آهن مهام » دانشنامه نبشی و ناودانی » نبشی چیست و نکاتی در رابطه با آن
نبشی چیست و نکاتی در رابطه با آن

نبشی چیست و نکاتی در رابطه با آن

فهرست مطالب

    نبشی چیست و نکاتی در رابطه با آن

    نبشی ها دسته ای از مقاطع فولادی هستند که در ساخت چهارچوب، پایه، پلکان و دیگر مقاطع ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند. در بسیاری از اسکلت های فلزی، از نبشی ها به عنوان رابط و تقویت استفاده می شود. این محصولات در اسکلت ها و سازه های فلزی به عنوان اتصالات اصلی نیز مورد استفاده قرار می گیرند. نبشی نوعی از فولاد شاخه ای است که در ساختار عرضی خود دارای دو ضلع می باشد که عمود بر یکدیگر هستند.

    این تولیدات بعد از تیرآهن و میلگرد از پرمصرف ترین مقاطع فولادی در ساختمان سازی و صنعت می باشند. نبشی ها نیز مانند بسیاری از قطعات فولادی دیگر به انواع سبک و سنگین تقسیم بندی می شوند.

    این تقسیم بندی به این جهت حائز اهمیت می باشد، که اصلی ترین فاکتور در تعیین قیمت نبشی، شاخص های وزنی هستند. یکی از نکات ضروری در قیمت نبشی، توجه به همین مولفه در آنها می باشد. انواع رابط و مهارهایی که برای اتصالات سنگین در سازه های فولادی تعبیه می شوند و همچنین ساخت شبکه های تقویتی در مقاطع مختلف اسکلت های فولادی، کاربردهای مختلف انواع نبشی هستند که می توان به آنها اشاره نمود. در ادامه این مطلب قصد داریم به شناخت انواع نبشی پرداخته و به روش هایی که در تولید این محصولات مورد استفاده قرار می گیرند اشاره کنیم.

    کاربردهای نبشی

    بسیاری از سازه های فلزی مانند دکل های برق و مخابرات، اسکلت های فلزی، پل ها و دیواره تونل ها، با استفاده از نبشی ها ساخته و تقویت می شوند. تولید انواع مهره های مرتفع، ساخت درپوش، تولید کلاف برای سقف های سبک و ساخت شیروانی، کاربردهای مختلفی هستند که برای انواع نبشی می توان در نظر گرفت. در اتصالات سنگین مانند ستون های اصلی و تیرهای میانی، از انواع نبشی استفاده می شود.

    وظیفه نبشی ها در سازه های فولادی دریافت و انتقال نیروی وارد شده بر بدنه به تیرهای اصلی با هدف خنثی سازی آنها می باشد. از دیگر کاربردهای نبشی ها در اسکلت های فلزی ساختمان،می توان به ساخت خرپا، نعل درگاه و انواع شبکه های تقویت کننده در سازه اشاره کرد. حمایت از تیرهای اصلی در برابر فشارهای ناشی از وزن وارده بر آنها را می توان به عنوان وظایف اصلی این شبکه ها برشمرد.

    تولید نبشی

    سایزهای مختلف نبشی، تنها به دلیل تفاوت هایی که در شاخص های وزنی با یکدیگر دارند، در قیمت نیز متفاوت هستند. به عنوان مثال قیمت نبشی 3 به جهت وزن کمتر از قیمت نبشی 6 پایین تر می باشد؛ این در صورتی است که میزان ضخامت تعریف شده در بال های این دو نبشی با یکدیگر مساوی باشد. روش ها و مواد اولیه مورد استفاده برای تولید نبشی در انواع نبشی فابریک و نبشی پرسی با یکدیگر متفاوت می باشند.

    در ساخت نبشی های فابریک از انجام فرایندی به نام نورد گرم بر روی شمش ها استفاده می شود. در این روش شمش های فولادی با آلیاژ مورد نظر حرارت می بینند و پس از آن تحت فشار غلطک ها، به شکل نبشی فرم دهی شده و به میزان ضخامت مورد نیاز می رسند. مواد اولیه در تولید نبشی های پرسی انواع ورق های فولادی هستند. در خطوط تولید نبشی پرسی ابتدا ورق ها را به صورت طولی برش می زنند و پس از آن نوارهای به دست آمده را از میان دستگاه های قالب دهی عبور می دهند. به طور کلی نبشی های تولید شده به روش فابریک از کیفیت بالاتری به نسبت نمونه های پرسی برخوردار هستند.

    خرید نبشی

    نبشی ها از کاربردهای مختلفی در ساختمان سازی و صنعت برخوردارند. با این وجود، متاسفانه در برخی از موارد برای خرید نبشی در انواع مختلف توجه زیادی به نکات عنوان شده نمی شود. خرید محصولات مرغوب از مراکز با سابقه، تضمین کننده بخشی از کیفیت نهایی پروژه خواهد بود.

    کارخانجات شرکت های سهامی ذوب آهن اصفهان، فولاد سازان سپاهان، فولاد شکفته مشهد، فولاد کوهپایه و فولاد ناب تبریز را می توان به عنوان برترین تولید کنندگان انواع نبشی در کشور معرفی نمود. هموطنان عزیز در صورت نیاز به مشاوره در زمینه قیمت روز نبشی، مقایسه محصولات شرکت های مختلف و همچنین اطلاع از دیگر خدمات قابل ارائه در این مراکز صنعتی می توانند با همکاران ما در وب سایت آهن مهام تماس برقرار نمایند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سیزده − 9 =