آهن مهام » مطالب آموزشی » مطالب مهم و کاربردی درمورد جوشکاری سرد
مطالب مهم و کاربردی درمورد جوشکاری سرد

مطالب مهم و کاربردی درمورد جوشکاری سرد

فهرست مطالب

    آیا تا کنون درباره جوشکاری سرد چیزی به گوشتان خورده است؟ جوشکاری سرد چیست و چگونه انجام می شود؟ برای پاسخ به این سوال باید بگوییم که اصلی ترین تکنیک و روش در جوشکاری، حرارت دادن فلزات تا نقطه ذوب و اتصال آنها به یکدیگر است. جوشکاری سرد نیز همانطور که از نام آن پیداست، نوعی جوش جهت اتصال قطعات مختلف فلزی به یکدیگر است که نیازی به حرارت و گرما ندارد.در این مقاله، قصد داریم به بررسی این نوع از جوشکاری و ویژگی ها و کاربردی که دارد آشنا شویم؛ از همین رو پیشنهاد می کنیم تا انتهای مقاله همراه ما در آهن مهام باشید.و صفحه قیمت ورق را نیز ببینید.

     

    جوشکاری سرد چیست؟

    جوشکاری سرد که با نام های جوشکاری فشار سرد و یا جوشکاری تماسی نیز شناخته می شود، نوعی از جوشکاری فلزات در حالت جامد است که برای اولین بار در دهه ی 1940 مطرح شد. در این نوع از جوشکاری، دو یا چند قطعه فلزی، با استفاده از فشار به یکدیگر متصل می شوند و برخلاف جوشکاری گرم، نیازی به گرما و حرارت نداشته و یا به میزان خیلی کم از آن استفاده می شود. به طور معمول همه ی فلزات، نوعی لایه ی اکسید بر روی سطح خود دارند که موجب می شود اتم های فلزی قطعات به یکدیگر متصل نشوند؛ از همین رو در جوشکاری سرد، پس از جدا کردن لایه ی اکسید، اتم های مذکور در فلزات، قادر خواهند بود بدون تغییر شکل و عاری از هر گونه پوشش و آلودگی، به یکدیگر متصل شوند.

    از برگه های لیست قیمت ورق کاویان و قیمت ورق ck45 بازدید کنید.

    مزایا و معایب جوشکاری سرد

    همانطور که گفته شد، برای انجام جوشکاری سرد، لازم است سطوح فلزی عاری از هر گونه پوشش و آلودگی باشد تا جوش مطلوب و یکنواختی ایجاد شود؛ از همین رو انجام این کار تا حدی سخت است و برای هر فلزی مناسب نیست. بهترین فلز برای این نوع از جوشکاری، فلزات نرم غیرآهنی مانند آلومینیوم، نقره، مس، طلا و برنج است که برای ایجاد جوش مناسب، نیازمند پروژه هایی با حجم بالا و پرهزینه است.
    جوشکاری سرد، در کنار معایب، دارای مزایای زیادی از جمله موارد زیر نیز می باشند که از جمله عبارتند از:
    – عدم ایجاد خطرات شیمیایی و مکانیکی حرارت در جوشکاری
    – قابلیت اتصال دو فلز غیرهمسان به یکدیگر
    – قابلیت استفاده در سیم هایی که حرارت می تواند موجب تغییر شکل و ویژگی های آنها شود
    – عدم انتشار تشعشع در جوشکاری سرد، برخلاف جوشکاری گرم

     

    چه فلزاتی قابلیت جوشکاری سرد را دارند؟

    گفتیم که بهترین فلز جهت جوشکاری سرد، فلزاتی نرم و شکل پذیر می باشد و فلزاتی مانند کربن، به دلیل عدم شکل پذیری و عدم تمایل مولکول های سطحی آن در پیوند خوردن به یکدیگر، نمی توانند با جوش سرد به یکدیگر متصل شوند. از جمله مهم ترین فلزاتی که می توانند با جوشکاری سرد به یگدیگر متصل شوند عبارتند از:
    – فلز آلومینیوم
    – فلز مس
    – آلیاژ برنج

    کاربرد جوشکاری سرد

    یکی دیگر از ویژگی های جوشکاری سرد ، قابلیت اتصال فلزات غیرمشابه به یکدیگر است. در صورتی که در اتصال فلزات غیرمشابه، از جوشکاری گرم استفاده شود، ممکن است یکی از آنها در اثر گرما تغییر شکل داده و جوشی ضعیف و قابل شکاف را ایجاد کند. از جمله مهم ترین کاربرد جوشکاری سرد عبارتند از:
    – کاربرد در صنایع هوافضا و خودروسازی
    – قابلیت استفاده جهت اتصال مفتول ها به یکدیگر
    – کاربرد در آزمایش های پژوهشی

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    4 × یک =