آهن مهام » دانشنامه میلگرد » میزان استفاده از میلگرد در بتن
میزان استفاده از میلگرد در بتن

میزان استفاده از میلگرد در بتن

فهرست مطالب

    آرماتورها در انواع گوناگون، نوعی از شبکه های تقویت سازه هستند که در ساخت اسکلت های بتنی کاربردهای بسیار زیادی دارند. سازه هایی که با استفاده از پوشش های بتن آرمه تولید می شوند از استحکام و مقاومت بسیار بالایی برخوردار می باشند. میلگردها عمر مفید ساختمان را افزایش داده و نسبت دیگر انواع مصالح مورد استفاده در ساخت سقف، کف و ستون از مقاومت بسیار بالاتری برخوردار می باشد. این مقاطع با سایز، اندازه و استانداردهای مختلفی مورد کاربرد واقع می شوند. A2، A3 و A4 استانداردهای متعدد و مورد استفاده در ساخت میلگردهای ساختمانی هستند و برای تولید میلگردهای مورد نیاز در صنایع از استاندارد A1 استفاده می شود. در بین دسته بندی های عنوان شده اندازه های 16 و 18 به عنوان سایزهای میانی، بهترین گزینه برای استفاده در ساخت آرماتورهای طولی و انواع خاموت برای سازه های معمولی می باشند. قیمت میلگرد 16 آجدار A3 با قیمت میلگرد 18 آجدار A3 که از پر استفاده ترین نمونه ها در کاربری ذکر شده می باشند، تنها به دلیل شاخص های وزنی متفاوت است و سایزبندی در تعیین قیمت آنها موضوعیتی ندارد. برای اندازه گیری میزان میلگردهای مورد نیاز در یک ساختمان، مهندسان این کار، از استانداردهای تعریف شده در جدول وزنی میلگرد استفاده می کنند. این جدول قسمتی از مجموعه بزرگ جدول اشتال می باشد که توسط موسسه استاندارد کشور آلمان در تعیین بسیاری از استانداردهای مورد استفاده در ساخت مقاطع فولادی از جمله میلگردها استفاده شده است. در هنگام خرید میلگرد و به منظور تعیین وزن و قیمت میلگرد در انواع مختلف، می توان از فرمول ها و استانداردهای جدول وزنی میلگرد در انجام محاسبات مورد نیاز استفاده نمود. در ادامه این مطلب به بیان توضیحاتی در رابطه با میزان استفاده از میلگرد در بتن آرمه خواهیم پرداخت.

    چه مقدار میلگرد در انواع سازه بتنی استفاده می شود

    همانطور که بیان شد، برای انجام محاسبات وزنی در خرید و بکارگیری میلگرد و دیگر مقاطع فولادی، استانداردهای مختلفی توسط انجمن ها و موسسات ملی و بین المللی تعریف شده است. میزان میلگردهای مورد نیاز در یک سازه با توجه به نوع اسکلت ساختمان و فاکتورهای دیگر تعیین می شود. اسکلت های فلزی در مقدار نیازشان به میلگرد متفاوت با اسکلت های بتنی هستند. این مقدار در اسکلت های بتنی، با توجه به وزن مقطعی که در پوشش های سقفی استفاده می شوند، 35 تا 70 کیلوگرم در هر متر مربع می باشد و در ساخت اسکلت های فلزی در سازه های مختلف بازه وزنی آن نرخی بین 40 تا 105 کیلوگرم در هر متر مربع تعریف شده است. در اسکلت های بتنی، به منظور ساخت فونداسیون و ستون، در هر متر مکعب 35 تا 45 کیلوگرم میلگرد و برای همین کار در سازه هایی که اسکلت فلزی دارند، 45 تا 65 کیلوگرم میلگرد در هر متر مکعب نیاز است. برخی از افراد به اشتباه تصور می کنند که هر چه میزان آرماتورهایی که در بتن آرمه استفاده می شوند، بیشتر باشد، استحکام سازه بالاتر می رود. این باور نادرست می باشد؛ چرا که در این صورت (در صورت بالا رفتن میزان وزن میلگرد در بتن آرمه از حد استاندارد) جداره مواد بتنی کمتر شده و میزان مقاومت فشاری سازه پایین خواهد آمد.

    خرید میلگرد

    بخش بسیار زیادی از میزان کیفیت و ایمنی سازه ها و ساختمان ها به عملکرد صحیح فونداسیون آنها باز می گردد و همینطور کیفیت فونداسیون نیز به نوع و کیفیت میلگردهای استفاده شده در ساخت آن بستگی دارد. در صورتی که برای سازه های فلزی و بتنی از میلگردهای با کیفیت استفاده شود، میزان خسارت های مختلف ناشی از خرابی، ریزش و تخریب ساختمان به شکل چشمگیری پایین خواهد آمد. در کشور ما شرکت های مختلف مانند شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان، مجتمع فولاد بناب، مجتمع فولاد خراسان رضوی، راد همدان و … تولیدکنندگان نمونه های داخلی انواع میلگرد هستند. هموطنان عزیز توجه داشته باشید، همکاران ما در وب سایت آهن مهام، گروهی از بهترین مهندسان مشاوره در زمینه انتخاب، مقایسه، سفارش و خرید انواع محصولات فولادی می باشند. شما عزیزان می توانید به منظور اطلاع از آخرین اخبار و نوسانات بازار فولاد، دریافت قیمت روز میلگرد در انواع مختلف و … با ما در تماس بوده و از تجربه کارشناسان ما استفاده نمایید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    16 + 13 =