آهن مهام » دانشنامه ورق » معرفی انواع ورق فلزی مستحکم
معرفی انواع ورق فلزی مستحکم

معرفی انواع ورق فلزی مستحکم

فهرست مطالب

    ورق های مستحکم، از جمله ورق های فولادی می باشد که براساس نوع آلیاژ و ویژگی های تولیدی، استحکام و مقاومت بیشتری را در مقایسه با دیگر ورق ها دارند. در این مقاله قصد داریم به معرفی این نوع از ورق ها و ویژگی هایی که دارند، بپردازیم؛ از همین رو پیشنهاد می کنیم تا انتهای مقاله همراه آهن مهام باشید.

    ورق مستحکم چه نوع ورقی است؟

    گفتیم که ورق های مستحکم، از جمله ورق های فولادی می باشد که با توجه به ویژگی های تولیدی و نوع آلیاژ به کار رفته در آنها، نسبت به سایر ورق ها مقاومت بیشتر، شکل پذیری بالا و جوشکاری مناسبی داشته و معمولا طی فرایند ترمومکانیکال نیز تولید می شود. در فرایند ترمومکانیکال، ورق با حرارت دیدن، خواص فیزیکی و شیمیایی خود را حفظ کرده و از استحکام و ضربه پذیری بالایی نیز برخوردار می شود.
    علاوه بر موارد ذکر شده، نوع آلیاژ به کار رفته در هر یک از انواع ورق های فولادی متفاوت است؛ از همین رو هر یک از آنها دارای کاربرد و کارایی متفاوتی بوده و یا ممکن است نسبت به یکدیگر مقاوم تر باشند.

    انواع ورق های مستحکم

    به طور کی، هر ورق فولادی از استحکام و مقاومت خاصی برخوردار است. از جمله مهم ترین ورق های مستحکم عبارتند از:
    – ورق فولاد ضد زنگ
    – ورق فولادی سیاه
    – ورق مسی
    – ورق نورد سرد
    – ورق آلیاژی ولداکس
    – ورق آلیاژی آلفورم
    – ورق آلیاژی دومکس

    ورق های مستحکم

    ورق فولاد ضد زنگ

    ورق فولادی ضد زنگ، یکی از انواع ورق های مستحکم می باشد که متشکل از نیکل، کروم و مولیبدنوم است. این نوع از ورق ها، در برابر ضربه و خوردگی مقاومت بالایی دارند و همچنین با توجه به نوع آلیاژ به کار رفته در آنها، به انواع مختلفی مانند فولاد ضد زنگ آستنیتی، فولاد ضد زنگ فریتیک و فولاد ضد زنگ مارتنزیتی نیز تقسیم بندی می شود.

    ورق فولادی سیاه

    ورق سیاه، یکی دیگر از انواع ورق های مستحکم است که طی فرایند نورد گرم تولید شده و دارای ظاهری مات و خشن است. این نوع از ورق ها، نسبت به سایر ورق های فولادی، از استحکام زیادی برخوردارند، از همین رو معمولا در ساخت مصالح ساختمانی مانند پروفیل های صنعتی نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

    ورق مسی

    فلز مس، از جمله فلزاتی است که بصورت طبیعی قابل استفاده بوده و نیازی به استخراج از معدن ندارد. این محصولات، نوعی رسانای الکتریکی هستند که مقاومت بالایی در برابر خوردگی، ضربه و زنگ زدگی دارد؛ از همین رو معمولا نسبت به سایر ورق های فلزی، دوام و ماندگاری بیشتری داشته و در صنایعی مانند صنعت برق و صنعت خودروسازی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

    ورق نورد سرد

    به طور کلی، به ورق هایی که طی فرایند نورد سرد تولید می شوند ورق سرد یا ورق نورد سرد گفته می شود. ورق نورد سرد، ورق هایی صاف و براق هستند که نسبت به سایر انواع ورق های فولادی ذکر شده، مقاومت کمتری دارد. این نوع از ورق ها، با قرار گیری در غلطک های نورد سرد و در نتیجه اعمال روش های دیگر، به محصول نهایی تبدیل شده و پس از شستشو و چربی زدایی، بصورت رول و شیت روانه بازار می شود.

    ورق نورد سرد

    ورق آلیاژی ولداکس

    ورق آلیاژی ولداکس، از جمله ورق هایی می باشد که با توجه به استحکام کششی بالا، مقاومت بالا دربرابر خوردگی و ضربه، یکی از انواع ورق های مستحکم است. علاوه بر این، این ورق ها، متشکل از عناصری از قبیل کربن، منگنز و سیلیسیم هستند که به دلیل استفاده کمتر از عناصر شیمیایی و فلزی، نسبت به سایر انواع ورق های آلیاژی، سبک تر است.

    ورق آلیاژی آلفورم

    ورق آلیاژی آلفورم، از دیگر ورق های مقاوم در برابر ضربه می باشد که نسبت به سایر ورق های فولادی، دارای مقاومت بیشتر، انعطاف پذیری بالا، چقرمگی بیشتر، و قابلیت جوشکاری مناسبی بوده و با توجه این خصوصیات، در گرید های مختلفی نیز تولید و روانه بازار می شود.

    ورق آلیاژی دومکس

    این نوع از ورق های آلیاژی، معمولا از عناصر خاصی مانند تیتانیوم، نایوبیوم و وانادیم تولید می شوند که از عناصر کربن و منگنز به میزان کمتری استفاده شده و از مقاومت و استحکام بالایی نیز برخوردار هستند. برای اطلاع از انواع و قیمت ورق آلیاژی به صفحه مربوطه مراجعه نمایید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نوزده + پنج =