آهن مهام » دانشنامه میلگرد » میلگرد سایز 20 چه ویژگی هایی دارد؟
میلگرد سایز 20 چه ویژگی هایی دارد؟

میلگرد سایز 20 چه ویژگی هایی دارد؟

فهرست مطالب

    یکی از انواع مقاطع فولادی شناخته شده در پروژه های ساختمانی، میلگرد 20 است که به عنوان آرماتور تقویتی در ساختمان های چند طبقه مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از این محصول به دلیل کیفیت بالایی که دارد، برای بسیاری از افراد فعال در حوزه فولاد، بسیار اهمیت دارد. همین موضوع سبب شده که در ادامه مقاله به بررسی ویژگی ها و کاربردهای آن بپردازیم. پس با ما در دانشنامه آهن مهام همراه باشید.

    مشخصات میلگرد 20

    این محصول در دو نوع ساده و آجدار تولید می شود. نوع آجدار آن به سه دسته تقسیم بندی می شوند که تحت عناوین A2، A3 و A4 نامیده شده و هر یک از آن ها، ویژگی های مختص به خود را دارند. از آنجایی که در روند تولید میلگرد آجدار از شمش های فولادی استفاده می شود؛ در نتیجه قیمت میلگرد آجدار بسته به قیمت شمش می تواند با نوساناتی همراه باشد. میلگرد 20 آجدار A3 نیز از این قاعده مستثنی نیست و از مشخصات فنی بی نظیری برخوردار است که می توان به موارد زیر اشاره کرد:
    آج های این میلگرد به صورت جناقی (هفت هشتی) می باشند و از نظر سختی در رده نیمه سخت قرار دارند.

    به عنوان میلگردهای خشک شناخته می شوند؛ زیرا میزان تنش نسبی پلاستیکی آن ها حدود 14 درصد است.

    میزان مقاومت تسلیم نهایی و تنش گسیختگی آن به ترتیب برابر با 400 و 600 مگاپاسکال است.

    قطر سطح مقطع ، 20 میلی متر است. و هر شاخه 12 متری آن، حدود 30 کیلوگرم وزن دارد.  

    مقاومت بالایی در برابر پوسیدگی و خوردگی دارد.

    مقاومت فیزیکی و کششی بسیار مناسبی دارند.

    فرآیند تولید میلگرد 20

    روش های مختلفی برای تولید این نوع مقطع فولادی وجود دارد. چهار روش در نظر گرفته برای تولید میلگرد سایز 20 عبارت است از:

    نورد گرم: شمش های فولادی در روش نورد گرم، بین غلتک ها قرار داده می شود تا قطر شمش ها با اعمال فشار، کاسته شده و از طرف دیگر بر طول آن ها افزوده شود.

    نورد سرد: فرآیند تولید از طریق این روش، کمی طولانی تر است و در دمایی نزدیک اتاق، مراحل نورد صورت می گیرد و همچنین قطر میلگرد کاهش پیدا می کند.

    روش میکروآلیاژی: در این روش، به منظور افزایش مقاومت فولاد، عناصری همچون وانادیوم و تیتانیوم به آن اضافه می کنند تا در نهایت انعطاف پذیری و کشش بالایی داشته باشند.

    روش ترمکس: این روش همانند روش نورد گرم؛ از میزان کمی کربن در ساختار فولاد استفاده می شود و به همین دلیل مقاومت کم تری نیز دارد.

    تولید میلگرد

    کاربرد میلگرد 20

    به دلیل دوام زیاد و استحکام بالا و همچنین، به علت تحمل بالایی که در برابر نیروهای وارد شده دارند؛ مهندسان از آن برای پروژه های ساختمان سازی استفاده می کنند. به عنوان میلگردهای طولی تیرها و ستون ها، مورد استفاده قرار می گیرند. بهتر است از این نوع میلگرد، در ساخت فونداسیون، برای آرماتورهای طولی استفاده شوند. در ساخت سازه های چند طبقه، دکل های نفتی، اسکلت های فلزی و بتنی، سازه های پتروشیمی و پالایشگاه ها بسیار کاربرد دارند. استفاده از آن به این علت که هزینه های جانبی سازه را کاهش می دهد و مقرون به صرفه هستند، اهمیت زیادی دارد. نکته ی حائز اهمیت اینکه؛ ترد و شکننده بودن این محصول موجب شده که در مناطق مستعد زلزله و برای ساخت دیوارهای برشی، مناسب نباشند.

    کاربرد میلگرد 20

    قیمت میلگرد 20

    برخی کارخانه در کشور مانند راد همدان، فولاد آذربایجان، فولاد ابهر، سیادن ابهر، فایکو در زمینه تولید این محصول فعالیت دارند که از میان آن ها، کارخانه ذوب آهن اصفهان، میلگرد سایز 20 را بر اساس آنالیز A3 و با کیفیت عالی و بی نظیر، روانه بازار می کند.

    عوامل مختلفی همچون نرخ ارز و دلار، هزینه مواد اولیه، هزینه سوخت و حمل و نقل، میزان عرضه و تقاضا، تحولات سیاسی و اقتصادی باعث شده که قیمت میلگرد با نوساناتی همراه باشد. از طرف دیگر، قیمت میلگرد 20 آجدار A3، ممکن است در فصول مختلف سال، متغیر باشد و چنانچه از روش ترمکس برای تولید آن استفاده شده باشد، دارای قیمت پایین تری است.

    هموطنان عزیز می توانند، محصولات فولادی مورد نیاز خود را بدون دغدغه از طریق سایت آهن مهام خریداری کنند. این شرکت با بیش از سی سال سابقه درخشان و با حضور نیروهای کارآزموده و متخصص توانسته است که خرید و فروش را نسبت به دیگر مجموعه ها، متمایز کند و هدف را بر مبنای رضایت کامل مشتریان قرار دهد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    چهار × 2 =