آهن مهام » مطالب آموزشی » معرفی برترین تولیدکنندگان شمش فولادی در ایران
معرفی برترین تولیدکنندگان شمش فولادی در ایران

معرفی برترین تولیدکنندگان شمش فولادی در ایران

فهرست مطالب

    همانطور که در مقاله های قبل گفتیم، سنگ فولاد پس از استخراج از معدن، برای اینکه جهت تولید اقلام فولادی مورد استفاده قرار بگیرد، لازم است طی عملیاتی خالص سازی شده و بعد از حرارت دیدن، به شمش نیز تبدیل شود. شمش های فولادی، از جمله قطعات پرکاربرد در صنعت و به شکل مستطیل می باشند که معمولا با سطح مقطعی ذوزنقه و توسط کارخانجات مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر این، امروزه کارخانجات مختلفی وجود دارند که به طور پیشرفته و با استفاده از روش های مختلفی، به تولید انواع مختلف شمش های فولادی مانند بیلت، بلوم و اسلب نیز می پردازند که در این مقاله قصد داریم به معرفی مهم ترین آنها در ایران بپردازیم. پس تا انتهای مقاله همراه آهن مهام باشید.

     

    کارخانجات تولید کننده شمش فولادی در ایران

    در سال 2020، ایران، یکی از برترین تولید کنندگان شمش های فولادی در دنیا معرفی شد که علاوه بر تامین نیاز داخلی، به سایر کشور ها نیز صادر می کند. از مهم ترین کارخانجاتی که به تولید این نوع از محصولات می پردازند، میتوان به کارخانجاتی از قبیل موارد زیر نیز اشاره کرد که عبارتند از:
    – کارخانه فولاد مبارکه اصفهان
    – کارخانه فولاد خوزستان
    – کارخانه فولاد هرمزگان
    – کارخانه فولاد ذوب آهن اصفهان
    – کارخانه صبا فولاد خلیج فارس
    – کارخانه ذوب آهن پاسارگاد

    شمش فولادی

    کارخانه فولاد مبارکه اصفهان

    مهم ترین و معتبرترین کارخانه تولید انواع شمش های فولادی در ایران، مجتمع فولاد مبارکه اصفهان می باشد که در سال 1360 و در شهر فولاد مبارکه اصفهان راه اندازی شد. این کارخانه، حدود 50 درصد از مواد خام را در تولید محصولات فولادی تامین می کند که در صنایع مختلفی مانند صنعت نفت و گاز، صنعت خودروسازی، صنایع تولید لوازم خانگی و غیره مورد استفاده قرار می گیرد.

    کارخانه فولاد خوزستان

    کارخانه فولاد خوزستان، یکی دیگر از بزرگ ترین کارخانجات تولیدکننده شمش فولادی در ایران می باشد که در سال 1368 در استان خوزستان تاسیس شد. این کارخانه، اولین تولید کننده فولاد به روش کوره قوس الکتریکی و احیای مستقیم در ایران می باشد که شامل تجهیزات و دستگاه های مختلفی مانند کوره های پاتیلی، کوره های قوس الکتریکی، ماشین های شش خطه شمش، تجهیزات جمع آوری غبار فولاد سازی و غیره نیز هستند. علاوه بر این، وجود این دستگاه ها و تجهیزات در کارخانه فولاد خوزستان موجب می شود که سالیانه حدود 7 میلیون تن شمش از این کارخانه تولید و روانه بازار شود.

    کارخانه فولاد هرمزگان

    از دیگر کارخانجات مهم تولید شمش در کشور، کارخانه فولاد هرمزگان می باشد که بعنوان قطب سوم تولید فولاد، در سال 1385 در منطقه صنعتی و معدنی خلیج فارس تاسیس شد. این کارخانه، بنا به دلایل مختلفی مانند دسترسی به آب های آزاد، مجاورت به ذخایر سنگ آهن، حمل و نقل مناسب و همچنین نزدیکی به مخازن گاز عسلویه، دارای موقعیت جغرافیایی مطلوبی می باشد که سالیانه حدود 1 میلیون تن شمش را تولید و روانه بازار می کند.

    کارخانه ذوب آهن اصفهان

    کارخانه ذوب آهن اصفهان، یکی دیگر از کارخانه های مهم کشور در زمینه تولید انواع محصولات فولادی از قبیل شمش می باشد که در سال 1346 و در نزدیکی شهرستان زرین شهر واقع در جنوب غرب اصفهان تاسیس شد. این کارخانه، با وجود واحد های مختلف فولاد سازی و کنترل کیفیت محصولات، سالیانه حدود 3 میلیون شمش فولادی با کیفیت بالا را تولید و روانه بازار می کند.

    کارخانه صبا فولاد خلیج فارس

    کارخانه صبا فولاد خلیج فارس، اولین تولید کننده برکیت گرم در ایران می باشد که در سال 1383 و در 20 کیلومتری غرب بندرعباس تاسیس شد. این کارخانه، با توجه به داشتن موقعیت جغرافیایی مناسب، علاوه بر تولید کنسانتره آهن، گنده و سنگ آهن، سالیانه حدود 405 میلیون تن شمش فولادی با کیفیت را تولید و روانه بازار می کند.

    کارخانه ذوب آهن پاسارگاد

    از دیگر کارخانجات تولید محصولاتی فولادی در ایران، کارخانه ذوب آهن پاسارگاد می باشد که در شهر شیراز تاسیس شده است. این کارخانه، پس از استخراج سنگ آهن از معدن، طی عملیات مختلفی مانند خردکردن، گندله سازی، تبدیل به آهن اسفنجی و غیره، انواع فولاد خام و شمش های فولادی را تولید و عرضه می کند. نکته قابل توجه این است که میزان تولید بیلت و بوم در کارخانه ذوب آهن پاسارگاد، حدود 105 میلیون تن در سال می باشد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    یک × پنج =