آهن مهام » دانشنامه ورق » مطالب مهم و کاربردی در مورد ورق فولادی
ورق فولادی

مطالب مهم و کاربردی در مورد ورق فولادی

فهرست مطالب

    ورق های فولادی در تولیدات صنعتی و همچنین ساخت و ساز کاربردهای گسترده ای دارد. این محصول در انواع گوناکون و مختلفی تولید می شود و صنعتگران با توجه به نوع کار و صنعت خود، ورق مورد نظر خود را انتخاب می کنند. در هنگام خرید ورق های فولادی خریداران و سازندگان باید به مواردی از جمله، جنس، وزن، معایب، مزایا و همچنین قیمت محصول نیز توجه کنند؛ زیرا استفاده از این نوع محصولات در صنعت و ساختمان سازی بسیار اهمیت دارد.

    ورق چیست؟

    ورق های فولادی از طریق فرآیند نورد تولید می شوند. شمش های فولادی در روش نورد از میان غلتک های عریض عبور می کند و با گذشت زمان فاصله ی این غلتک ها با یکدیگر کم تر می شود تا ضخامت ورق های خروجی برای تولید مناسب باشد. میزان آلیاژهای به کار رفته برای ساختن این نوع محصول، به نیاز و نوع کاربرد مصرف کنندگان بستگی دارد. کیفیت ورق های فولادی تولید شده به عوامل مختلفی از جمله، جوش پذیری بالا، افزایش کیفیت داخلی و سطحی، مقاوم بودن در برابر ضربات فیزیکی، کم بودن ناخالصی های غیرفلزی بستگی دارد و از طرفی همین عوامل مختلف می تواند بر قیمت این نوع محصولات تأثیر مستقیم بگذارد.
    یکی از بهترین کارخانه های تولید کننده ی ورق در کشور، فولاد مبارکه اصفهان است. این شرکت، از بهترین واحدهای صنعتی خصوصی و همچنین بزرگترین مجتمع تولید کننده ی فولاد در کشور محسوب می شود و احداث این کارخانه، به سال 1371 بر می گردد. ورق ST37 تولیدی این کارخانه از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است.

    استحکام ورق های فولادی

    استحکام کششی و یا استحکام، در واقع به معنای مقاومتی است که ورق در مقابل آسیب هایی مانند حمل و نقل، هنگام بارگذاری و یا موقع برخورد یک جسم خارجی با مقطع فولادی از خود نشان می دهد. استحکام ورق های فولادی، بسته به نوع آلیاژ و همچنین میزان افزایش و یا کاهش آلیاژ در فرآیند تولید آن، می تواند متفاوت باشد و هر ورق برای کارایی خاصی به کار رود.
    برای مثال، استفاده از ورق ST52 در مقایسه با ورق سیاه ST33 در صنعت ساختمان سازی و همچنین فعالیت هایی که نیاز به مقاومت بالایی دارد، کاربرد گسترده ای دارد؛ زیرا از استحکام بالایی برخوردار است. در نظر داشته باشید، قیمت ورق ST52 به صورت روزانه در سایت آهن مهام آپدیت می شود.

    مزایا و معایب انواع ورق

    لازم است بدانید که پیش از خرید ورق های فولادی، از مزایا و معایب این نوع محصولات آگاهی کامل داشته باشید؛ زیرا در صورت انتخاب ورق نامناسب قطعاً کار شما با مشکل مواجه خواهد شد.
    با گذشت زمان، ورق های فلزی در مقابل خوردگی و فرسودگی دچار آسیب های بسیاری می شوند. فرآیند روی اندود کردن (گالوانیزاسیون) ورق های فولادی، باعث می شود که این محصولات در مواجهه با مکان های اسیدی و مرطوب بسیار مقاوم بوده و همچنین میزان آسیب و خوردگی آن ها به حداقل برسد. سخت بودن جوشکاری ورق گالوانیزه، از مهم ترین عیب این محصول به شمار می رود.

    تفاوت میان تسمه فولادی با ورق فولادی

    ورق فولادی، یکی از مهم ترین و پرکاربردترین مقاطع فولادی است که در ابعاد مختلفی به صورت رول و شیت و در ضخامت هایی بین 0.5 تا 6 میلی متر و به دو صورت نورد گرم و سرد تولید می شود. تسمه ی فولادی از ورق تولید می شود؛ به این طریق که با ایجاد برش هایی صاف بر روی سطح ورق، تسمه ها شکل می گیرند و معمولاً آن ها را از ورق سیاه تولید می کنند؛ زیرا می بایست ضد زنگ و از مقاومت بسیاری برخوردار باشند. در واقع تسمه ی فولادی مانند ورق فولادی است و تنها تفاوتی که میان آن ها وجود دارد این است که عرض و ضخامت تسمه ها بیشتر است. انواع کاربردهای تسمه ها عبارت است از:
    مناسب برای ساخت وسایل کشاورزی
    درهای آهنی
    قابل استفاده برای ماشین کاری های سی ان سی
    مناسب برای ساخت نردبان و راه پله ها
    مناسب برای صنایع خودروسازی و همچنین برای انتقال قدرت به حرکت دورانی

    دستگاه پانچ

    ورق های فلزی توسط دستگاه پانچ، پانچ یا برش خورده و به عنوان قراضه از ورق جدا می شوند. این قراضه ها قابلیت بازیافت شدن دارند و مجدداً از آن ها استفاده می شود. ماشین یا دستگاه CNC، از معروف ترین دستگاه های پانچ ورق های فولادی به شمار می رود. پس از پانچ کردن ورق ها توسط عملیات خم کاری، آن ها را خم می کنند تا برای کاربردهای صنعتی قابل استفاده باشد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    12 − ده =