آهن مهام » مطالب آموزشی » مفتول گالوانیزه چیست و چه کاربردی دارد؟
مفتول گالوانیزه چیست

مفتول گالوانیزه چیست و چه کاربردی دارد؟

فهرست مطالب

    در مقاله های قبل گفتیم که مفتول، یکی از پرکاربرد ترین آلیاژ تک رشته ای سیمی در جنس های مختلف پلیمر، سیم فولادی، مس و غیره می باشند که جهت تولید و ساخت انواع محصولات مفتولی مورد استفاده قرار می گیرند. علاوه بر این، مفتول ها به طور کلی به چند دسته از جمله مفتول سیاه، مفتول گالوانیزه، مفتول مسوار و مفتول استیل نیز تقسیم بندی می شوند. مفتول گالوانیزه، یکی از انواع سیم های مفتولی می باشد که در ادامه مطلب به بررسی دقیق این محصول و روند تولید آن نیز می پردازیم. پس با ما همراه باشید.

    مفتول گالوانیزه چیست؟

    مفتول گالوانیزه، نوعی مفتول مقاوم در برابر پوسیدگی و ضد زنگ می باشد که در آن یک لایه از فلز را با استفاده از الکترولیز، دور تا دور آن میپیچند. علاوه بر این، این محصول، دارای دو نوع مفتول گرم و سرد هستند که به دلیل ضخامت بالا و استفاده بیشتر از فلز روی، نسبت به مفتول های دیگر مقاومت بیشتری داشته و در ساخت و تولید تور های صنعتی، کشاورزی و غیره کاربرد فراوانی نیز دارند.

    روند تولید مفتول گالوانیزه

    مفتول گالوانیزه، حاصل گالوانیزه شدن مفتول سیاه است. در فرایند تولید مفتول گالوانیزه، ابتدا فولاد خام و عاری از اکسید را در دمای 860 درجه فارنهایت حرارت داده، سپس آن را درون وانی از فلز روی قرار می دهند که به دلیل وجود آلیاژ درون آن، دربرابر خوردگی مقاومت بالایی نیز دارد. در مرحله ی بعدی، سیم ها بعد از قرار گرفتن در وان فلز روی، وارد بخش اکسیژن جو و دی اکسید کربن می شوند و با حل شدن روی در این بخش، لایه ای محافظتی و مقاوم را ایجاد می کند.

    مفتول گالوانیزه

    انواع مفتول گالوانیزه

    مفتول گالوانیزه، به طور کلی به دو دسته مفتول گالوانیزه سرد و مفتول گالوانیزه گرم تقسیم بندی می شوند که در ادامه مطلب به بررسی مفصل هر یک از آنها نیز می پردازیم.

    مفتول گالوانیزه سرد

    مفتول گالوانیزه سرد، با استفاده از سیستم هایی مانند برق الکترولیز و آبکاری تولید و روانه بازار می شوند. در فرایند تولید گالوانیزه سرد، بعد از اینکه مفتول سیاه اکسید زدایی و تمیز شد، با استفاده از جریان الکتریکی و فرایند الکترولیز، لایه ای بر روی آن قرار می گیرد. این لایه در گالوانیزه سرد، نسبت به لایه گالوانیزه گرم دارای ضخامت کمتری بوده و انعطاف پذیر است. نکته قابل توجه این است که این نوع از سیم های مفتولی گالوانیزه، به دلیل درصد ازدیار طولی و انعطاف پذیری بالا، در برابر پیچش و ضربه مقاومت بالایی دارند که موجب می شود از خوردگی فلز و فولاد نیز جلوگیری کند.

    مفتول گالوانیزه گرم

    مفتول گالوانیزه گرم، که با نام مفتول گالوانیزه سفید ضد زنگ نیز شناخته می شود، از طریق گالوانیزاسیون داغ حرارت دیده و روکش دهی می شوند. در این روش، مفتول سیاه ابتدا در دمای 800 الی 900 درجه فارنهایت حرارت می بیند که به این بخش از تولید، بازپخت مواد اولیه نیز می گویند. در این مرحله میزان کربن مفتول به دلیل حرارت به حداقل می رسد که همین امر موجب انعطاف پذیری آن نیز می شود. در مرحله ی آخر، بعد از قرار گیری در وان فلز روی، بصورت کاملا عمقی و با سطحی صاف و یکدست روکش داده شده و وارد بخش خنک کننده نیز می شوند. صاف و یکدست بودن، قابلیت خمش و پیچیده شدن این نوع از مفتول گالوانیزه، موجب می شود در محصولات بافتی مانند گابیون، سیم خاردار، توری مرغی، توری حصاری و غیره نیز کاربرد گسترده ای داشته باشد.
    علاوه بر موارد ذکر شده، وجود پوشش فولاد الکتروپوزیتیو در مفتول گالوانیزه گرم، سطح محافظتی بالایی را ایجاد کرده و در برابر عوامل تخریب کننده مانند هوا، آب و غیره نیز مقاوم هستند.

     

    ویژگی های مفتول گالوانیزه گرم

    مفتول های گالوانیزه گرم، با توجه به روند تولید، دارای یکسری ویژگی هایی از قبیل موارد زیر می باشند. از جمله:
    – دارای سطح صاف و براق
    – مقاومت در برابر خوردگی و پیچیدگی
    – سازگاری با شرایط آب و هوایی مختلف
    – ضد زنگ و مقاوم در برابر رطوبت
    – دسترسی آسان و مقرون به صرفه
    – نصب آسان
    – دارای ماندگاری بالا در شرایط آب و هوایی سخت

    کاربرد مفتول گالوانیزه

    سیم مفتولی گالوانیزه، با توجه به ویژگی هایی از قبیل مقاومت در برابر خوردگی و ساییدگی، کاربرد گسترده ای در صنعت و ساختمان سازی دارد. از جمله موارد مصرف این محصول عبارتند از:
    – قابلیت استفاده در زمین های کشاورزی
    – تقویت کننده کابل های برق
    – اتصال مصالح ساختمانی
    – کاربرد در ایمن سازی پنجره ها
    – قابلیت استفاده بعنوان طناب های فلزی
    – ایمن سازی آثار عمومی
    – کاربرد آن بعنوان حفاظ های سیمی

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    5 × 2 =