آهن مهام » دانشنامه ورق » مطالب مهم و کلیدی در مورد ورق روغنی
ورق روغنی

مطالب مهم و کلیدی در مورد ورق روغنی

فهرست مطالب

    به طور کلی ورق ها از طریق دو فرآیند نورد گرم و سرد تولید می شوند، همین تفاوت روش ها باعث ایجاد ویژگی های مختلفی در محصولات فولادی شده است. همچنین کیفیت، قیمت و کاربرد ورق ها به فرآیندهای تولید بستگی دارد. ورق هایی که به روش نورد سرد و گرم تولید می شوند، می توان به ورق روغنی، ورق سیاه، ورق گالوانیزه، ورق آلیاژی و… اشاره کرد. ورق های روغنی به روش نورد سرد تولید می شوند و در مصارف مختلفی کاربرد دارند. در ادامه مقاله قصد داریم به شرح ورق های روغنی، مزایا، کاربرد، وزن و انواع آن بپردازیم. همچنین در سایت آهن مهام می توانید قیمت ورق روغنی به صورت روزانه با بهترین شرایط مشاهده نمایید.

    ورق روغنی چیست؟

    ورق روغنی به ورق هایی گفته می شود که با تکنولوژی نورد سرد تولید می شوند و به ورق سرد معروف می باشند. در فرآیند نورد سرد، ورق ها از ضخامت بالا به ضخامت پایین تبدیل می شوند و کیفیت ظاهری بالایی دارند. این نوع ورق، در مواقعی که کیفیت ظاهری محصول بسیار اهمیت دارد، کاربرد گسترده ای دارد. روغن کاری سطح ورق ها به این دلیل انجام می شود که از فرسایش و زنگ زدگی آن ها جلوگیری شود.

    ابعاد ورق های روغنی

    این نوع محصول در عرض 100 تا 125 میلی متر و با ضخامت های 0.3 تا 3 میلی متر در اندازه های استاندارد تولید می شوند. معمولاً سایزهای ورق روغنی موجود در بازار شامل موارد زیر است:
    1.1830 میلی متر
    2.2440 میلی متر
    3.3050 میلی متر

    انواع ورق های روغنی

    این نوع محصول، از لحاظ آلیاژ استفاده شده در فرآیند تولید آن، به سه دسته ی ST12، ST13 و ST14 تقسیم بندی می شوند.

    ST12 (معمولی)

    نوع معمولی این ورق ها، در سازه های ساختمانی و صنعتی کاربرد گسترده ای دارد، ST12 به دلیل این که تا 45 درجه خم می شوند به ورق کششی نیز معروف هستند. تاریخ انقضای این محصول، بیشتر از 18 ماه است.

    ST13 (نیمه کشش)

    این نوع محصول، به جهت این که تا 90 درجه خم می شوند به ورق نیمه کششی و یا نیمه کشسانی معروف هستند. با پرس کاری این ورق ها، در سازه های صنعتی و غیر صنعتی در عمق کم قابل استفاده می باشد. از ویژگی های این ورق، می توان به جوش پذیری بالایی که دارد اشاره کرد. تاریخ انقضای ورق نیمه کششی، بیشتر از 8 ماه است.

    ST14 (فوق کشش)

    این محصول در مقایسه با انواع ورق های روغنی، از انعطاف پذیری بالایی برخوردار است و به همین علت در مکان هایی که احتیاج به پرس کاری عمیق دارند، مانند صنعت خودروسازی، بسیار کاربرد دارد. ورق ضد سایش (EK2) و ورق ضد زنگ (QSTE) نیز از دیگر انواع ورق های روغنی به شمار می روند.

    وزن ورق های روغنی

    می توانید برای مشاهده ی وزن ورق فولاد مبارکه به سایت آهن مهام مراجعه نمایید. همچنین فرمول محاسبه ی وزن انواع ورق روغنی به شرح زیر است:
    7.85 * ضخامت (میلی متر) * عرض (متر) * طول (متر) = وزن (کیلوگرم)

    کاربردهای ورق روغنی

    ورق های روغنی مانند دیگر ورق های فولادی در صنعت و همچنین زندگی روزمره ی ما کاربرد گسترده ای دارند. این نوع ورق ها، علاوه بر استحکام بالایی که دارند در اندازه و رنگ نیز بسیار متنوع هستند و به همین علت برای تولید انواع لوازم و مواد مختلف در صنایع گوناگون به کار می روند. برخی از کاربردهای ورق روغنی عبارت است از:
    قابل استفاده برای تولید قطعات خودرو مانند بدنه، قطعات زیرین اتومبیل، اگزوز و غیره
    قابل استفاده برای تولید انواع لوازم خانگی
    مبلمان اداری
    قابل استفاده برای ساخت پانل های غیر انعطاف پذیر
    قابل استفاده برای نقاشی قطعات
    قابل استفاده در صنعت خودروسازی

    مزایای استفاده از ورق های روغنی

    این نوع ورق های فولادی به دلیل این که در برابر فشارهای بسیار بالا، از مقاومت فوق العاده ای برخوردار هستند در نتیجه مهندسان و معماران، با در نظر گرفتن این ویژگی، سازه های بسیار قدرتمندی را طراحی می کنند. تولید این محصول در مقایسه با دیگر ورق های فولادی، بسیار سریع تر و ارزان تر می باشد و به رونق بازار نیز کمک خواهد کرد. از ویژگی های دیگر آن ها می توان به انعطاف پذیری و دوام بالایی که دارند نیز اشاره کرد. همچنین به خاطر ظرافت، سطح خوب و ابعاد دقیقی که دارند برای ساختن بسیاری از مصارف گوناگون مانند انواع تسمه، میله و لوله فلزی نیز به کار می روند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دوازده + 20 =