آهن مهام » مطالب آموزشی » معرفی قوی ترین فلزات
معرفی قوی ترین فلزات

معرفی قوی ترین فلزات

فهرست مطالب

    یکی از موضوعات مهم در صنایع مختلف به خصوص صنعت ساخت و ساز، استفاده از فلز مقاوم می باشد. حال سوال این است که کدام نوع از آلیاژ ها و فلزات از مقاومت بالایی برخوردارند و منظورمان از مقاومت چیست؟ برای پاسخ به این سوال، ما در در این مقاله قصد داریم، به بررسی انواع فلزات قوی بپردازیم که در صنایع کاربرد فراوانی دارند. از همین رو پیشنهاد می کنیم تا انتهای مقاله همراه ما در آهن مهام باشید.

     

    انواع مختلف مقاومت

    برای اندازه گیری میزان مقاومت فلز و انتخاب قوی ترین فلزات، از معیار های مختلفی از قبیل موارد زیر استفاده می کنند که عبارتند از:
    مقاومت فشاری: در مقاومت فشاری، معمولا میزان مقاومت فلز در برابر نیروهای فشاری که به آن وارد می شود، مورد بررسی قرار می گیرد.
    مقاومت عملکرد: در مقاومت عملکرد، معمولا پایین ترین تنشی که موجب تغییر شکل فلز می شود را مورد بررسی قرار می دهند.
    مقاومت کششی: در مقاومت کششی، معمولا میزان مقاومت فلز را دربرابر نیروهای کششی اندازه گیری می کنند به این صورت که فلز، دچار تغیر شکل و شکستگی نشود.
    مقاومت ضربه: و در آخر، مقاومت ضربه نیز میزان مقاومت فلز را دربرابر انواع ضربه که ممکن است موجب شکستگی شود اندازه گیری می کند.

    قوی ترین فلزات، چه فلزاتی هستند؟

    به طور کلی، قوی ترین فلزات، معمولا با توجه به نوع کاربردی که دارند، به چهار دسته تقسیم بندی می شوند که در ادامه ی مطلب، به بررسی بیشتر آنها خواهیم پرداخت.
    – فولاد
    – تیتانیوم
    – اینکونل
    – تنگستن

    فولاد

    یکی از قوی ترین فلزات در صنعت، فولاد می باشد که سالیانه حدود 1.3 میلیون تن از این فلز تولید شده و در صنایع مختلفی همچون صنعت حمل و نقل، صنعت ساخت و ساز، صنعت خودرو سازی و غیره نیز مورد استفاده قرار می گیرد. لازم به ذکر است که آلیاژ فولاد، نوعی آلیاژ آهن و کربن است که به تنهایی ضعیف بوده و مقاومت کمی دارد، از همین رو بعد از حرارت دیدن در کوره، چربی زدایی شده و جهت مقاومت و سختی بیشتر، با ترکیبات دیگری مانند منگنز، وانادیم و نیوبیم ترکیب می شود.
    علاوه بر موارد ذکر شده، فولاد دارای انواع مختلفی از آلیاژ می باشد که عبارتند از:
    فولاد ضدزنگ: فولاد ضد زنگ، نوعی آلیاژ مقاوم در برابر خوردگی می باشد که حدود 11 درصد کروم دارد.
    فولاد ابزار: این نوع از آلیاژ فولاد که به آن فولاد خشکه نیز گفته می شود، با کبالت و تنگستن آلیاژ شده و به دلیل سختی و داشتن لبه ی تیز ، معمولا در ساخت مته و تبر مورد استفاده قرار می گیرد.
    فولاد مارایجینگ: فولاد مارایجینگ نیز، آلیاژی کم کربن و قوی می باشد که با عناصری مانند نیکل ترکیب شده و معمولا در ساخت تیغه های شمشیر و سانتریفیوژهای گازی مورد استفاده قرار می گیرد.

    تیتانیوم

    تیتانیوم، یکی دیگر از فلزات قوی و به رنگ نقره ای می باشد که چگالی آن پایین بوده و با عناصری مانند وانادیوم، آلومینیوم و آهن نیز آلیاژ می شود. از دیگر ویژگی های این فلز، میتوان به وزن پایین، سختی زیاد و مقاومت آنها در برابر خوردگی آب دریا اشاره کرد که در صنایع مختلفی مانند صنعت خودروسازی، صنعت هوافضا، صنایع نظامی و دریایی نیز کاربرد فراوانی دارد.

    اینکونل

    از دیگر انواع فلزات قوی، فلز اینکونل است. اینکونل، نوعی آلیاژ بر پایه ی عنصر نیکل می باشد که در برابر خوردگی، دمای زیاد و اکسیداسیون مقاومت بالایی داشته و اغلب در کارخانجات و صنایع شیمیایی، ساخت شافت موتور پمپ چاه و پره های توربین گازی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

    تنگستن

    فلز تنگستن، یکی دیگر از انواع فلزات سخت و به رنگ خاکستری است که نسبت به سایر فلزات قوی، دارای کمترین فشار بخار، بیشترین نقطه ذوب، مقاومت کششی بالاتر و در نهایت ضریب انبساط حرارتی کمتری نیز می باشد. علاوه بر این، از کاربرد های عمده ی این نوع فلز می توان به استفاده از آن در صنایع فلزکاری، صنعت معدن و صنایع ساخت و ساز نیز اشاره کرد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    1 + چهار =