آهن مهام » دانشنامه پروفیل (قوطی) » مطالب مهم و کلیدی در مورد پروفیل C
پروفیل C

مطالب مهم و کلیدی در مورد پروفیل C

فهرست مطالب

    پروفیل C یا سی پرلین، یکی از انواع پروفیل ها به شمار می رود که در صنعت ساخت و ساز بسیار کاربرد دارد. این محصول، انواع مختلفی دارد که هر کدام از آن ها دارای خصوصیات و ویژگی های منحصر به خود است. در این مقاله قصد داریم به بررسی پروفیل C، کاربردها و ویژگی های آن بپردازیم. پس با ما در دانشنامه آهن مهام همراه باشید.

    پروفیل C (سی پرلین) چیست؟

    به طور کلی پروفیل، نوعی از مقاطع فولادی توخالی است که از طریق ورق های نورد سرد و گرم تولید می شود و در نهایت به صورت آلیاژ به بازار عرضه می شود. نام دیگر پروفیل C، تیرچه ی سی پرلین است که در ساخت سازه هایی که بزرگ نباشد، کاربرد دارد. شیوه ی اتصال پروفیل سی پرلین به این صورت است که این پروفیل، توسط پیچ های متعددی به نبشی ها و ورق ها متصل شده و نبشی و ورق هم پروفیل را به قاب اصلی ساختمان وصل می کند.
    درواقع پروفیل ها به دو دسته ی باز و بسته تقسیم بندی می شوند که عبارت است از:
    پروفیل باز: این نوع پروفیل شامل تسمه، نبشی، ناودانی و میلگرد است.
    پروفیل بسته: لوله و قوطی در دسته ی پروفیل های بسته قرار می گیرد.

    نحوه ی تولید پروفیل C

    در ابتدا لازم است برای تولید پروفیل C، ورق های فولادی برش داده شود. در مرحله ی بعد، ورق ها از دستگاه رول فرمینگ یا همان نورد سرد و گرم عبور داده می شود و پس از آن نوبت به شکل دهی ورق ها می رسد و سپس به بازار عرضه می شود.
    برای ساخت پروفیل C، کاربرد ورق گالوانیزه به مراتب بیشتر از سایر ورق های فولادی است؛ زیرا این نوع پروفیل ها به نحوی تولید می شوند که مقاومت زیادی در برابر رطوبت و خوردگی داشته باشند.

     

    ابعاد پروفیل C (سی پرلین)

    ابعاد این نوع محصولات با توجه به نیاز و خواست مشتری ها متغیر است و در ضخامت ها و سایزهای مختلفی تولید و سپس روانه بازار می شوند. اما به طور کلی، ابعاد رایج پروفیل C در بازار با طول 6 متر، ضخامت های 2 تا 4 میلی متر، ارتفاع 160 الی 240 میلی متر موجود است. لازم به ذکر است که وزن هر پروفیل با توجه به ابعاد آن متغیر است ولی به طور معمول وزن هر شاخه ی پروفیل بین 23 تا 55 کیلوگرم است. پروفیل سی پرلین C purlin بر اساس ارتفاع آن نام گذاری می شود به عنوان مثال به پروفیلی که 170 میلی متر ارتفاع داشته باشد C170 گفته می شود.

    کاربردهای پروفیل C (سی پرلین)

    مهم ترین کاربردهای سی پرلین عبارت است از:
    استفاده از پروفیل C برای پوشش و استحکام سقف های کارخانه ها، کارگاه ها و سوله ها کاربرد گسترده ای دارد.
    برای پوشش دیوارها و همچنین مقاومت ستون هایی که از یکدیگر فاصله زیادی دارند، مورد استفاده قرار می گیرد.
    برای ساخت دیوارهای غیر باربر نیز کاربرد دارد. منظور از دیوارهای غیرکاربر این است که در ساختار اصلی ساختمان نقش کم تری دارند و قادر به تحمل وزن اصلی ساختمان نیستند.
    از دیگر کاربردهای این محصول می توان به قاب بندی درها، ریل های جانبی و نرده ای، و همچنین مزین کردن سقف و پنجره ها اشاره کرد.

    مزایای پروفیل سی پرلین

    مهم ترین و اساسی ترین مزایای استفاده از پروفیل C (سی پرلین) شامل موارد زیر است:
    استفاده از پروفیل C در صنعت ساختمان سازی کاربرد گسترده ای دارد؛ زیرا از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه است و همچنین مونتاژ بسیار خوبی دارد.
    کاربرد فراوانی در سقف ها، تیرها و ستون ها دارد به جهت این که شکسته نمی شود.
    این پروفیل دارای دیواره ی نازک و وزن سبک می باشد و همچنین از استحکام بالایی برخوردار است.
    فرآیند تولید و حمل و نقل پروفیل C به آسانی صورت می گیرد و باعث افزایش سرعت ساخت ساختمان های فولادی می شود.
    به آسانی می توان قطعات پروفیل C را کم و زیاد کرد.
    پروفیل سی پرلین قابلیت بازیافت دارد و به همین خاطر با محیط زیست سازگار است.
    استفاده از پروفیل C برای ساختمان های اسکلت فلزی در مناطقی که مداوم با پدیده ی طبیعی زلزله مواجه هستند، بسیار اهمیت دارد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    7 − 1 =