آهن مهام » دانشنامه ورق » نحوه براق کردن ورق استیل
نحوه براق کردن ورق استیل

نحوه براق کردن ورق استیل

فهرست مطالب

    یکی از انواع ورق های فولادی که کاربرد گسترده ای در صنعت دارد، ورق استیل ضد زنگ یا همان ورق استنلس استیل می باشد. ورق های استیل، از جمله بهترین نوع ورق های فولادی است که با توجه به نوع خاص آلیاژ به کار رفته در آنها، دارای خواص مکانیکی بالایی در مقایسه با سایر ورق های فولادی بوده و کاربرد های مختلفی نیز دارد. علاوه بر این، در روند تولیدی این محصول، از ترکیب آلیاژ های مختلفی به ویژه آهن و کربن استفاده شده که موجب می شود علاوه بر مقاوم بودن در برابر خوردگی و زنگ زدگی، دارای مزایای دیگری مانند عدم خمیدگی، عدم تغییر رنگ و غیره نیز باشد. از همین رو در در صنایع مختلفی مانند صنایع پزشکی، ساخت وسایل آشپزخانه و لوازم منزل نیز مورد استفاده فراوان قرار می گیرد. قیمت ورق استیل بسته نوع آلیاژی که توسط آن ساخته شده است متغییر بوده و قیمت متفاوتی خواهد شد.
    علاوه بر موارد ذکر شده، گاهی اوقات ممکن است محصولات استیل، به دلیل استفاده مکرر، براقی خود را از دست داده و کدر شوند. از همین رو ممکن است از خود بپرسید که چه عواملی موجب کدر شدن این وسایل می شود و چگونه میتوان آنها را دوباره براق کرد؟ برای پاسخ به این سوال ها کافی است تا انتهای مقاله با همراه باشید تا به بررسی علل و عوامل تیرگی استیل و راه های براق کردن آنها نیز بپردازیم.

    عوامل کدر شدن ورق استیل

    برخی مواقع ممکن است ورق های استیل به کاربرد شده در کابین های آسانسور به دلیل استفاده مکرر، براقی خود را از دست داده و تیره شوند و یا اینکه ورق های استیل بنا به دلایلی، حین جوشکاری یا شکل دهی، لکه هایی بر روی آنها ایجاد شود، که این دلایل عبارتند از:
    – گل جوش
    – ایجاد اکسید هایی در شکاف جوش
    – ایجاد اکسیدهایی حین عملیات گرمایشی
    – پاشش های جوش

    راه های براق کردن ورق استیل

    به طور کلی، راه های مختلفی جهت براق کردن ورق استیل وجود دارد که عبارتند از:
    – ژل گریندینگ
    – غوطه ور سازی
    – آب گرم

    ژل گریندینگ

    یکی از راه های براق کردن ورق استیل، استفاده از ژل گریندینگ یا روغن سنباده است. به این صورت که، مقداری ژل گریندینگ را بر روی سطح مورد نظر ریخته، سپس با یک پارچه ی تمیز و بصورت دورانی بر روی آن بکشید. در مرحله ی آخر نیز با دستمالی دیگر، سطح را پاک کنید.

    غوطه ور سازی

    یکی دیگر از روش های براق کردن ورق استیل، غوطه ور کردن استیل در مایع براق کننده است. به این صورت که، یک تشتی از مایع براق کننده را پر کرده و محصولات استیل را به طور کامل در آن فرو ببرید. بصورتی که تمام قسمت های استیل آغشته به مایع شود. پس از بیرون آوردن محصول، میزان براق بودن آن را نسبت به قبل بسنجید.

    آب گرم

    یکی از ساده ترین راه های براق کردن استیل که به راحتی در دسترس می باشد، استفاده از آب گرم است. در این روش، ابتدا ظروف استیل را چربی زدایی کنید. به طوریکه هیچگونه آثار چربی بر روی آن باقی نماند. سپس ظروف را شسته و با یک دستمال خشک و تمیز، آن را خشک کنید. در مرحله ی بعدی، یک دستمال حوله ای را آغشته به آب گرم کرده و بر روی استیل بکشید تا براق شود.

    براق کردن ورق استیل
    براق کردن ورق استیل

    براق کردن سینک ظرفشویی

    برای براق کردن سینک ظرفشویی از شوینده ها و مواد سفید کننده استفاده نکنید، زیرا این مواد به دلیل ترکیبات شیمیایی موجود در آنها، نه تنها سینک را براق نمی کند بلکه موجب آسیب رسیدن به آن نیز می شود. بنابراین، جهت براق کردن سینک، کافی است دو الی سه قاشق غذا خوری جوش شیرین را بر روی سینک ریخته و با یک اسفنج مرطوب بر تمامی سطوح پخش کنید. سپس، مقداری سرکه سفید را بر روی جوش شیرین اسپری کنید تا با آن ترکیب شود و کف کند. در مرحله ی بعدی، پس از حدود 10 دقیقه سینک را کاملا شسته و با یک دستمال تمیز خشک کنید. توجه داشته باشید که بعد از خشک کردن، تا 24 ساعت از سینک استفاده نکنید تا در این مدت لایه های محافظ آن ترمیم یابد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    پنج × 3 =