آهن مهام » دانشنامه ورق » مطالب مهم و کاربردی در مورد ورق ضد سایش
مطالب مهم و کاربردی در مورد ورق ضد سایش

مطالب مهم و کاربردی در مورد ورق ضد سایش

فهرست مطالب

    ورق های ضد سایش از جمله ورق هایی می باشد که همانطور که از نامشان پیداست، در برابر ساییدگی، مقاومت بالایی دارد. در این مقاله قصد داریم، به بررسی بیشتر این نوع از ورق های فولادی، انواع آن، ویژگی ها و کاربردی که دارد نیز بپردازیم. پس با ما همراه باشید.

    ورق ضد سایش چیست؟

    ورق های ضد سایش، از جمله ورق هایی می باشند که از طریق نورد تولید شده و دارای ترکیبات شیمیایی کربن و منگنز می باشند، به همین دلیل دارای مقاومت بالایی بوده و و منجر به ایجاد لایه هایی با ترکیب سخت (کاربید آهنی) خواهد شد. علاوه بر این، در این نوع از ورق ها، از کربن با درصد بالایی استفاده شده که همین امر، موجب سختی هایی در 400 تا 600 برینل یا بیشتر در آنها نیز می شود. همچنین قیمت ورق اسیدشویی بسته به ترکیبات استفاده در آن متغییر می باشد.

    انواع ورق ضد سایش

    ورق های ضدسایش، با توجه به روند تولید و کاربردی که دارند به انواع مختلفی از جمله موارد زیر تقسیم بندی می شوند که عبارتند:
    – ورق هاردوکس
    – ورق کرسابرو
    – ورق دورستات
    – ورق ولدوکس
    – ورق دیلیدور

    ورق ضد سایش هاردوکس

    ورق های ضد سایش هاردوکس، یکی از انواع ورق های ضد سایش با گرید سختی 400، 450 و 500 می باشند که به دلیل ویژگی هایی مانند، جوش پذیری و مقاوم بودن، کاربرد گسترده ای در صنعت خودروسازی و ماشین کاری نیز دارد.

    ورق ضدسایش کرسابرو

    ورق های ضدسایش کرسابرو، یکی از ورق های مقاوم در برابر سایش و همراه با قابلیت جوش پذیری بالایی می باشد که قابلیت کششی آن در برابر فشار و سایش، تا 70 برابر افزایش می یابد. علاوه بر این، این محصولات، از آلیاژ هایی مانند کروم، تیتانیوم و مولیبدن تولید می شوند که در صنایعی مانند صنعت معدن، صنعت سیمان و صنایع فولاد سازی کاربرد فراوانی نیز دارد.

    ورق ضد سایش دورستات

    ورق های ضدسایش دورستات، یکی دیگر از انواع ورق های ضدسایش با گرید سختی 400 الی 600 برنیل می باشد که مقاومت بالایی دارد. علاوه بر این، تفاوت عمده این محصولات با سایر ورق های ضد سایش در این است که دارای قابلیت جوشکاری و ماشین کاری بیشتری بوده، از همین رو معمولا در صنایعی مانند صنعت معدن، ماشین سازی، لای روب ها، ادوات کشاورزی و غیره نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

    ورق ضد سایش ولدوکس

    این نوع از ورق ها، از جمله محصولاتی با ضخامت 4 الی 1400 میلی متر و با گرید 700 الی 1300 برینل می باشند که به دلیل درصد کم آلیاژ به کاربرده شده در آنها، دارای استحکام بالا و جوش پذیری مناسبی هستند و در صنایعی مانند صنعت عمران یا خودروسازی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

    ورق ضد سایش دیلیدور

    یکی دیگر از انواع ورق های ضد سایش، ورق با کیفیت دیلیدور می باشد که دارای سختی و مقاومت بالایی نیز می باشد. از همین رو معمولا در صنایعی مانند صنعت فولاد، سیمان، معادن سنگ و فلزات مورد استفاده قرار می گیرد.

    ورق ضد سایش دیلیدور

    ویژگی های ورق ضد سایش

    علاوه بر موارد ذکر شده، این محصولات دارای یکسری ویژگی هایی از قبیل موارد زیر می باشند که عبارتند از:
    – دوام و ماندگاری بالا
    – دارای مقاومت بالا در برابر انواع ضربه و سایش
    – دارای قابلیت جوشکاری و شکل پذیری بالا

    کاربرد ورق ضد سایش

    ورق های ضد سایش، با توجه به استحکام و مقاومت بالا در برابر سایش، در فرایند هایی که دارای سایش شدید هستند، کاربرد فراوانی دارد. از همین رو، معمولا در صنایعی مانند صنعت معدن، معادن سنگ، صنعت خودروسازی، آسیاب ها، حمل مواد و نوار نقاله نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نه − دو =