آهن مهام » دانشنامه میلگرد » مطالب مهم و کاربردی درمورد کوپلر میلگرد
کوپلر میلگرد

مطالب مهم و کاربردی درمورد کوپلر میلگرد

فهرست مطالب

    در گذشته، اتصال میلگردها در سازه های بتنی، به روش های مختلفی صورت می گرفت که مشکلات زیادی را به همراه داشت، اما به مرور زمان و با پیشرفت تکنولوژی، ابزارهایی در این خصوص روی کار آمدند که این مشکل را تا حدودی برطرف کرد. یکی از این ابزارها، کوپلر میلگرد یا وصله مکانیکی است. کوپلر میلگرد، از جمله بهترین نوع اتصال میلگرد می باشد که معمولا در آرماتور بندی و ساخت انواع سازه مورد استفاده قرار می گیرد. از همین رو ما در این مقاله قصد داریم شما را با این محصول، انواع آن، مزایا و کاربردی که دارد، آشنا کنیم، همچنین میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر به وبسایت شرکت آهن مهام مراجعه کرده و یا با کارشناسان فروش این شرکت برای قیمت میلگرد تماس حاص فرمائید.

    کوپلر میلگرد چیست؟

    گفتیبم که کوپلر میلگرد که بعنوان وصله مکانیکی نیز شناخته می شود، یکی از بهترین اتصالات مکانیکی در ساخت انواع سازه بتنی است. وظیفه اصلی این ابزار، اتصال میلگرد های آجدار (اتصال کوپلینگ) می باشد که در بتن آرمه مورد استفاده قرار می گیرند تا از این طریق، از سنگین شدن و اورلب در آرماتوربندی نیز جلوگیری شود. میتوانید

     

    انواع کوپلر میلگرد

    به طور کلی، کوپلر ها دارای انواع مختلفی می باشند که هر یک به روش خاصی جهت وصله کردن، مورد استفاده قرار می گیرد. این انواع شامل:
    – کوپلر استاندارد
    – کوپلر انتهایی
    – کوپلر پیچی
    – کوپلر جوشی
    – کوپلر تبدیل
    – کوپلر گروتی
    – کوپلر با رزوه چپ و راست
    – کوپلر مخصوص آرماتور های فشاری

    کوپلر میلگرد1

    کوپلر استاندارد

    این نوع از کوپلر ها، به نوعی طراحی شده اند که قابلیت استفاده در تمامی قسمت های سازه را دارند، اما بشرطی که یکی از میلگرد های  به کار رفته در بتن نیز، قابل چرخش باشد.

    کوپلر انتهایی

    این نوع از کوپلر ها، معمولا تا حدود 60 درصد، از سختی بتن ریزی کاسته و فضای بیشتری را برای آن و استفاده از میلگرد های بیشتر در سازه فراهم می کند.

    کوپلر پیچی

    کوپلر های پیچی که با عنوان کوپلر قفل شونده نیز شناخته می شود، زمانی کاربرد دارد که طول میگرد حداکثر 20 سانتی متر باشد و معمولا جهت مقاوم سازی میلگرد های انتظار و بالای بتن نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

    کوپلر جوشی

    کوپلر جوشی، یکی دیگر از انواع کوپلرهای میلگرد می باشد که به دلیل استفاده از فولاد نرم، در جوشکاری نیازی به گرمایش نداشته و به راحتی جوش میخورد. همچنین، این نوع از کوپلر ها به گونه ای طراحی شده اند که از طریق آن، آرماتور و سازه به راحتی میتوانند به یکدیگر متصل شوند.

     

    کوپلر تبدیل

    این نوع کوپلر، معمولا بین دو میلگرد با سایز مختف قرار گرفته و آنها را به یکدیگر وصل می کند. البته توجه داشته باشید، زمانی که عملیات آرماتور بندی انجام می شود، ابتدا آن میلگردی که بزرگ تر است در کوپلر قرار داده می شود.

    کوپلر گروتی

    کوپلر گروتی، نوعی وصله مکانیکی می باشد که اغلب در سازه های پیش ساخته و همچنین ساخت بتن گروت مورد استفاده قرار می گیرند، به این صورت که در یک سمت میلگردها رزوه شده و درون بتن قرار گرفته، به طوریکه سر میلگرد از بتن بیرون باشد. در سمت دیگر نیز، میلگرد هایی که درون کوپلر هستند، به طور کامل زیر بتن قرار می گیرند.

    کوپلر با رزوه چپ و راست

    این نوع از کوپلر ها، که بعنوان کوپلر های پیچی دو طرفه نیز شناخته می شوند، قابل استفاده در تمامی قسمت های سازه می باشد و معمولا زمانی به کار می رود که امکان چرخاندن میلگرد وجود نداشته باشد.

    کوپلر مخصوص آرماتور های فشاری

    کوپلر یا غلاف فشاری، یکی دیگر از انواع وصله های مکانیکی می باشد که معمولا برای میلگرد هایی که تحت فشار بوده و در سایز های 20 الی 50 هستند، مورد استفاده قرار می گیرند. به این صورت که بار فشار را به میلگرد های دیگر منتقل کرده تا مانع از شکسته شدن آن ها شود. علاوه بر این، این کوپلر معمولا جهت ساخت شبکه مش میلگرد نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

    کوپلر مخصوص آرماتور های فشاری

    مزایای استفاده از میلگرد کوپلر

    کوپلر یا وصله های مکانیکی میلگرد ، با توجه به یکسری ویژگی هایی از قبیل موارد زیر، کاربرد گسترده ای در صنعت ساختمان سازی دارد. این ویژگی ها عبارتند از:
    – صرفه جویی در هزینه های پروژه و به کارگیری نیروی کار کمتر
    – نظم و انسجام بیشتر سازه در مقایسه با اتصالات سنتی اورلب
    – مقاومت ساختمان دربرابر نیروهای وارده و حوادث طبیعی مانند زلزله
    – استفاده کمتر از میلگرد و در نتیجه سبک تر شدن سازه
    – دارای انواع گوناگون و قابلیت استفاده از آن در قسمت های مختلف سازه
    – اجرای آسان و با سرعت بالا
    – یکپارچه شدن ساختمان

    کاربرد کوپلر میلگرد

    از جمله مهم ترین کاربرد کوپلرهای میلگرد عبارتند از:
    – قابلیت استفاده در دیوار های دیافراگمی به دلیل ارتفاع زیاد
    – قابلیت استفاده در ساخت تونل
    – کاربرد در صنایع مختلف مانند صنایع پتروشیمی، نفت و گاز و پالایشگاه ها
    – قابلیت استفاده در ساخت پل و ستون

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    3 × پنج =