آهن مهام » دانشنامه نبشی و ناودانی » مطالب مهم وکاربردی در مورد نبشی کشی ساختمان
مطالب مهم وکاربردی در مورد نبشی کشی ساختمان

مطالب مهم وکاربردی در مورد نبشی کشی ساختمان

فهرست مطالب

    قیمت نبشی:

    قبل از صحبت در باره قیمت نبشی باید بگوییم که نبشی کشی، یکی از اصلی ترین مراحل ساختمان به شمار می رود که اگر به طرز صحیحی انجام نشود، احتمال دارد که تخریب ساختمان زیاد باشد و بی شک خسارت های جبران ناپذیر مالی و جانی را به وجود آورد. در واقع، نبشی کشی به عنوان یکی از شیوه های اجرای وال پست در یک بنا شناخته می شود. در این مقاله می خواهیم به بررسی نکات مهم و ضروری در مورد نبشی کشی ساختمان بپردازیم. پس با ما در دانشنامه آهن مهام همراه باشید.

    نبشی کشی چیست؟

    ساختمان ها باید از استحکام و دوام بالایی برخوردار باشند. برای این که از تخریب دیوارهای سازه در موقع وزش باد و همچنین زلزله جلوگیری شود، پروفیلی به نام وال پست مورد استفاده قرار می گیرد. وظیفه ی وال پست این است که، نیروهایی که در هنگام باد و یا زلزله به دیوارها وارد می شود، آن ها را به فریم ها و سپس به زمین منتقل می کند. وال پست ها انواع گوناگونی از جمله کلاف، قوطی و نبشی دارند و نوع نبشی آن بسیار کاربرد دارد و به آن نبشی کشی می گویند. معمولاً نبشی های موجود در بازار به صورت 6 و 12 متر است و شاخه ی 6 متری آن در ساخت و ساز کاربرد گسترده ای دارد.

    انواع نبشی ها

    همان طور که در مقالات قبلی درباره ی نبشی ها توضیح دادیم، در واقع، نبشی یکی از مهم ترین سازه های ساختمانی می باشد که به دلیل داشتن دو ضلع عمود بر هم، به صورت تکی و یا ترکیبی در صنعت ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد و ظاهر آن به حرف انگلیسی L شباهت دارد و دارای انواع متعددی است. انواع نبشی شامل موارد زیر است:
    نبشی پرسی
    نبشی فابریک
    نبشی بال مساوی
    نبشی بال نامساوی
    نبشی لقمه ای
    نبشی اسپیرال

    روش انجام دادن نبشی کشی ساختمان

    به علت این که میلگردهایی در اطراف دیوار نوع 3D Panel وجود دارد، احتیاج به مهارت ویژه ای ندارد، اما اگر دیوار آجری باشد، باید از نبشی کشی استفاده کرد. بر اساس آیین نامه، از نبشی کشی برای دیوارهای خارجی استفاده می شود و این کار بستگی به ارتفاع و طول تیغه ها دارد. انجام این فرآیند به این صورت است که، 2 عدد نبشی را به وسیله ی میلگرد به ضخامت دیوار بدوزند، بعد از آن تمام اجزا را ضد زنگ زده و توری مرغی می کشند و دیوارهای غیرسازه ای و تیغه ها را درون آن مهار می کنند.
    نبشی کشی ساختمان به دو شیوه ی زیر اجرا می شود:
    روش اول: پلیت ها، قبل از این که بتن ریزی در ستون ها انجام شود، تعیین می شود تا به وسیله ی آن ها، نبشی ها را جوش داد.
    روش دوم: به کمک تفنگ های میخکوب و یا تسمه ی نبشی ها می توان نبشی ها را به ستون ها متصل کرد. بعد از آن، جوش دادن میلگردهای عرضی به میلگردهای طولی انجام می شود و سپس میلگردهای طولی را به نبشی ها جوش می دهند.

    نبشی کشی

    تقسیم بندی وال پست بر اساس نوع مصالح

    بتن آرمه: در سازه هایی با مصالح بنایی مورد استفاده قرار می گیرد.
    فلزی: در ساختمان هایی با اسکلت فلزی که به سه نوع ناودانی، قوطی و نبشی هستند، مورد استفاده قرار می گیرد.

    تقسیم بندی وال پست بر اساس شکل ظاهری

    وال پست قائم: این نوع وال پست برای دهانه های بزرگ کاربرد دارد. از روی تیرآهن طبقه پایین به بخش زیرین تیرآهن طبقه بالا در محل دهانه جوش می خورند.
    وال پست افقی: این نوع وال پست در بخش دیوارها مورد استفاده قرار می گیرد که دیوار را با اسکلت به خوبی درگیر می کند. وال پست افقی، مقاومت سازه را افزایش می دهد.

    نکات اساسی در انجام نبشی کشی ساختمان

    وال پست باید به کمک مصالحی مانند قوطی، نبشی و ناودانی در ساختمان هایی با اسکلت فلزی اجرا شود و اگر با نبشی ساخته شود در مقایسه با قوطی فولادی، بار جانبی دیوار را بهتر منتقل می کند.
    در وال پست قائم باید شاخک هایی در نبشی و یا قوطی جوش داده شود و این شاخک ها بر اساس آیین نامه، باید در فاصله های یک متر به یک متر به وسیله ی میلگرد آجدار شماره 10 باشند.
    در وال پست افقی با میلگرد شماره 14 و بیشتر در فاصله های 1 الی 1.5 متر به سقف متصل شوند.
    برای ساخت وال پست باید از مقاطع فولادی ضد زنگ استفاده شود.

     

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سیزده − نه =