آهن مهام » دانشنامه نبشی و ناودانی » مقایسه نبشی و سپری در تولید
مقایسه نبشی و سپری در تولید

مقایسه نبشی و سپری در تولید

فهرست مطالب

    امروزه در صنعت و ساختمان سازی از شاخه ها فولادی با خصوصیات مختلف از نظر سایز، وزن و هندسه استفاده می شود. نبشی و سپری دو نمونه پرکاربرد از این تولیدات هستند که پس از انواع تیرآهن و میلگرد، بیشترین میزان مصرف را به خود اختصاص داده اند. همانطور که میدانید، وجود تفاوت های بیان شده موجب تعریف کاربری های مختلفی در بین این انواع می شود. این محصولات به تناسب وزن، نوع و مقدار مقاومتی که در برابر فشار از خود نشان می دهند در مقاطع مختلف سازه های ساختمانی و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند.

    البته شباهت های زیادی در بین این تولیدات به چشم می خورد و همین امر در بکارگیری آنها به جای یکدیگر در نوع کاربری تاثیر دارد. برای خرید نبشی، سپری و ناودانی که از مهمترین مصالح مورد استفاده در ساختمان و صنایع گوناگون هستند، شناخت شباهت ها، تفاوت ها و ویژگی ها خاص هر دسته الزامی است. قیمت سپری، نبشی و دیگر تولیدات صنایع فولاد، به صورت مستقیم و غیر مستقیم با برخی فاکتورها، مانند وزن، سایز، نحوه تولید، مواد اولیه آلیاژی و نوسانات نرخ ارز در رابطه است. بیان خصوصیات ویژه در هر دسته و مقایسه آنها در فرایند تولید و بکارگیری آنها، نکاتی هستند که در ادامه این مطلب به شناخت و بحث در رابطه با آنها خواهیم پرداخت.

    تولید نبشی و سپری

    تقسیم بندی تولیدات صنایع فولاد بر اساس روش های استفاده شده در فرایند تولید، به جهت تنوع کیفی موجود در انواع یک محصول مورد بررسی قرار می گیرد. نبشی و سپری، پروفیل هایی هستند که در انواع سبک وزن و سنگین وزن طبقه بندی می شوند. از طرف دیگر این تولیدات در تقسیم بندی دیگری بر اساس نحوه تولید به فابریک و پرسی تقسیم می شوند. در بین انواع بیان شده بسیاری از نمونه های سنگین در دسته فابریک و بسیاری از انواع سبک وزن در گروه پرسی دسته بندی شده اند، ولی این به معنی یکی بودن این دو تقسیم بندی نیست. در تولید نبشی و سپری های پرسی از ورق های فولادی استفاده میشود و ساخت این محصولات در نوع فابریک به وسیله انجام فرایند نورد گرم بر روی شمش های فولادی صورت می گیرد.

    تولید نبشی و پرسی در نوع فابریک بسیار شبیه به یکدیگر است، ولی ساخت انواع این محصولات با روش پرسی از برخی جهات متفاوت می باشد. در تولید نبشی های پرسی تنها از عملیات خمکاری بر روی نوارهای به دست آمده از ورق ها استفاده میشود؛ این در حالی است که برای ساخت سپری به جز نوع 507 به جای عملیات خمکاری، از جوشکاری استفاده میشود.

    خرید نبشی و سپری

    در این مطلب به بیان برخی از شباهت ها و تفاوت هایی که در بین این دو نوع محصول وجود داشت، پرداختیم. توجه به این نکات و شناخت آنها برای خرید نبشی و سپری بسیار لازم و ضروری می باشد. نبشی و سپری به لحاظ ویژگی های ظاهری، فنی و مکانیکی با یکدیگر تفاوت های اساسی داشته، ولی با این حال در برخی از موارد در کاربری ها به جای یکدیگر نیز مورد استفاده قرار می گیرند. شرکت های مختلفی مانند، سهامی ذوب آهن اصفهان، فولاد ناب تبریز، فایکو، فولاد کوهپایه، پروفیل صنعت ماهان، گروه صنعتی شکفته، و نورد آریان فولاد قزوین، از جمله تولید کنندگان این محصولات در داخل کشور هستند.

    علاوه بر نمونه های داخلی، در بازار ایران محصولات تولید شده در کشورهای چین، روسیه، لهستان، آلمان و کره جنوبی نیز وجود دارند. مجموعه آهن مهام در دهه های گذشته سابقه بسیار خوبی در زمینه عرضه محصولات فولادی و همچین ارائه خدمات مشاوره ای در جهت شناخت و مقایسه این محصولات در گروه های مختلف داشته است. هموطنان عزیز می توانند، برای اطلاع از قیمت روز نبشی، سپری و دیگر تولیدات قابل عرضه در بازارهای آهن آلات کشور با همکاران متخصص ما تماس برقرار نمایند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    چهار × 4 =