آهن مهام » دانشنامه ورق » معرفی انواع ورق های فولادی و کاربرد هریک
معرفی انواع ورق های فولادی و کاربرد هریک

معرفی انواع ورق های فولادی و کاربرد هریک

فهرست مطالب

    ورق های آهنی دارای انواعی می باشند که در این مقاله ما قصد داریم، شما را با انواع مختلف ورق فولادی از قبیل ورق آهن، ورق گالوانیزه، ورق سیاه و غیره و همچنین کاربردی که دارند، آشنا کنیم. همچنین مقداری درباره قیمت ورق آهن و دیگر مشتقات آن صحبت کینم. پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

    انواع ورق فولادی

    امروزه ورق های فولادی، با توجه به جنس و ابعادی که دارند، به انواع مختلفی از قبیل ورق سیاه، ورق گالوانیزه، ورق استنلس استیل، ورق روغنی و غیره تقسیم بندی می شوند که در ادامه ی مطلب به بررسی بیشتر  برخی از آنها می پردازیم.

     

    ورق سیاه

    ورق سیاه که با نام ورق گرم نیز شناخته می شود، از جمله پرکاربرد ترین محصولات فولادی هستند که طی فرایند نورد گرم تولید و روانه بازار می شود. این محصول، در مقایسه با ورق هایی مانند ورق گالوانیزه و ورق رنگی که طی فرایند نورد سرد تولید می شوند، از کیفیت کمتری برخوردار بوده و دارای ظاهری مات و خشن می باشد. روند تولید این محصولات، به این صورت است که شمش های فولادی پس از قرار گرفتن در دمایی بالاتر از نقطه تبلور (1100 درجه سانتیگراد)، به حالت خمیری شکل و به رنگ مات درآمده و سپس، وارد مرحله نورد می شود. در این مرحله، شمش ها، با عبور از غلتک هایی، ورقه های پهن و مسطح تحت عنوان ورق سیاه را تولید می کند.

    کاربرد ورق سیاه

    از جمله مهم ترین کاربرد های ورق سیاه در صنعت عبارتند از:
    – کاربرد در صنعت خودروسازی و حمل و نقل
    – قابلیت استفاده در ساخت بدنه کشتی
    – ساختمان سازی، مخزن سازی و سوله سازی
    – قابلیت استفاده در ساخت بدنه ماشین آلات
    – ساخت انواع پروفیل و لوله های درزدار

    ورق گالوانیزه

    یکی از انواع ورق های فولادی، ورق گالوانیزه می باشد. این نوع از ورق ها، به دلیل پوشش روی، در برابر خوردگی مقاومت بالایی داشته و از این نظر، در مقایسه با سایر ورق ها اقتصادی تر است. روند تولید و گالوانیزاسیون این نوع از ورق ها به این صورت است که ورق روغنی با غوطه ور شدن در فلز روی، نوعی پوشش از جنس روی را بر روی سطح ورق فولادی ایجاد کرده و از آن در برابر محیط های اسیدی و مرطوب محافظت می کند.

    کاربرد ورق گالوانیزه

    ورق های گالوانیزه، با توجه به ویژگی ها و مزیت هایی که دارند، در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند که از جمله عبارتند از:
    – قابلیت استفاده در اتومبیل سازی
    – تولید لوله های انتقال آب و تصفیه خانه ها
    – راه سازی و نصب گاردریل ها
    – ساخت کابینت و سقف سوله

    – ساخت دکل های مخابراتی

    ورق گالوانیزه

    ورق روغنی

    ورق روغنی یا ورق سرد، یکی دیگر از انواع ورق های فولادی می باشد که طی فرایند نورد سرد تولید شده و در برابر خوردگی و زنگ زدگی مقاومت بالایی دارد. به طور کلی، ورق های روغنی، پایه ساخت ورق های گالوانیزه هستند که به طور استاندارد، با ضخامت 0.3 الی 4 میلی متر و در عرض 100 الی 125 سانتی متر نیز تولید و روانه بازار می شوند.

