیزه، ورق سیاه، ورق روغنی، ورق اسید شویی و غیره نیز تقسیم بندی می شوند که هر یک، دارای یکسری مزایا و معایبی هستند. داشتن اطلاعات دقیق از مزایا و معایب محصولات فولادی، یکی از موارد مهم در زمینه قیمت ورق آهنی می باشد می تواند بروی قیمت ورق گالوانیزه  و مانند آن تاثیرات موثری داشته باشد. از همین رو ما قصد داریم در این مقاله، به بررسی مزایا و معایب انواع ورق های فولادی بپردازیم که حاوی مطالب مفید و کاربردی است، پس پیشنهاد می کنیم تا انتهای مقاله همراه آهن مهام باشید.

    مزایا و معایب انواع ورق فلزی

    در این قسمت، به بررسی مزایا و معایب کاربردی ترین ورق های فولادی از قبیل موارد زیر می پردازیم. این مزایا و معایب نسبی هستند که در مقایسه با سایر ورق ها مورد بررسی قرار می گیرند.
    –  ورق سیاه
    – ورق گالوانیزه
    – ورق سرد
    – ورق آجدار
    – ورق رنگی

    مزایا و معایب انواع ورق فلزی

    ورق سیاه

    ورق سیاه، یکی از انواع ورق های فلزی پرکاربرد می باشد که طبق فرایند نورد گرم تولید شده و به دلیل سطح زبر و ناصاف، به ورق سیاه نیز معروف است. از جمله موارد مصرف این نوع از ورق ها، استفاده از آنها در صنعت کشتی سازی، ساخت بدنه ی خودرو، تانکر سازی و مواردی از این قبیل می باشد.

    مزایا

    قابلیت انعطاف پذیری بالای این نوع از محصولات موجب شده در صنعت جایگزین ورق روغنی یا ورق سرد شود و مورد استفاده قرار بگیرد. علاوه براین، از دیگر مزایای ورق سیاه عبارتند از:
    – دارای قیمت مناسب و مقرون به صرفه در مقایسه با ورق روغنی
    – قابلیت استفاده در بسیاری از صنایع مختلف
    – قابلیت برش و ساخت آسان و سریع

    معایب

    گفتیم که سطح ورق های سیاه، صاف و صیقلی نیستند، از همین رو معمولا در سیستم های خنک کننده مورد استفاده قرا می گیرند. علاوه بر این، از دیگر معایب این محصولات عبارتند از:
    – استحکام و دوام کمتر ورق های سیاه در مقایسه با ورق هایی که طی فرایند نورد سرد تولید می شوند
    – مقاومت کمتر این نوع از ورق ها در برابر زنگ زدگی

     

    ورق رنگی

    ورق رنگی، ورق هایی از جنس گالوانیزه می باشند که با پوشش رنگی الکترواستاتیک، جهت ساخت انواع سقف، سوله، شیروانی و غیره مورد استفاده قرار می گیرند.

    مزایا

    مهم ترین مزیت های ورق رنگی عبارتند از:
    دارای وزن سبک
    دارای سطحی با کیفیت و مرغوب
    مقاومت بالا در برابر گرما و رطوبت

    معایب

    مهم ترین عیب ورق های رنگی این است که همانند ورق های آجدار، در صورت استفاده از انواع بی کیفیت آن، ممکن است در برابر رطوبت و گرما دچار آسیب هایی شده و به تدریج شکل و رنگ خود را از دست بدهد.

    ورق رنگی

    ورق سرد

    ورق سرد، یکی دیگر از انواع ورق های فلزی پرکاربرد در صنایع می باشد که طی فرایند نورد سرد تولید شده و کاربرد اصلی آن تولید ورق های گالوانیزه است. این نوع از ورق ها، که با نام ورق های روغنی نیز شناخته می شوند، همانند محصول دیگری، دارای یکسری مزایا و معایبی نیز می باشند که عبارتند از:

    مزایا

    یکی از مزیت های اصلی این نوع از ورق ها این است که دارای سطحی صاف و صیقلی هستند. علاوه بر این، از دیگر مزایای آن عبارتند از:
    – دارای مقاومت و استحکام زیاد در ابعاد بزرگتر
    – قابلیت تولید در ابعاد و سایز های مختلف
    – مقاومت در برابر فشار و ضربه

    معایب

    ورق های سرد، به دلیل فرایند تولید پیچیده ای که دارند، به نسبت سایر ورق های فولادی، از قیمت بالایی بر خوردارند. از دیگر مشکلات و معایب این نوع از ورق ها میتوان به مواردی از جمله قابلیت برش و شکل پذیری سخت آنها نیز اشاره کرد.

    ورق سرد

    ورق آجدار

    ورق های آجدار که با نام ورق شطرنجی نیز شناخته می شود، یکی دیگر از انواع ورق های فولادی می باشد که به دلیل جلوگیری از لغزندگی، دارای آج هایی در طرح و اشکال مختلف مانند لوزی، مربع و غیره هستند. کاربرد عمده این محصولات، استفاده از آنها بعنوان کف پله ها و راهرو، کف کامیون و غیره است.

    مزایا

    مهم ترین مزیت ورق های آجدار، جلوگیری از لغزندگی و ایجاد اصطکاک است. از دیگر مزایای آنها عبارتند از:
    – وزن سبک
    – دارای سطح براق
    – قابلیت جوشکاری و انعطاف پذیری مناسب

    معایب

    ورق های آجدار، همانند محصولات فولادی دیگر، علاوه بر مزایا یکسری معایبی نیز دارد. ورق های آجدار بی کیفیت ممکن است در موارد متعدد مشکلات زیادی را به وجود بیاورد. از همین رو بهتر است از ورق های آجدار با کیفیت استفاده کرده  تا از بروز آسیب های احتمالی جلوگیری شود.

    ورق آجدار

    ورق گالوانیزه

    قیمت ورق گالوانیزه، یکی دیگر از انواع ورق های فولادی پرکاربرد می باشد که طی فرایند نورد گرم و توسط فلز روی، گالوانیزه می شوند. گالوانیزاسیون ویا روی اندود کردن این نوع از ورق ها، موجب می شود تا در برابر خوردگی و زنگ زدگی مقاوم شده و جهت موارد متعددی نیز به کارگرفته شوند.

    مزایا

    گفتیم که ورق های گالوانیزه، به سبب پوشش روی، در برابر خوردگی و زنگ زدگی مقاومت بالایی دارند از همین رو در صنایع مختلفی میتوانند مورد استفاده قرار گیرند. از دیگر مزایای این نوع از محصولات عبارتند از:
    – قابلیت برش سریع و آسان
    – دارای ماندگاری و دوام بالا
    – دارای هزینه کم و مقرون به صرفه
    – تمیز کاری آسان تر ورق

    معایب

    مهم ترین عیب این نوع از ورق ها، جوشکاری سخت آنهاست. ورق های گالوانیزه، علاوه بر جوشکاری سخت و پیچیده ای که دارند، هنگام جوشکاری، گازها سمی و شیمیایی ایجاد کرده و ممکن است موجب آسیب جدی به ریه ها و دستگاه تنفسی اپراتور  شود.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    18 + شانزده =