آهن مهام » دانشنامه میلگرد » میلگرد ساده چیست؟ و چه کاربردهایی دارد؟
میلگرد ساده

میلگرد ساده چیست؟ و چه کاربردهایی دارد؟

فهرست مطالب

    به طور کلی به میلگردهایی که آجدار نباشد میلگرد ساده می گویند. استفاده از این محصول در ساختمان سازی کاربرد فراوانی دارد. میلگردها از لحاظ نیروی کششی در بتن و سازه های بنایی از اهمیت بسیاری برخوردار است. بتن مقاومت کششی پایینی دارد ولی در مقابل فشار مقاوم است؛ به همین علت استفاده از میلگردها باعث افزایش مقاومت کششی سازه ها می شود. میلگردهایی که در بازار موجود هستند به دو دسته ی آجدار  و ساده (Plain bar) تقسیم بندی می شوند که هر کدام از آن ها خصوصیات بارز خود را دارند.

    انواع میلگرد ساده

    قطرهای میلگرد ساده بین 6 تا 200 میلی متر متغیر است و با مقاومت کششی 360 نیوتون بر میلی متر باعث افزایش مقاومت کششی بتن های نرم ساختمانی می شود. آنالیز میلگردهای ساده و همچنین قطر اسمی محصول در برگ شناسنامه آن درج شده است. به طور کلی، انواع میلگردها بر اساس شکل ظاهری، جنس و قطر تقسیم بندی می شوند.
    میلگردها بر اساس جنس به میلگرد اروپایی، میلگرد پرکربن یا میلگرد سیاه، میلگرد با پوشش اپوکسی، میلگرد گالوانیزه، میلگرد استیل و میلگرد پلیمری و همچنین از لحاظ شکل ظاهری به چند نوع A1، A2، A3 و A4 تقسیم بندی می شوند. میلگردهای ساده در مقایسه با سایر میلگردها از مقاومت کششی پایینی برخوردار است و به همین دلیل در دسته ی فولادهای نرم قرار می گیرد.

    نحوه تولید میلگرد ساده

    در فرآیند تولید میلگردهای ساده از شمش های فولادی استفاده می شود و مراحل تولید این محصول به این صورت است که، در ابتدا برای شکل دهی شمش ها باید دمای آن ها را به 1000 و یا 1100 درجه سانتی گراد رساند. در مرحله ی بعد که به مرحله ی رافینگ معروف است، شمش های پخته شده روی رول ها قرار می گیرند و توسط دستگاه های مجهز و مخصوص از عرض و قطر آن کاسته و به طول آن اضافه می کند. و در آخر میلگردهای تولید شده در زیر گیوتین های بسته بندی و بر اساس استاندارد ISIRI ایران با قیچی های مخصوص، برش داده شده و بسته بندی می شوند.

     

    کاربرد میلگرد ساده در پروژه های ساختمان سازی

    استفاده از میلگردهای ساده در ساختمان سازی و همچنین بتن های آرمه باعث افزایش مقاومت بتن ها در مقابل نیروهای کششی شود. از طرفی در نماسازی ساختمان ها هم کاربرد دارد ولی بسیاری از افراد با این نظر موافق نیستند. بنابراین می توان گفت که کاربرد میلگردهای ساده در صنعت در مقایسه با ساختمان سازی بیشتر است و همچنین در تولید خاموت نیز به کار می رود. هرچه میلگرد ساده از کیفیت بهتر و بالایی برخوردار باشد، در صنعت کاربرد گسترده تری دارد.

    کاربرد میلگرد ساده در صنعت

    در صنعت برای ساخت پیچ و مهره، میخ و همچنین بسیاری از اتصالات از میگرد ساده استفاده می شود. عرضه ی این نوع محصول در بازار، به دو صورت شاخه و کلاف می باشد. میلگردهایی که به صورت کلاف هستند در سایزهای 5.5، 6.5، 8، 10 و 12 و به صورت شاخه در سایزهای 8 تا 40 موجود می باشد. میلگرد ساده طبق استاندارد A1 تولید می شود که به آن 240 هم گفته می شود و در دسته ی میلگردهای نرم و دارای کشش زیاد قرار می گیرد.
    استفاده از میلگردهای ساده در جوشکاری، آهنگری و خم کاری به دلیل آسان بودن برش و خم کردن آن کاربرد فراوانی دارد. و همچنین به دلیل نبودن هیچ آجی بر روی سطح آن در آرماتوربندی به عنوان دور پیچ استفاده می شود.

    عوامل تأثیرگذار بر قیمت میلگرد ساده

    بهترین راه برای آگاه شدن از قیمت این محصول، استعلام آن از مراکز فروش می باشد. ولی لازم است که بدانید عوامل مختلفی سبب نوسانات قیمت میلگرد ساده در بازار می شود. بهبود بازار مسکن و یا رکود آن، نقش بسزایی در افزایش تقاضای مقاطع ساختمانی و همچنین قیمت آرماتور دارد. علاوه بر موارد ذکر شده مسائل سیاسی واقتصادی، عوامل بین المللی و همچنین هزینه های حمل و نقل بر نرخ این محصول نیز تأثیرگذار است. به طور کلی، قیمت میلگرد ساده بر اساس قیمت مواد تشکیل دهنده ی آن به همراه هزینه تولید تعیین می شود. هم اکنون بالاترین نرخ را، قیمت میلگرد ذوب آهن اصفهان دارد که در نوع خود از بهترین و با کیفیت ترین محصول به شمار می رود. کارخانجات زاگرس، میانه، ابهر و… در زمینه ی تولید این محصول نیز فعالیت دارند.

     

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    2 × پنج =