    کاربرد ورق روغنی

    علاوه بر موارد ذکر شده، ورق های روغنی، دارای سطحی صاف و براق می باشند که طی نورد سرد به دست می آید، از همین رو در برخی ساخت و ساز هایی از جمله موارد زیر نیز مورد استفاده قرار می گیرند.
    – ساخت مصالح ساختمانی
    – تولید انواع لوازم خانگی مانند اجاق گاز و یخچال
    – ساخت انواع قفسه و پانل
    – قابلیت استفاده در ساخت بدنه خودرو

    ورق آجدار

    ورق آجدار، نوعی ورق فولادی است که طی فرایند نورد گرم تولید شده و با نام های ورق شطرنجی، ورق کف سازی یا ورق برجسته نیز شناخته می شوند. این نوع از ورق ها، پس از تکمیل فرایند تولید و جهت کاهش اصطکاک، از میان دستگاه آج زنی که دارای غلتک هایی با اشکال مشخص هستند عبور داده شده و برجستگی هایی منظم و در اشکال لوزی، قطره ای، دایره ای و غیره را بر روی سطح آن ایجاد می کند.

    کاربرد ورق آجدار

    مهم ترین موارد مصرف ورق های آجدار، عبارتند از:
    – پله های اضطراری
    – کف اتاقک کامیون و وانت بار ها
    – کف پل عابر پیاده
    – سطوح دستگاه های صنعتی
    – دیوار و سقف آسانسور ها
    – ساخت ایستگاه های اتوبوس

    ورق آجدار

    ورق استنلس استیل

    یکی دیگر از انواع ورق های فولادی، ورق استنلس استیل است. این نوع از ورق ها، معمولا بر پایه عناصری مانند آهن و کربن تولید می شوند که هرچقدر میزان کربن به کاررفته در آنها بیشتر باشد، استحکام و مقاومت آن نیز بیشتر خواهد شد. علاوه بر این، از دیگر ویژگی های این نوع از محصولات، میتوان به مواردی از قبیل داشتن ظاهری زیبا و براق، روکش دار بودن، نسوز بودن، ماندگاری بالا و قابل بازیافت بودن آنها نیز اشاره کرد. قیمت ورق استیل 316 به جهت کیفیت و ماندگاری بسیار بالا بوده و از جمله گران ترین نوع ورق ها می باشد.

    کاربرد ورق استنلس استیل

    از جمله مهم ترین کاربرد ورق های استنلس استیل عبارتند از:
    – کاربرد فراوان در صنایع غذایی و فراورده های دارویی
    – کاربرد در صنایع پتروشیمی
    – ساخت بدنه خودرو، کامیون و هواپیما
    – قابلیت استفاده در تولید لوازم خانگی
    – قابلیت استفاده در صنعت کشتی سازی

    ورق رنگی

    ورق رنگی، یکی از انواع ورق فولادی از جنس گالوانیزه می باشد که معمولا در 15 رنگ و با ضخامت های 0.18 الی 0.7 میلی متر تولید و روانه بازار می شوند. روند تولید این نوع از ورق ها به این صورت است که ابتدا کلاف گالوانیزه وارد قسمت آماده سازی ورق شده و بعد از چربی زدایی و پاک کردن هر گونه ناخالصی از روی سطح آن، از میان غلتک های برس کار عبور داده می شود. در مرحله ی آخر نیز ورق ها بعد از شستشو و خشک شدن، وارد مرحله ی رنگ آمیز خواهند شد و ورق های فولادی رنگی را به وجود می آورند. قیمت ورق رنگی به جهت رنگ شدن محصولات فولادی نسبت به حالت عادی گران تر می باشد و این امری طبیعی در این زمینه می باشد.

