آهن مهام » مطالب آموزشی » نرمه آهن اسفنجی چیست؟
نرمه آهن اسفنجی چیست؟

نرمه آهن اسفنجی چیست؟

فهرست مطالب

    شاید تاکنون کلمه آهن اسفنجی یا نرمه آهن اسفنجی به گوشتان خورده باشد. معمولا افرادی که کسب و کارشان مرتبط با صنایع فولادی است، با این کلمه آشنا هستند. آهن اسفنجی، یکی از مهم ترین مواد اولیه فولادی در صنایع می باشد که در مقایسه با قراضه های آهن، عیار بالاتری داشته و در روند تولید صنایع فولادی مورد استفاده قرار می گیرند. علاوه بر این، این محصول، اغلب با دو روش ذخایر گازی و ذغال سنگ انجام می گیرد که روش گازی نسبت به روش دیگر، رایج تر است. بنابراین، ما در این مقاله قصد داریم با این محصول (آهن نرمه) و ویژگی ها و کاربردی که دارد بیشتر آشنا آشنا شویم. پس با آهن مهام ، مرجع قیمت آهن آلات همراه باشید.

    نرمه آهن اسفنجی چیست؟

    در روند تولید آهن اسفنجی، معمولا حدود 5 درصد از مواد، به نرمه آهن های اسفنجی تبدیل می شوند و در واقع همان مواد اولیه آهن اسفنجی است که بعد از سرند شدن آهن، جدا شده و بر اثر شست و شوی گاز و نرمه غبارگیری واحد احیا، بصورت لجن در می آیند. این مواد دارای سایز کمتر از 6 میلی متر هستند که به دلیل وزن بسیار کمی که دارند، بعد از ترکیب با آهک و چسب سیلیکات، توسط دستگاه فشرده شده و به بریکت نیز تبدیل می شوند. بریکت سازی همانند محصولات فولادی دیگر، برای صادرات مطرح نیست، چون نرمه آهنی که در روند تولید آهن اسفنجی به دست می آید کم است و اغلب جهت محصول داخلی به کار می رود. بریکت با توجه به ویژگی هایی مانند داشتن محیط زیست سالم تر، اغلب در کوره های قوس الکتریکی مورد استفاده قرار گرفته و در آلیاژ ها و سایر مشتقات غیر قابل استفاده نیز تحولی گسترده ایجاد می کند.

    ویژگی های آهن اسفنجی

    آهن های اسفنجی، با توجه به روند تولید و کاربردی که در صنایع مختلف و تولید محصولات دیگر دارند، دارای یکسری مشخصه ها و مزایایی از قبیل موارد زیر نیز می باشند. از جمله مهم ترین مزیت های آهن اسفنجی عبارتند از:
    – دارای عیار بالا
    – صرفه جویی در راه اندازی
    – دارای حمل و نقل آسان
    – مقرون به صرفه و توجیه اقتصادی بالا تر
    – روش سریع تر
    و…

    کاربرد های نرمه آهن اسفنجی

    همانطور که گفتیم، نرمه های آهن به دلیل وزن سبکی که دارند، نمیتوانند در کوره های قوس الکتریکی شارژ شوند به همین دلیل لازم است طی فرایندی به بریکت تبدیل شوند. بریکت یا همان آهن اسفنجی، بر اساس نوع مواد و دمایی که در آن تولید می شود، به سه نوع بریکت سرد، بریکت گرم و بریکت نرمه نیز تقسیم بندی می شوند. به طور کلی، یکی از مهم ترین کاربرد های نرمه های آهن اسفنجی، استفاده از آنها بعنوان مواد اولیه در تولید بریکت است. کاربرد دیگر این محصولات، استفاده از آن در تولید لنت ترمزمتالیک و نیمه متالیک خودرو می باشد. علاوه بر موارد ذکر شده، از جمله دلایل دیگری که موجب می شود نرمه آهن های اسفنجی به بریکت تبدیل شوند عبارتند از:
    – دارای درصد بالای خلوص آهن بعنوان منبع غنی در تولید
    – عدم امکان جابجایی مناسب تا محل مصرف
    – عدم امکان انبار نرمه آهن اسفنجی
    – میزان هدر رفتگی بالا در اثر چگالی و وزن پایین

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نوزده − هفت =