آهن مهام » مطالب آموزشی » مطالب مهم در مورد پیچ سرمتّه و کاربردهای آن
پیچ سرمتّه

مطالب مهم در مورد پیچ سرمتّه و کاربردهای آن

فهرست مطالب

    پیچ و مهره قطعاتی هستند که در صنایع مختلف بخصوص صنعت خودروسازی کاربرد دارد. یکی از پرکاربردترین انواع پیچ ها، پیچ سرمتّه است که به دلیل وجود متّه در سر آن، به پیچ سرمتّه معروف است و همین متّه نقش اصلی این محصول را بر عهده دارد. در این مقاله می خواهیم به معرفی پیچ سرمتّه، انواع و کاربردهای آن بپردازیم. پس با ما در دانشنامه آهن مهام همراه باشید.

    پیچ سرمتّه چیست؟

    همان طور که گفته شد، این نوع قطعه یکی از پرمصرف ترین انواع پیچ ها به شمار می رود که در صنایع مختلف کاربرد دارد و به دلیل وجود متّه در سر آن، باعث شده است که شکل ظاهری، کاربرد و ویژگی های آن با پیچ های دیگر متفاوت باشد. این نوع پیچ در سایزهای 3 تا 5 سانتی متری تولید و در بازار عرضه می شوند و همچنین برای اتصال ورق های گالوانیزه به کار می روند. لازم است بدانید که مهره ها به عنوان یک جسم کمکی برای پیچ ها محسوب می شوند و حتماً باید در کنار پیچ وجود داشته باشد. مهره، یک وسیله ی گرد یا چندضلعی است که داخل سوراخ آن رِزوه شده است. پیچ ها به کمک مهره ها محکم تر در مسیر چرخش خود بسته می شوند. برای ساخت پیچ های سرمتّه از فولاد ضد زنگ استفاده می شود؛ به دلیل این که، فولاد ضد زنگ سخت و بادوام است. پیچ های سرمتّه فولاد ضد زنگ ساده، پیچ های سرمتّه روی و پیچ های سرمتّه با روکش روی روشن از انواع پیچ های سرمتّه فولاد ضد زنگ به شمار می روند.

    پیچ سرمتّه چیست؟

    ویژگی های پیچ سرمتّه

    مهم ترین ویژگی های سرمتّه عبارت است از:
    در برابر خوردگی، هوازدگی، محیط های اسیدی و قلیایی مقاوم است.
    نصب آن به راحتی انجام می شود و همین امر موجب می شود که در زمان صرفه جویی شود.
    در مقایسه با دیگر پیچ ها، طول عمر بالایی دارد.
    نیازی به رول پلاک ندارد.
    این نوع محصول، مقاومت کششی و مقاومت بُرشی بالایی دارد.

    انواع پیچ سرمتّه

    پیچ سرمتّه انواع گوناگونی دارد که هر یک از آن ها دارای ویژگی های ظاهری و کاربردهای متفاوتی هستند. در ادامه قصد داریم به بررسی رایج ترین انواع پیچ سرمتّه بپردازیم.
    پیچ سرمتّه شیروانی: این نوع محصول یکی از پرکاربردترین انواع پیچ های سرمتّه محسوب می شود که ضخامت آن 6 میلی متر است و اندازه ی آن از 1.25 تا 15 سانتی متر متغیر است. وجود واشر پلاستیکی در زیر این پیچ، سبب می شود که از آن در مقابل مایعات و گرد و غبار محافظت کند. برای ساخت سوله و کانکس از پیچ شیروانی استفاده می شود.
    پیچ سرمتّه سرتخت: این نوع پیچ برای مواقعی استفاده می شود که نمی خواهیم گُل پیچ از سطح مورد نظر بیرون بزند. ضخامت این نوع قطعه از 3.5 تا 4.8 میلی متری متغیر است و به طور کلی، در اندازه های 12 تا 100 میلی متر ساخته می شود.
    پیچ سرمتّه واشردار: باز و بسته شدن این نوع پیچ به وسیله ی پیچ گوشتی چهارسو و پیچ گوشتی دو سوی متصل به دریل انجام می شود. این نوع قطعه در مقایسه با نوع واشردار سبک تر است و یک واشر در قسمت گُل آن وجود دارد که باعث جلوگیری از گرد و غبار و رطوبت به داخل قطعه می شود.

    انواع پیچ سرمتّه

    کاربردهای پیچ سرمتّه

    همان طور که گفته شد، پیچ های سرمتّه، ورق های فولادی مانند ورق های گالوانیزه را به یکدیگر متصل می کند که از آن برای ساخت سقف کاذب و قاب های فولادی استفاده می شود و به عنوان پیچ های سازه شناخته می شوند. از دیگر کاربردهای پیچ سرمتّه این است که همزمان با ایجاد حفره در فولادهای نرم، آلومینیوم، چوب و … حفره ی مورد نظر را رِزوه زنی می کنند. پیچ سرمتّه در سازه های سبک وزن صنعتی مانند کف سازی های چوبی و همچنین ساخت پنجره های فولادی بسیار کاربرد دارد.

    تفاوت بین پیچ های خودکار و پیچ های سرمتّه

    در اکثر مواقع این دو اصطلاح به جای هم استفاده می شوند ولی لازم است بدانید که این دو نوع مختلف پیچ به حساب می آیند. ممکن است در کاربردهایشان شباهت هایی وجود داشته باشد ولی از لحاظ ظاهری با یکدیگر متفاوت هستند. پیچ های خودکار قابلیت سوراخ کردن ورق های فلزی را ندارند و به رزوه های خود ضربه می زنند و از طرفی، به یک سوراخ پیلوت نیاز دارند. اما پیچ های سرمتّه به دلیل وجود متّه ی نوک تیز بر روی پیچ، نیاز به سوراخ پیلوت را مرتفع می سازد؛ به دلیل این که، این نوع پیچ می تواند رِزوه خود را در مواد برش دهد. پیچ های سرمتّه برای کار تطبیق پذیرتر و سازگارتر هستند و در محیط ها و صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

     

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    13 − یک =