آهن مهام » دانشنامه تیرآهن » کاربرد تیرآهن 14 سبک و سنگین
کاربردهای تیرآهن 14 سبک و سنگین

کاربرد تیرآهن 14 سبک و سنگین

فهرست مطالب

    کاربرد تیرآهن 14 در صنعت و ساختمان سازی و همچنین اجرای طرح ها و پروژه های عمرانی بسیار زیاد است. این سایز از اصلی ترین سایزها در انواع تیرآهن است که در صنعت و ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرد.

    نحوه تولید و آلیاژهای این تیرآهن به گونه ای است که مقاومت بالایی را دارا بوده و به دلیل حجم و اندازه کمتری که نسبت به سایزهای بزرگتر دارد، در مقاطع حساس تری از سازه و اسکلت های فولادی مورد استفاده قرار می گیرد.

    خرپاها شبکه هایی هستند که رعایت تناسبات وزنی در ساخت آنها، به نسبت دیگر مقاطع سازه، اهمیت بسیار بالایی دارد. تیرآهن 14 به دلیل طبقه بندی های مختلفی که از نظر شاخص های وزنی دارد، یکی از بهترین گزینه ها برای استفاده در ساخت این شبکه ها هستند. قیمت تیرآهن در این سایز مانند دیگر انواع و اندازه ها بر اساس وزن محصول محاسبه و تعیین می‌شود.

    در بین انواع تیرآهن، تیرآهن 14 یکی از اصلی ترین سایزهایی است که در ساختمان سازی بسیار کاربرد دارد. فرآیند تولید این محصول به گونه ای است که دارای بیشترین مقاومت است و باعث می شود که ساختمان از دوام بسیار زیادی برخوردار باشد. در این مقاله قصد داریم به بررسی تیرآهن 14 و مشخصات و کاربردهای آن بپردازیم. پس با ما در دانشنامه آهن مهام همراه باشید.

    مهم ترین کاربردهای تیرآهن 14

    هزینه های ساخت و ساز به علت سبک وزن بودن تیرآهن 14 بسیار کاهش پیدا می کند و به همین دلیل در بازار، متقاضی زیادی دارد. این محصول برای پوشش سقف ها، ساخت خرپا و غیره کاربرد گسترده ای دارد و بر اساس استانداردهای گوناگون در محدوده وزنی 12.9 تا 33.7 کیلوگرم تولید می شود. از کاربردهای مهم تیرآهن 14 می توان به موارد زیر اشاره کرد.

    کاربرد تیرآهن 14 در صنعت ساختمان سازی

    خرپاها سازگاری خوبی با هر نوع سیستم سقف دارند و بسیار سنگین هستند و بعد از ساخت پایه، به صورت مورب در بین ستون ها متصل می شوند. برای ستون ها نیز می توان از تیرآهن 14 استفاده کرد. ممکن است ستون ها در سازه هایی که بیش از یک طبقه دارند، لازم باشد به یکدیگر وصل کنیم.

    در هر صورت، طول ستون باید از سقف طبقه بالا به اندازه کافی بیرون زده باشد. صفحات کفی ستونی از دیگر کاربردهای تیرآهن 14 به شمار می رود. کفی ستونی نوعی صفحات فولادی هستند که سوراخ هایی بزرگتر از پیچ ها در آن تعبیه شده است تا ستون و کفی به بهترین شکل ممکن تنظیم شده باشند.

    کاربرد تیرآهن 14 در پالایشگاه ها

    سطح مقطع، پهنا و عمق تیرآهن 14 از نوع بال پهن IPB به گونه ای است که در مقابل نیروهای برشی و خمشی بسیار مقاوم هستند و در بسیاری از صنایع همچون پالایشگاه مورد استفاده قرار می گیرند. این ویژگی ها تیرآهن 14 را به یکی از پرکاربردترین تیرآهن ها در میان انواع مختلف این محصولات تبدیل نموده.

    قابل استفاده در اسکله و کشتی

    برای ساخت اسکله و بدنه کشتی می توان از تیرآهن 14 استفاده کرد؛ به علت اینکه استحکام و دوام بالایی دارد. این محصول در ساخت قایق و لنج ها نیز کاربرد دارد. هنگام ساخت بدنه کشتی، این مقطع فولادی به کمک صفحات قائم به هم متصل می شوند.

    بررسی مشخصات تیرآهن 14

    تیرآهن از دو قسمت تشکیل شده است که جان و بال نام دارد. بخش میانی تیرآهن را جان تیرآهن و کناره های این مقطع را بال تیرآهن می گویند. از آنجایی که تیرآهن در کارخانه های مختلف و با سایزهای متفاوتی تولید می شود در نتیجه هر یک از آن ها کاربردهای خاصی دارند.

    در حالت کلی وقتی از مشخصات تیرآهن صحبت می شود منظور جان، بال، ارتفاع و وزن آن است. وقتی فاصله بین دو بال تیرآهن 14 سانتی متر باشد به آن تیرآهن 14 گفته می شود. از بهترین کارخانه های تولیدکننده تیرآهن 14 می توان به کارخانه تیرآهن فایکو، کارخانه ذوب آهن اصفهان و مجتمع ظفر بناب اشاره کرد که برای تولید این محصول از یک استاندارد مشخص استفاده می کنند.

    جمع بندی

    تیرآهن سایز 14 در انواع سبک و سنگین از جمله مقاطع فولادی پرمصرف است که در زمینه های گوناگون مورد استفاده می‌باشد. در این محتوا سعی کردیم که این محصول پرمصرف را به همراه کاربردهای متعدد آن معرفی نماییم. امیدواریم که این محتوا مورد قبول شما مخاطب عزیز قرار گرفته باشد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    8 + چهار =