    کاربرد ورق رنگی

    ورق های رنگی، با توجه به روند تولیدی خاصی که دارند، در مواردی مورد استفاده قرار می گیرند که عبارتند از:
    – ساخت نمای داخلی و بیرونی ساختمان
    – ساخت انواع قفسه و سوله
    – صنعت حمل و نقل مانند اتاقک، ماشین سنگین و خودرو
    – ساخت انواع لوازم خانگی

    کاربرد ورق رنگی

    ورق آلومینیوم

    یکی دیگر از پرکاربردترین انواع ورق فولادی، ورق آلومینیوم می باشد که طی فرایند نورد گرم تولید شده و دارای وزنی سبک است. روند تولید این نوع از محصولات به این صورت است که ابتدا شمش های آلومینیومی در دمای بالا حرارت داده شده و بعد، از میان غلتک هایی عبور می کنند تا ضخامت آن کم تر شود. بدین ترتیب، ورق های آلومینیومی در ابعاد و ضخامت های مختلف (از 0.0008 الی 0.25 اینچ)، تولید و بصورت رول یا ورق پیچیده شده وارد بازار می شود.

    کاربرد ورق آلومینیوم

    ورق های آلومینیوم، با توجه به نوع متریال به کار رفته در آنها، در صنایع مختلفی مانند صنایع ساخت و ساز، صنعت حمل و نقل، صنایع دارویی، نظامی و غیره مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر این، از دیگر کاربرد این نوع از ورق ها عبارتند از:
    – قابلیت استفاده در بسته بندی مواد غذایی یا دارویی
    – ساخت انواع لوازم خانگی
    – ساخت مخازن نگهدارنده سوخت
    – کاربرد در هنر و دکوراسیون

    ورق اسید شویی

    یکی دیگر از انواع ورق های فولادی، ورق اسید شویی می باشد که بر پایه ورق سیاه بوده و طی فرایند نورد گرم تولید می شود. هنگام تولید، بر روی سطح این نوع از ورق ها، یکسری لکه ها و پوسته های اکسید شده ایجاد می شود، از همین رو، آن را وارد خط اسید شویی کرده و از مخزن اسید (معمولا اسید کلریدریک) عبور می دهند.

    کاربرد ورق اسید شویی

    از جمله کاربرد های مهم ورق اسید شویی عبارتند از:
    – کاربرد در صنعت اتومبیل سازی (ساخت رینگ و شاسی خودرو)
    – کاربرد در لوله سازی (تولید لوله های نفت و گاز)
    – کاربرد در صنایع پتروشیمی و کشتی سازی

    کاربرد ورق اسید شویی

    ورق آتشخوار

    از دیگر انواع ورق های فولادی پرکاربرد، ورق آتشخوار می باشد. ورق آتشخوار، ورقی است که به دلیل وجود آلیاژهایی مانند کربن و منگنز، در برابر دمای زیاد، از مقاومت و استحکام بالایی برخوردار بوده و به دو دسته ی ورق های آتشخوار با مقاومت حرارتی 585 درجه سانتیگراد و ورق های آتشخوار با مقاومت حرارتی 1250 درجه سانتیگراد نیز تقسیم بندی می شوند.

    کاربرد ورق آتشخوار

    ورق های آتشخوار با توجه به جنس، ضخامت و وزنشان، در صنایع مختلفی مانند صنایع پتروشیمی، صنعت نفت و گاز و پالایشگاه ها مورد استفاده قرار می گیرند. علاوه بر این، از دیگر کاربرد های این محصولات عبارتند از:
    – کاربرد در مخازن تحت فشار، مبدل های حرارتی و غیره
    – قابلیت استفاده در انتقال مایعات و گازهای گرم

    انواع دیگر ورق های فولادی

    تا اینجای مطلب، به بررسی برخی از انواع ورق های فولادی پرداختیم. اما علاوه بر موارد ذکر شده، ورق های فولادی شامل انواع دیگری از قبیل ورق آلیاژی، ورق ضد سایش، ورق پانچ، ورق لاتون، ورق قلع اندود، ورق دریایی و غیره نیز می باشند که با توجه به روند تولید، ضخامت و عناصر آلیاژی به کار رفته در آنها با یکدیگر متفاوت اند. از همین رو میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع مختلف ورق های فولادی و قیمت آنها، به وبسایت شرکت آهن مهام مراجعه کرده و یا با کارشناسان فروش شرکت تماس حاصل فرمائید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    شش − چهار =