آهن مهام » دانشنامه میلگرد » نورد میلگرد چیست؟
نورد میلگرد

نورد میلگرد چیست؟

فهرست مطالب

    اگر با صنعت فولاد کمی آشنایی داشته باشید، ممکن است بارها اصلاح نورد را شنیده باشید. نورد فرایندی است که در طی آن، مقاطع فولادی با عبور از غلتک ها به انواع قطعات گوناگون دیگری تبدیل می شوند . برخی از قطعات فولادی مانند شمش، ورق فولادی، نبشی و غیره، عموما بصورت نیمه نهایی تولید می شوند. این محصولات در فرایند نورد تغییر شکل یافته و به اشکال مختلفی در می آیند. یکی از این محصولات فولادی میلگرد ها هستند که در صنایع مختلف از جمله صنعت اتومبیل و ساختمان سازی، اغلب بعنوان مواد اولیه جهت تولید برخی قطعات از جمله میخ، زنجیر، غلتک های یاتاقان و سایر اتصالات و ابزار های صنعتی دیگر نیز مورد استفاده قرار می گیرند. بنابراین ما قصد داریم در این مقاله شما را با انواع فرایند نورد میلگرد و کاربرد هایی که دارند بیشتر آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید.

     

    نورد سرد و گرم چیست؟

    همانطور که ذکر شد، میلگرد ها با استفاده از فرایند نورد تغییر شکل یافته و به اشکال گوناگونی تبدیل می شوند این کار بایستی توسط افراد با تجربه و آموزش دیده و همچنین با دقت و نظم بالایی انجام شود. علاوه بر این، فرایند نورد خود به طور کلی به دو دسته نورد سرد و نورد گرم تقسبم بندی می شوند که در ادامه مطلب به طور مفصل تری به بررسی هر یک از روش ها و کاربرد هایی که دارند نیز می پردازیم.

     

    نورد سرد

    در این روش، دمای اصلی میلگرد از سطح دمای تبلور کمتر است و با انجام پردازش بیشتری که بر روی میلگرد انجام می شود، باعث می شود کیفیت سطحی آن افزایش پیدا کرده و در نهایت ظاهری زیبا و مقاوم تری نیز داشته باشد. این فرایند معمولا جهت تولید میلگرد ها و ورق های فولادی مورد استفاده قرار می گیرد. همانطور که ذکر شد، یکی از دلایل استفاده از روش نور سرد در تولید میلگرد و ورق های فولادی، این است که موجب مستحکم تر شدن فلز و زیبایی آن خواهد شد. از این رو در تولید برخی محصولات از جمله ساخت برخی قطعات خودرو، مبلمان فلزی، لوازم خانگی و غیره نیز کاربرد فراوانی دارد.

    نورد گرم

    در این روش، بر خلاف نورد سرد، میلگرد در دمایی بیشتر از دمای تبلور می گیرد و بعد از قرار گرفتن در دمای خاص، تمام نواحی آن گرم شده و با عبور از غلتک ها به اشکال مختلفی در می آید. در این روش، حرارت و گرما موجب می شود تا میلگرد شکل خاصی به خود بگیرد و در نهایت بعد از مدت مشخصی در همان حالت سرد و منقبض می شود. علاوه بر موارد ذکر شده، روش نورد گرم در مقایسه با روش نورد سرد دارای قیمت ارزان و مقرون به صرفه تری می باشد و تیرآهن ها معمولا طبق این روش تولید و روانه بازار می شوند.علاوه بر این، در این روش اندازه گیری دقیق محصولات امکان پذیر نیست از همین رو اغلب در مواردی کاربرد دارند که ابعاد و اندازه گیری دقیق  مورد نیاز نمی باشد. مانند: تولید ورق های فولادی، ساختمان های فلزی، ریل راه آهن، تجهیزات کشاورزی، مهر زنی و …

    نورد گرم

    تفاوت نورد سرد و نورد گرم

    فرایند های نورد سرد و نورد گرم ، هر دو جهت تولید قطعات فولادی کاربرد فراوانی دارند. ولی با توجه به نوع کاربرد و ویژگی های منحصربه فرد در تولید محصولات فولادی، دارای یکسری تفاوت ها و شباهت ها از قبیل موارد زیر نیز می باشند. از جمله:
    – از لحاظ ویژگی های فیزیکی و ظاهری، فولاد های نورد سرد در مقایسه با فولاد های نورد گرم، مستحکم تر و دارای ابعاد دقیق تر می باشند. در حالی که در روش نورد گرم امکان اندازه گیری دقیق ابعاد فولاد وجود ندارد.
    – در روش نورد سرد دمای اصلی میلگرد از سطح دمای متبلور کمتر است ولی در روش نورد گرم دمای اصلی میلگرد از سطح دمای متبلور بیشتر است.
    – در نورد گرم شعاع رول بزرگ تر می باشد، در حالی که در روش نورد سرد، شعاع رول کوچک تر است.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    یک + 1 =