آهن مهام » دانشنامه تیرآهن » مطالب مهم و کاربردی در مورد تیرآهن
مطالب مهم و کاربردی در مورد تیرآهن

مطالب مهم و کاربردی در مورد تیرآهن

فهرست مطالب

    تیرآهن یکی از مهم ترین مقاطع فولادی است که در پروژه های ساخت و ساز بسیار کاربرد دارد، در واقع می توان گفت که هیچ پروژه ای بدون وجود آن به پایان نمی رسد. تیرآهن در انواع مختلفی تولید می شود و برای موارد متفاوتی مورد استفاده قرار می گیرد. در این مقاله می خواهیم به بررسی مطالب مهم و ضروری در مورد تیرآهن، انواع، کاربرد و ویژگی های آن بپردازیم. پس با ما در دانشنامه آهن مهام همراه باشید.

    تیرآهن چیست؟

    تیرآهن به دو شکل مقطع I و H تولید می شود و دارای دو بخش جان و بال است. به بخش اصلی و میانی تیرآهن، جان تیرآهن و به لبه ها و کناره های این مقطع، بال تیرآهن گفته می شود. تیرآهن به سه دسته ی تیرآهن هاش، تیرآهن زنبوری و تیرآهن IPE تقسیم بندی می شود و با توجه به خصوصیاتی که دارند در پروژه های ساختمانی و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند.

    تیرآهن هاش چیست؟

    قیمت تیرآهن هاش: تیرآهن هاش در ساخت و سازهای عمرانی بخصوص در قسمت های فلزی ساختمان سازی بسیار کاربرد دارد. در واقع می توان گفت که تیرآهن هاش به عنوان اسکلت اصلی ساختمان محسوب می شود. این مقطع فلزی از دو بال پهن و یک جان تشکیل شده است. جان تیرآهن به این دلیل طراحی شده است که محصول مورد نظر در برابر نیروهای برشی مقاوم باشد و همچنین بال تیرآهن نقش بسزایی در استقامت محصول دارد. هنگامی که جان تیرآهن به صورت افقی باشد، در این صورت شکل ظاهری آن شبیه به حرف انگلیسی H دیده می شود و به همین دلیل به آن تیرآهن هاش گفته می شود.

    تیرآهن زنبوری چیست؟

    قیمت تیرآهن لانه زنبوری: تیرآهن زنبوری به این دلیل نام گذاری شده است؛ زیرا دارای حفره های توخالی و شبیه به لانه زنبور است. از طرفی، این مقطع به عنوان تیرآهن شبکه شناخته می شود. تیرآهن لانه زنبوری به این دلیل ساخته می شود که بتواند کمان خمشی بیشتری را با کمترین تغییر شکل، تحمل کند. هنگامی که بر روی تیرآهن، عمل بریدن و جوش دادن انجام شود سبب افزایش ارتفاع تیر از 18 سانتی متر به 27 سانتی متر می شود و در آخر این که، ممان اینرسی مقطع افزایش پیدا می کند.

    تیرآهن IPE چیست؟

    قیمت تیرآهن IPE: تیرآهن IPE مخفف I Profile Eroeenne می باشد و به آن تیرآهن نیم پهن هم گفته می شود. این نوع محصول، در کشورهای اروپایی و ایران بسیار کاربرد دارد. تیرآهن IPE، یکی از اساسی ترین تیرآهن های بازار فولاد به شمار می رود که شکل ظاهری آن به حرف انگلیسی I شباهت دارد. این نوع تیرآهن نسبت به تیرآهن های دیگر، محبوبیت بیشتری دارد؛ زیرا ضخامت بال های ابتدایی و انتهایی آن یکسان است و همچنین ضخامت بال و جان تیرآهن در تمام طول آن ثابت است. ارتفاع این محصول طبق استاندارد از 80 تا 600 میلی متر تولید می شود، ولی رایج ترین سایزهای تیرآهن IPE در ایران از 120 تا 300 میلی متر می باشد. St 37، St 44 و St 52 انواع مختلفی از تیرآهن IPE هستند.

    بهترین نوع تیرآهن

    کارخانه های مختلفی در زمینه ی تولید تیرآهن فعالیت دارند ولی از میان آن ها، کارخانه ی ذوب آهن اصفهان، تیرآهن هایی با کیفیت عالی تولید می کند و در بین مصرف کنندگان، محبوبیت بیشتری دارد. انتخاب بهترین نوع تیرآهن به افرادی که در زمینه ی خرید و فروش این محصول فعالیت دارند، کمک می کند تا تیرآهنی با کیفیت عالی که دوام و استحکام زیادی داشته باشد، خریداری کنند.

    خرید تیرآهن

    همان طور که اشاره شد، تیرآهن دارای دو قسمت جان و بال است و در سایزهای 12 تا 30 و در شاخه های 12 متری و مطابق با استانداردهای سبک و سنگین ساخته می شود. لازم است بدانید که قبل از خرید تیرآهن، باید به موارد مختلفی از جمله استانداردها، ابعاد، درجه کیفیتی این مقطع، کارخانه های تولید کننده و همچنین کاربردهای متفاوت آن دقت فرمایید.

    تفاوت میان تیرآهن هاش سبک و تیرآهن هاش سنگین

    تیرآهن هاش در اندازه های 100 تا 1000 میلی متر تولید می شود و در ستون ها و مکان هایی که نیاز به مقاومت بالا دارند، مورد استفاده قرار می گیرد. تیرآهن هاش سبک دارای بال های پهنی است و ضخامت کم تری نسبت به تیرآهن هاش سنگین دارد. تیرآهن هاش سنگین به دلیل این که ضخامت بیشتری دارد در مکان هایی که نیاز به مقاومت بالا دارد، به کار گرفته می شود. به طور کلی، کاربردهای تیرآهن هاش در دو نوع سبک و سنگین آن، متفاوت است.

     

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    چهار × چهار =