آهن مهام » دانشنامه تیرآهن » مطالب مهم و کاربردی در مورد تیرآهن لانه زنبوری
تیرآهن لانه زنبوری

مطالب مهم و کاربردی در مورد تیرآهن لانه زنبوری

فهرست مطالب

    قیمت تیرآهن زنبوری به این دلیل نام گذاری شده است که در طول خود، حفره های توخالی و شبیه به لانه زنبور دارد. از طرفی، این مقطع به عنوان تیرآهن شبکه شناخته می شود. تیرآهن لانه زنبوری به این دلیل ساخته می شود که بتواند کمان خمشی بیشتری را با کمترین تغییر شکل، تحمل کند. هنگامی که بر روی تیرآهن، عمل بریدن و جوش دادن انجام شود سبب افزایش ارتفاع تیر از 18 سانتی متر به 27 سانتی متر می شود و در آخر این که، ممان اینرسی مقطع افزایش پیدا می کند.

    روش ساخت تیرآهن لانه زنبوری

    ساخت تیرآهن لانه زنبوری از طریق دو روش زیر صورت می گیرد.
    روش سرد یا کوپال: تولید تیرآهن لانه زنبوری در این روش به این صورت است که شش ضلعی های ترسیم شده بر روی جان تیرآهن، به وسیله ی گیوتین برش می خورد.
    روش گرم یا نوبل: در این روش، ابتدا محل برش را با ایجاد خال جوش روی خطوط ترسیم شده بر جان تیرآهن مشخص می کنند. پس از آن، به اندازه ی یک دندانه، قسمت بالا و پایین تیرآهن جا به جا می شود و با روی هم قرار فتن لبه ها، شش ضلعی ایجاد می شود. در نهایت برای تقویت تیرآهن، حفره ها را توسط ورق پر می کنند. این روش از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه است و به همین دلیل در میان تولید کنندگان تیرآهن پرطرفدار است.

    روش های تقویت تیرآهن لانه زنبوری

    یکی از معایب تیرآهن لانه زنبوری این است که به دلیل حفره های زنبوری شکل در طول خود، از مقاومت برشی کمی برخوردار است. روش هایی برای تقویت این نوع تیرها وجود دارد که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.
    تقویت تیرآهن لانه زنبوری با ورق

    تیرهای ساخته شده در محل تکیه گاه حفره های خالی باعث می شود که در برابر تنش های برشی ضعیف شود و برای رفع این عیب، حفره ها را به وسیله ی جوش و با ورق های تقویتی پر می کنند. نوع دیگری از تیرهای لانه زنبوری است که از ورق واسطه برای بریدن قطعات بالا و پایین تیر استفاده می کنند. ورق واسطه میان دندانه ها جوش داده می شود. ساخت تیرآهن به این روش، بسیار مستحکم تر و قوی تر از تیرآهن های بدون ورق واسطه است.
    تقویت تیرآهن لانه زنبوری با بتن و فولاد
    نیروی برشی و لنگر خمشی در قسمت تکیه گاه تیرآهن زنبوری زیاد است و به همین دلیل باعث افزایش تنش های خمشی می شود. در این مواقع، محل هایی که دچار تنش شده اند با بتن پر شود؛ زیرا از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه است و همچنین باعث افزایش سختی و مقاومت تیر می شود.

    تقویت تیرآهن لانه زنبوری با بتن و فولاد

    هدف از ساخت تیرآهن لانه زنبوری

    برای خیلی از افراد این سوال پیش می آید که چرا تیرآهن را لانه زنبوری می کنند؟ مهم ترین مزایای استفاده از تیرآهن لانه زنبوری شامل افزایش دوام، تطبیق پذیری، هزینه ی کم و همچنین سبک وزن بودن آن می شود که در ادامه به بررسی هر یک از آن ها می پردازیم:
    افزایش دوام: سختی تیر بدون ایجاد تغییر در وزن ماده، یکی از اساسی ترین خصوصیات تیرآهن لانه زنبوری به شمار می رود. افزایش دوام این نوع محصول سبب می شود که طول عمر بیشتری در برابر عوامل مختلف و لرزش های رایج داشته باشد.
    تطبیق پذیری: این نوع تیرآهن در انواع متفاوتی ساخته می شود و در پروژه های ساختمانی مانند پارکینگ های چند طبقه و پل ها، قابلیت تطبیق پذیری بالایی دارد.
    وزن سبک: تیرآهن لانه زنبوری با کم ترین میزان فلز استفاده شده در ساختار خود، باعث شده است که در شرکت های ساختمانی محبوبیت بیشتری داشته باشد. این محصول، علاوه بر سبک وزن بودن، دارای مقاومت و پایداری بالایی نیز است.
    هزینه ی کم: استفاده از تیرآهن لانه زنبوری از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه است و هزینه ی پایینی در مقایسه با دیگر تیرآهن ها دارد.

     

    نکات ضروری در تیرآهن لانه زنبوری

    – از تیرآهن زنبوری در بادبندها استفاده نکنید.
    – در تیرهای خمشی از تیرآهن زنبوری استفاده نکنید.
    – ساخت تیرآهن زنبوری از طریق دو روش پانیر و لیتسکا صورت می گیرد.
    – نصب ورق های میانی بین دو قطعه بریده شده در تیرهای لانه زنبوری باعث می شود که ممان اینرسی و مدول مقطع افزایش پیدا کند.

     

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    هفده − پنج =