آهن مهام » دانشنامه ورق » معرفی روش های جوشکاری ورق استیل
معرفی روش های جوشکاری ورق استیل

معرفی روش های جوشکاری ورق استیل

فهرست مطالب

    ورق استیل، یکی از پرکاربرد ترین انواع ورق فولادی می باشد که در صنایع مختلف مانند صنعت کشاورزی، صنایع تولید لوازم خانگی و غیره کاربرد دارد؛ بنابراین لازم است با شیوه های مناسب جوشکاری شده و مورد استفاده قرار گیرد. جوشکاری استیل، موضوع مهمی است که موجب تغییر آلیاژ استیل می شود  می تواند هزینه ای که برای قیمت ورق استیل خصوصاً استیل 316 انجام داده اید را نابود کند. ما در این مقاله قصد داریم به معرفی برخی از مهم ترین روش های جوشکاری استیل بپردازیم؛ از همین رو پیشنهاد می کنیم تا انتهای مقاله همراه ما در آهن مهام باشید.

     

    روش های جوشکاری ورق استیل

    به طور کلی، ورق های استیل با توجه به ضخامت و نوع پوشش مواد، به روش های مختلفی از قبیل موارد زیر جوشکاری می شوند که در ادامه ی مطلب، به طور مفصل به بررسی آنها خواهیم پرداخت.
    – جوشکاری استیل نقطه ای
    – جوشکاری استیل TIG
    – جوشکاری استیل MIG

     

    جوشکاری استیل نقطه ای

    جوشکاری استیل به روش نقطه ای، از جمله ارزان ترین و راحت ترین جوشکاری استیل می باشد که در تمام پروژه ها قابل اجراست. به این صورت که با استفاده از دستگاه RW و جریان الکتریسیته، لبه های ورق استیل را حرارت و به یکدیگر متصل می کنند. این عمل، در کمترین نقطه ذوب و بدون کوچک ترین خمیدگی در فلز انجام می شود.

    جوشکاری استیل TIG

    یکی دیگر از روش های جوشکاری استیل، جوشکاری TIG می باشد که معمولا جهت جوشکاری هایی با درجه دمایی پایین مورد استفاده قرار می گیرد. دراین روش، برای جوشکاری قطعات نازک، از ترکیب گاز آرگون با هلیوم، نیتروژن و هیدروژن استفاده می شود و برای قطعات ضخیم نیز از هلیوم، به دلیل تولید گرمای بیشتر استفاده می کنند. از دیگر ویژگی های این روش، میتوان به انعطاف پذیری بالا و دوام بیشتر محصول اشاره کرد که جهت مقاوم بودن در برابر خوردگی، معمولا از روش جوش یک طرفه استفاده می کنند.

     

    جوشکاری استیل MIG

    از دیگر روش های جوشکاری ورق استیل، جوشکاری MIG-MAG است. در این روش، نوعی قوس الکتریکی میان فیلر بدون دودکش و قطعه به کاربرده می شود تا گرما و حرارت مورد نیاز جوشکاری را فراهم کند. این فرایند، نوعی عملیات نیمه اتوماتیک است که اگر به درستی انجام شود، پایان کار، شاهد دو قطعه متصل پرقدرت خواهیم بود.
    علاوه بر موارد ذکر شده، در این روش، گاز آرگون و سیم الکترود نیز به کار برده می شود تا نقطه جوش بتواند به آسانی توسط جریان الکتریکی بر روی سطح ورق ایجاد شود.

    روش های دیگر جوشکاری استیل

    تا اینجای مطلب، در مورد مهم ترین روش های جوشکاری صحبت کردیم که بسیار مفید و کاربردی است. علاوه بر این، روش های دیگری نیز برای جوشکاری ورق استیل وجود دارد که عبارتند از:
    جوشکاری با ضخامت پایین: این روش جوشکاری، با استفاده از لیزر و یا گاز آرگون انجام می شود که اغلب جهت تعمیر بدلیجات و مواردی از این قبیل کاربرد دارد.
    جوشکاری با برق: این روش، نوعی حرفه در صنعت محسوب می شود که طی آن با دستگاه های مخصوص جریان الکتریکی را به راه انداخته و ورق را جوشکاری می کنند.
    جوشکاری با هوا برش: این روش که با نام هوا گاز و یا گاز اکسی استیلن نیز شناخته می شود، از جمله روش های قدیمی می باشد که با استفاده از دستگاه های مخصوص و هوا برش، جوشکاری ورق را انجام می دهند.
    جوشکاری با فلزات گوناگون: این روش نیز همانطور که از نامش پیداست، برای جوشکاری و تعمیر لوازم استیل، از فلزات گوناگونی مانند قلع، تیتانیوم و مس استفاده می کنند که با ظرافت خاصی انجام می شود.
    جوشکاری با گاز CO2: این روش جوشکاری نیز، یکی از قدیمی ترین روش جوشکاری ورق های استیل می باشد که در ابتدا با گاز CO2 انجام می گرفته، ولی امروزه گاز آرگون جایگزین آن شده است.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    11 − دو =