آهن مهام » دانشنامه ورق » مقایسه ورق استیل با ورق گالوانیزه
مقایسه ورق استیل با ورق گالوانیزه

مقایسه ورق استیل با ورق گالوانیزه

فهرست مطالب

    صنعتگران برای ایجاد مقاومت بالاتر در انواع مقاطع فولادی از چندین روش استفاده می کنند. گالوانیزاسیون و استفاده از آلیاژهای مختلف استیل دو راه برای استفاده از فولاد مقاوم در برابر آسیب های ناشی از اکسیداسیون هستند. یکی از نکات ضروری در خرید ورق فولادی، انجام مقایسات کیفی بر روی تولیدات مشابه می باشد. برای مقایسه این دو راه همین طور که به وجه اشتراک آنها اشاره کردیم، باید تفاوت های موجود در بین آن دو را نیز مورد بررسی قرار دهیم.

    با وجود نقطه اشتراکی که در بین ورق های گالوانیزه و ورق استیل می شناسیم، به طور قطع کاربری این دو محصول در صنایع و مشاغل اشتراکاتی با یکدیگر خواهند داشت. قیمت ورق استیل نسبت به قیمت ورق گالوانیزه بیشتر می باشد، و علت این مسئله پرداخت بیشتر و کیفیت بالاتری است که در استانداردهای آلیاژی این دو محصول می بینیم. این تفاوت ها بر قیمت پروفیل ساخته شده از این ورق ها نیز تاثیرگذار می باشد. اشتراکات ورق استیل با ورق های گالوانیزه، وجه تفاوت آنها و همچنین کاربری این مقاطع موضوعاتی هستند که در ادامه این مطلب به آنها خواهیم پرداخت.

    شباهت ورق استیل با ورق گالوانیزه

    اولین وجه اشتراک این تولیدات این است که در ساخت این دو محصول از استانداردهای مختلف فولادی استفاده می شود. گروه های مختلفی که در استانداردهای آلیاژی طبقه بندی می شوند، صرف نظر از تفاوت های عنصری و کیفی، نقاط ذوب نزدیک به هم دارند. میزان مقاومت کششی و تنش سیلان اندازه گیری شده در استانداردهای مختلف آلیاژی فولاد بسیار نزدیک به هم تعریف شده است، اما عنصر تاثیرگذار بر روی این قابلیت، که همان کربن می باشد در ورق های استیل به میزان کمتری وجود دارد. به همین دلیل انواع آلیاژی های استیلی در گروه ها و رده های مختلف تفاوت نسبتا بیشتری در مقدار این فاکتورها با دیگر گروه های آلیاژی فولاد دارند. همانطور که بیان شد، یکی دیگر از نقاط اشتراک ورق استیل با ورق گالوانیزه مقاومت این مقاطع در برابر پوسیدگی و اکسیداسیون می باشد.

    تفاوت های ورق استیل و ورق گالوانیزه

    اصلی ترین تفاوت این دو محصول، این است که قابلیت ضد زنگی در ورق استیل، به دلیل نوع آلیاژ آن بوده، ولی در ورق گالوانیزه به دلیل پوشش های آلیاژی تعبیه شده بر روی ورق است. از دیگر تفاوت های ورق استیل و ورق گالوانیزه، میتوان به کیفیت سطحی بالاتر و مقاومت بیشتر در استیل نسبت به ورق گالوانیزه اشاره کرد. در قابلیت های دیگر، مانند شکل پذیری، انعطاف و فرم دهی، میتوان گفت ورق های گالوانیزه از سطح بالاتری برخوردار هستند.

    ورق های استیل در چهار گروه اصلی و رده های مختلف طبقه بندی می شوند که در بازار به همه آنها ورق استنلس استیل گفته می شود و اشتراکات بسیار زیادی در ساختار آلیاژی و روش های تولید دارند، ولی ورق های گالوانیزه از استانداردهای متنوعی ساخته می شوند، که گروه های بسیار متفاوتی از جهت قابلیت های فیزیکی و مکانیکی دارند. نکته قابل توجه در محصولات عرضه شده در بازارهای ایران این است که به دلیل عدم تولید ورق های استنلس استیل در داخل کشور، برخلاف ورق های گالوانیزه، قیمت ارز و نوسانات آن به صورت مستقیم بر قیمت ورق استیل تاثیر می گذارد. استانداردهای تعریف شده در ساخت ورق گالوانیزه عبارتند از، استاندارد ملی 8549، ASTM، DIN، JIS و ISIR. برای ساخت ورق های استیل در انواع مختلف از استاندارد بین المللی ASTM استفاده می شود.

    کاربردهای استیل و گالوانیزه

    ورق های استیل به دلیل قیمت بالاتری که نسبت به دیگر ورق های فولادی دارند، در کاربری های عمده مانند ساختمان سازی، به میزان بسیار کمتری مورد استفاده قرار می گیرند. البته در کاربری های حساس ساختمانی، مانند دکوراسیون های داخلی، ساخت سطوح نمایان و … از ورق های استیل استفاده می شود. صنایع غذا و دارو، تولید تجهیزات پزشکی و طبی، صنعت بسته بندی، کشتی سازی و … تعدادی از اصلی ترین صنایع مصرف کننده ورق های استنلس استیل هستند.

    از ورق های استیل در ماشین آلات کارخانجات کاغذ و کارتن، تولید وسایل و لوازم آشپزی، تجهیزات مزارع و دامداری ها، نیز استفاده می شود. در طرف دیگر، برای کاربری های عمده تر که در آنها ریسک اکسیداسیون بالا است، از ورق های گالوانیزه شده که قیمت پایین تری دارند استفاده می شود.

    پوشش های سطحی در ساختمان سازی، تولید پارتیشن، سقف های شیروانی و کانال های تهویه هوا و کولرهای آبی از جمله کاربردهای مختلف ورق های گالوانیزه در ساختمان سازی هستند. این مقاطع علاوه بر استفاده های ساختمانی درصنایع مختلف برای ساخت قطعه نیز مورد استفاده قرار میگیرند. تولید ماشین آلات کشاورزی، ساخت تابلو برق، ساخت لوازم خانگی، خودروسازی و … استفاده های مختلف از ورق های گالوانیزه در صنعت هستند.

    با در نظر داشتن آنچه در کاربردهای این دو دسته از مقاطع فولادی عنوان شد، میزان اهمیت آنها در صنعت و ساختمان سازی را درک کردیم. برای ساخت محصولی با کیفیت، نیاز به استفاده از مواد اولیه مرغوب و تضمین شده است. ورق های گالوانیزه ای که در بازارهای ایران عرضه می شوند در دو دسته تولید داخل و خارجی تقسیم بندی می شوند، ولی در خرید ورق استنلس استیل با این تقسیم بندی مواجه نیستیم، چرا که تمامی ورق های  استیل در بازار، نمونه های مختلف وارداتی هستند. پیشنهاد ما به شما این است که قبل از اقدام به انتخاب و خرید این مقاطع با مهندسین زبده تیم آهن مهام مشورت نمایید. هموطنان عزیز به همین جهت و برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه سفارش، خرید و بکارگیری بهینه از این مقاطع، همچنین، اطلاع از قیمت ورق گالوانیزه و قیمت ورق استیل، میتوانند با همکاران متخصص ما تماس برقرار نمایند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    هجده − سیزده =