آهن مهام » دانشنامه نبشی و ناودانی » ناودانی چیست؟ انواع ناودانی و کاربرد آن ها
ناودانی

ناودانی چیست؟ انواع ناودانی و کاربرد آن ها

فهرست مطالب

    ناودانی ها قطعاتی از پروفیل هستند که بصورت سطح افقی (جان) و عمودی (بال) جهت ساخت چارچوب در و پنجره، شاسی تریلر و اسکلت سازه مورد استفاده قرار می گیرند. علاوه بر این، ناودانی در انواع جنس از قبیل آلومینیوم، گالوانیزه و استنسل استیل تولید و روانه باز می شوند که در این بین، ناودانی آلومینیوم نسبت به سایر انواع ناودانی، محکم تر، سبک تر و دارای قابلیت شکل پذیری بالاتری نیز می باشد.

    نحوه نامگذاری ناودانی

    نامگذاری ناودانی بر اساس سایز بال تا بال و یا پشت تا پشت است. به این صورت که ناودانی 10 یعنی اینکه فاصله ی پشت تا پشت 10 می باشد. گاهی اوقات نحوه نامگذاری ناودانی به این صورت نوشته می شود: 5*45*66U که عدد اول نمایانگر فاصله بال تا بال، عدد دوم نمایانگر ارتفاع بال و عدد سوم بیانگر ضخامت نیز می باشد.

    انواع ناودانی از نظر فرایند تولید

    به طور کلی، ناودانی ها از نظر نحوه تولید، به دو نوع ناودانی پرسی و ناودانی نورد شده تقسیم بندی می شوند:
    ناودانی پرسی: ناودانی پرسی، ورق هایی در اندازه های مختلف و به طول حدود 6 متر هستند که جهت مصرف در سازه ها و صنایع مختلفی مانند صنعت ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرند.
    ناودانی نورد شده (فابریک): در روند تولید ناودانی نورد شده یا ناودانی فابریک، شمش خام با حرارت بالا از نورد های غلتکی عبور کرده و با سایزی برابر با سایز نورد بیرون می آید.

    انواع ناودانی از نظر شکل ظاهری

    ناودانی ها برا اساس شکل ظاهری و کاربردی که دارند به انواع مختلفی از جمله ناودانی ساده، ناودانی مشبک، ناودانی سبک و ناودانی سنگین نیز تقسیم می شوند که در ادامه مطلب به طور مفصل تری به بررسی هر یک از آنها خواهیم پرداخت.

    ناودانی ساده

    ناودانی ساده، ناودانی هایی هستند که بسته به نیاز مشتریان، در اندازه و ارتفاع های گوناگونی تولید می شوند و در مصارفی از جمله اتاقک کامیون، قاب دستگاه های صنعتی و… نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

    ناودانی مشبک

    ناودانی مشبک، ناودانی سوراخ دار از جنس ورق گالوانیزه هستند که در ساخت قفسه های فلزی مورد استفاده قرار می گیرند.

    ناودانی سبک

    ناودانی سبک، نوعی از ناودانی است که دارای وزن و ابعادی پایین تر از حد استاندارد است و نسبت به ناودانی های سنگین، دارای قیمت کمتری نیز می باشند. ناودانی های سبک، در صنایع و ساخت و ساز مانند نمای ساختمان، اسکلت ماشین، تشکیلات دریایی، ساخت چارچوب ها و…کاربرد فراوانی نیز دارد.

    ناودانی سنگین

    ناودانی های سنگین، برعکس ناودانی های سبک، دارای ابعاد و وزن مطابق با حد استاندارد هستند و نسبت به ناودانی های موجود، دارای وزن سنگین تری نیز می باشد. این نوع از ناودانی ها به علت داشتن برخی از ویژگی ها مانند کاربرد بصورت تکی و جفت در باد بند، کاربرد بصورت جفت در ساخت خرپا و… نیز در ساخت سازه ها مورد استفاده قرار می گیرند.

    ناودانی

    استانداردهای ناودانی

    به طور کلی ناودانی با توجه به نوع کاربردشان، دارای دو دسته استاندارد UPN و UPE در کشور هستند که بر اساس بال های به کار رفته در ساختارشان با یکدیگر متفاوت اند.
    استاندارد UPN: این نوع استاندارد جهت ناودانی C اختصاص یافته و دارای بال هایی موازی هستند.
    استاندارد UPN: این نوع استاندارد که با عنوان ناودانی اروپایی نیز شناخته می شود، جهت ناودانی U اختصاص یافته و دارای بال هایی به شکل مخروطی نیز می باشند. علاوه بر این، استاندارد UPN در مقایسه با ناودانی های موجود در کشور، دارای وزن بالاتر و در پروژه های بزرگ صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند.

    خصوصیات ناودانی

    ناودانی ها با توجه به روش تولید و انواع مختلفی که دارند، دارای یک سری ویژگی هایی از جمله موارد زیر می باشند:
    دارای وزن پایین
    مقاوم در برابر ضربه و تنش های فولادی
    نصب آسان
    ماندگاری بالا
    اشغال فضای کم

    کاربرد ناودانی

    ناودانی ها از جمله قطعاتی هستند که با توجه ویژگی هایی که دارند در صنایع مختلف مانند صنعت خودروسازی و ساختمان و همچنین در مصارفی همچون ساخت خرپا، ساخت ماشین آلات و نمای ساختمان، چهارچوب ها، بناهای معماری و تشکیلات دریایی نیز مورد استفاده قرار می گیرند. علاوه بر این، از جمله مهم ترین کارخانجات تولید ناودانی می توان به کارخانه هایی همچون کارخانه فولاد تهران، صنایع فولاد کوهپایه، مجتمع فولاد البرز، کارخانه فولاد توس، کارخانه فولاد آریان و کارخانه فولاد تبریز نیز اشاره کرد.

     

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    12 − یک =