آهن مهام » مطالب آموزشی » مفتول مسوار چیست؟
مفتول مسوار چیست؟

مفتول مسوار چیست؟

فهرست مطالب

    تا اینجای مطلب در مورد سیم های مفتولی گفتیم که مفتول، یکی از پرکاربردترین آلیاژ های تک رشته ای سیمی در جنس های مختلف پلیمر، سیم، فولاد، مس و غیره می باشند که جهت تولید و ساخت انواع محصولات مفتولی مورد استفاده قرار می گیرند. این محصولات، از جمله محصولاتی هستند که از آلیاژ مفتول تولید شده و در صنایع مختلف و ساختمان سازی بعنوان آرماتوربندی و قالب بندی ها کاربرد فراوانی نیز دارد.
    مفتول ها به انواع مختلفی از جمله مفتول گالوانیزه، مفتول استیل، مفتول فنر و مفتول مسوار تقسیم بندی می شوند. مفتول مسوار (copper-clad wire)، مفتول آهنی گالوانیزه می باشد که با پوششی از جنس سولفات مس و قلع، بصورت قرقره، هاسپیل، شاخه و کلاف تولید و روانه بازار نیز می شوند.
    نکته قابل توجه در مورد سیم های مفتولی مسوار این است که این نوع از مفتول ها در جوشکاری کاربرد فراوانی دارند زیرا نقطه ذوب آنها پایین بوده و در 170 الی 230 درجه سانتی گراد می باشد.

     

    مشخصات مفتول مسوار

    مفتول مسوار، دارای پوشش مسی مرغوب و با کیفیت، به ضخامت حداقل 0.07 و حداکثر 1 میکرون می باشد که در آن انواع فلزاتی از جمله، مس، قلع، فسفر، سیلیسیوم، کربن، گوگرد، آنتیموآن و مقداری نیز نقره و بیستیموت به کار برده شده است. علاوه بر این، مفتول مسوار در گرید هایی از جمله SAE1008، SAE1006T، SAE1010 و ST1KP تولید می شوند که دارای مشخصاتی از جمله موارد زیر نیز می باشند:
    طول شاخه مفتول: 20 الی 300 سانتی متر
    وزن کلاف مفتول: 15 الی 50 کیلوگرم
    قطر مفتول: 0.07 الی 10 میلی متر

    روند تولید مفتول های مسوار

    همانطور که در مقاله های قبل گفتیم، مفتول های مسوار مانند دیگر انواع مفتول، از شمش های فولادی تولید می شوند. در تولید این نوع از مفتول ها، شمش های فولادی با قرار گرفتن در دمای 1200 درجه سانتیگراد حرارت داده شده و با عبور از دستگاه های نورد، بصورت توپی و کویل در می آیند. در مرحله ی بعد، مفتول ها با دستگاه های کشش کشیده شده و درون حوضچه های سولفات مس قرار می گیرند. لازم به ذکر است که قبل از قرارگیری مفتول ها در حوضچه های مس، باید چربی زدایی شوند. در چربی زدایی هر گونه آلودگی و ناخالصی هایی مانند زنگ زدگی و کلرید ها از روی مفتول پاک می شوند تا از سیاه شدن لکه ها در مرحله ی عبور از محلول سولفات مس جلوگیری کنند.
    در مرحله ی آخر نیز، سطح مفتول با روکش های مسی با کیفیت روکش داده شده و به وسیله ی دستگاه هایی، تاب گیری و شاخه بندی نیز می شوند. از جمله دستگاه های مجهز و پیشرفته در تولید مفتول مسوار عبارتند از:
    – دستگاه های کششی
    – دستگاه مش باف
    – سیستم کلاف کردن سیم مفتول
    – اسپولر
    – شاخه کن
    – کوره هوایی و زمینی جهت آنیل کردن سیم مفتول

    مفتول مسوار

    کاربرد مفتول مسوار

    مفتول های مسوار در سایز و ابعاد مختلفی تولید می شوند که در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. از جمله موارد مصرف این نوع از مفتول ها عبارتند از:
    – آزماتور بندی ساختمان
    – محصولات ریلی
    – لوازم آشپزخانه
    – تولید سیم و کابل
    – تولید سیم جوش و عملیات جوشکاری
    – قابل استفاده در قفسه های فروشگاه ها
    – ساخت انواع پین، زیورآلات و لوازم تزئینی
    – تولید قطعات فلزی و برقی
    – تولید پیچ و مهره و سوزن منگنه
    – قابل استفاده در سیم پیچی هدفون و بلندگو
    – قابل استفاده در تولید صفحات برق خورشیدی
    – تولید اسکلت فیلتر هوایی
    – تولید محصولات ریلی
    – قابل استفاده در تولید ترنسفورماتورها
    – ساخت موتور

    کارخانجات تولید مفتول مسوار

    مفتول های مسوار، یکی از انواع مفتول های پرکاربرد می باشد که توسط کارخانجاتی تولید و روانه بازار می شوند. از جمله کارخانجات تولید این نوع از مفتول ها عبارتند از:
    – کارخانه ذوب آهن اصفهان
    – کویر کاشان
    – بافق یزد
    – خراسان
    – آناهیتا گیلان
    – کوثر اهواز
    – مسوار نورد متین
    – فولادگستر نوین
    – صنایع مفتولی نوین

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    14 − چهار =