آهن مهام » دانشنامه میلگرد » میلگرد کلاف و کاربرد آن در صنایع
میلگرد کلاف

میلگرد کلاف و کاربرد آن در صنایع

فهرست مطالب

    میلگردها نقش بسزایی در سازه های ساختمانی و صنعتی دارند. به گونه ای که، ساختن ساختمانی بدون استفاده از میلگرد امکان پذیر نیست. میلگردها، عاملی برای تقویت کننده ی بتن هستند؛ به همین دلیل، برای جبران مقاومت کششی پایین بتن در سازه های بتنی استفاده می شوند. معمولاً بتن در برابر نیروی فشاری، مقاومت خوبی دارد، ولی نیروهای کششی موجب شکستن آن می شود و به همین علت، از میلگرد کلاف برای جلوگیری از شکستن بتن استفاده می شود. در این مقاله می خواهیم به بررسی میلگرد کلاف و کاربردهای آن بپردازیم. پس با ما در دانشنامه آهن مهام همراه باشید.

    میلگرد کلاف چیست؟

    یکی از رایج ترین انواع میلگردها، میلگرد کلاف است و همان طور که از اسم آن پیداست به صورت کلاف و درهم پیچیده می باشد. به طور کلی، میلگردها به سه دسته ی میلگرد ساده، میلگرد آجدار و میلگرد کلاف تقسیم بندی می شوند. نکته ی دیگر این که، روش نگهداری میلگرد کلاف با قیمت میلگرد ساده متفاوت است و این مطلب مهمی است که سوله داران به آن توجه کنند.

    انواع میلگرد کلاف

    میلگرد کلاف ساده: این نوع میلگردها، در سایزهای 5.5 تا 16 میلی متر تولید و به بازار عرضه می شوند. دسته ای از این میلگردها که سایزی بین 5.5 تا 8 میلی متر داشته باشد، به آن مفتول یا وایر گفته می شود. ساخت این نوع محصول در کارخانه ها تا سایز 12 انجام می گیرد و حتی برای سایزهای بالاتر نیز می توانید درخواست خود را به صورت سفارشی به کارخانه ها ارسال کنید. استفاده از کلاف عرضی در ساختمان ها سبب می شود که نیروی حاصل از بارها به طور یکنواخت بر روی سقف توزیع شود و همچنین از پیچش تیرها در سقف و در مکان هایی که بارمنفرد دارد، جلوگیری کند. میلگرد کلاف ساده به 4 دسته ی زیر تقسیم بندی می شود.
    میلگرد 5.5 کلاف ساده RST34
    میلگرد 5.6 کلاف ساده RST34
    میلگرد 8 کلاف ساده RST34
    میلگرد 10 کلاف ساده RST34
    میلگرد کلاف آجدار: تعیین قیمت این نوع محصول بر اساس دسته و سایز آن صورت می گیرد. این میلگرد به دو دسته ی A2 – A3 تقسیم بندی می شود. قیمت میلگرد کلاف آجدار نسبت به نوع ساده ی آن بیشتر می باشد.

    فرآیند تولید میلگرد کلاف

    شمش ها به عنوان ماده ی اولیه ی تولید مقاطع فولادی و همچنین میلگرد کلاف استفاده می شود. نحوه ی تولید این محصول به این صورت است که در ابتدا شمش های فولادی را در کوره های حرارتی با دمای 1000 درجه ی سانتی گراد قرار می دهند و پس از آن به وسیله ی رول های کوره به بخش رافینگ منتقل می شوند. به علت پایین بودن تنش های پلاستیک در نورد گرم، شمش های برافروخته پس از عبور از غلتک و طی سه مرحله تغییر شکل داده و باعث کاهش قطر آن می شود. در مرحله ی آخر، میلگرد به واحد خنک کننده انتقال داده می شود و پس از خنک شدن، مراحل کوئل و بسته بندی انجام می گیرد و در نهایت به بازار عرضه می شوند.

    کاربردهای میلگرد کلاف

    میلگردهای کلاف در صنایع مختلف کاربرد گسترده ای دارد. مهم ترین کاربردهای این نوع محصول، عبارت است از:
    – کاربرد برای افزایش استحکام سازه های بتنی
    – کاربرد برای استحکام دیوارها و ستون های آجری
    – کاربرد برای استحکام بلوک ها
    – کاربرد برای استحکام اتصالات گازی
    – کاربرد برای تولید سیم خاردار و سیم بکسل
    – کاربرد برای صنایع الکترود سازی و جوشکاری
    – کاربرد برای قطعات خودرو از جمله فنرها و سوپاپ ها
    – کاربرد برای ساخت توری ها، صافی ها، فنس و گابیون
    – کاربرد برای ساخت پیچ و مهره
    – کاربرد در تراشکاری

    میلگرد کلاف

    روش نگهداری میلگرد کلاف

    برای انبار کردن میلگردهای کلاف از خرک های چوبی استفاده می شود؛ زیرا از تماس مستقیم میلگرد با گرد و خاک و عوامل رطوبت زا جلوگیری می کند. لازم است بدانید که عوامل رطوبت زا باعث می شود که میلگردها زنگ بزنند. نکته ی دیگر این که، از پوشش های برزنتی در حمل و نقل و انبار کردن میلگردهای کلاف استفاده کنید؛ زیرا از زنگ زدگی آن جلوگیری می کند.

    تقسیم بندی میلگرد کلاف بر اساس میزان کربن

    وایر راد کم کربن: این نوع محصول، میزان کربن پایینی دارد ولی خاصیت کش پذیری و جوش پذیری بالایی دارد.
    وایر راد متوسط: این محصول به عنوان ماده ی اولیه در کارخانه به شمار می رود و به صورت مفتول برای ساخت فنر، سیم بکسل، کابل های برق و همچنین صنایع تایر سازی مورد استفاده قرار می گیرد.
    وایر راد پرکربن: این محصول از میزان کربن بالایی برخوردار است و به همین دلیل خاصیت انعطاف پذیری و چکش خواری کمی دارد. موارد استفاده ی این محصول مانند وایر راد متوسط است.

    کارخانه های تولید کننده میلگرد کلاف در ایران

    از مهم ترین کارخانه های تولید کننده ی میلگرد در ایران می توان به کارخانه ی ذوب آهن اصفهان، نطنز، کاشان و یزد احرامیان اشاره کرد. از طرفی، بیشترین تولید این محصول در کارخانه ی ذوب آهن اصفهان و طبق استاندارد روسیه صورت می گیرد. در این کارخانه ها، علاوه بر سفارش های معمولی، سفارش های اختصاصی و ساختمانی هم امکان پذیر است. برای اطلاع از قیمت میلگرد به وبسایت آهن مهام مراجعه کنید.

     

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دو × پنج =