آهن مهام » دانشنامه پروفیل (قوطی) » نکات قابل توجه در انواع پروفیل
نکات قابل توجه در انواع پروفیل

نکات قابل توجه در انواع پروفیل

فهرست مطالب

    کاربردهای فراوانی که در صنعت و ساختمان سازی برای مقاطع فولادی تعریف شد، دامنه استفاده از مصالح فلزی را به میزان زیادی گسترش داد. امروزه با پیشرفت فناوری هایی که در صنعت فولاد بکارگیری می شد، با نمونه های مختلفی از انواع پروفیل های فولادی مواجه هستیم که هر یک از آنها، بخشی از نیازهای ما به قابلیت های خاصی که در شاخه های آهنی مورد نیاز است را پوشش می دهد. شناخت وجوه اشتراک و تفاوت هایی که در این تولیدات وجود دارد، برای خرید پروفیل در انواع گوناگون بسیار ضروری و حائز اهمیت می باشد.

    قیمت انواع مختلف این محصولات مانند قیمت پروفیل C پرلین و دیگر نمونه هایی که در بازار عرضه می شوند، به میزان زیادی ارتباط با روش های تولید، مواد آلیاژی و شاخص های وزنی دارند. اطلاع از کاربردها، مزایا و معایبی که برای انواع پروفیل تعریف شده است، در استفاده بهینه از این مقاطع به ما کمک می کند. تعریف و شناخت پروفیل، انواع پروفیل رایج در بازار، عوامل موثر بر قیمت پروفیل، دسته بندی های مشترک در انواع پروفیل و کاربردهایی که دارند، موضوعاتی هستند که در ادامه این مطلب به آنها خواهیم پرداخت.

    پروفیل چیست؟

    پروفیل در یک معنای کلی برای هر قطعه ای که کاربری خاصی در آن تعریف شده است، استفاده می شود. بر اساس این تعریف میتوان انواع تیرآهن را، گروهی از پروفیل های فولادی دانست. در این معنا پروفیل های فولادی شاخه های مختلفی پیدا می کند که در هر یک از این شاخه های با زیر مجموعه های متعددی طبقه بندی می شود. لوله های فولادی در انواع مختلف مانند لوله گازی، لوله مانیسمان، لوله اسپیرال، لوله جداره چاه و … یک دسته بندی است که میتوان برای پروفیل های فولادی در این معنای کلی، به عنوان مثال ذکر نمود. در طرف مقابل معنای کلی پروفیل، مقاطع فولادی دیگری هستند که نیاز ما به ساختارهای خاصی از شاخه های فولادی را تامین می کنند. این تولیدات تحت هیچ عنوان دیگری واقع نشده و بنابراین کلمه پروفیل به صورت خاص برای این مقاطع در بازارهای آهن استفاده می شود. پروفیل Z، پروفیل C و … نمونه هایی هستند که در ادامه به شناخت بیشتری درباره آنها خواهیم پرداخت.

    انواع پروفیل

    با توجه به نکاتی که به آنها اشاره شد، دانستیم که پروفیل های فولادی که در بازار آهن، به صورت خاص به این نام شناخته می شوند، گروهی از محصولات صنایع فولاد هستند که صرفا برای رفع نیازهای مختلفی که در شاخه های فولادی از حیث ساختار و هندسه وجود دارند، در قالب های مختلفی تولید و عرضه می شوند. پروفیل های فولادی، از نظر شکل ظاهری به چهار گروه اصلی تقسیم می شوند. استفاده از ورق های فولادی در ساخت این مقاطع، یکی از اشتراکات موجود در بین انواع پروفیل می باشد. به همین جهت قیمت ورق سیاه و قیمت ورق روغنی دو فاکتور بسیار موثر برای تعیین قیمت پروفیل ها در بازار هستند.

    پروفیل C پرلین، دسته ای پر کاربرد از انواع این مقاطع است و به جهت شباهت نمای عرضی آن به حرف C به این نام شناخته می شود. پروفیل Z نیز گروه دیگری از طبقه بندی پروفیل ها می باشد، که نکات عنوان شده برای این دسته نیز صادق است. این دو نوع پروفیل در ساختمان سازی، برای تقویت اتصالات سازه ای و کاربری های خاص مانند ایجاد داکت، کلاف، پارتیشن بندی، ساخت سطح و سقف، استفاده می شود. خودروسازی، تولید لوازم خانگی و بسیاری از صنایع بزرگ و کوچک از مصرف کنندگان این مقاطع در تولیدات خود هستند. پروفیل درب و پنجره، نوعی دیگر از پروفیل ها هستند و همانطور که از نام آنها پیداست، برای ساخت شافت های مورد استفاده در تولید درب و پنجره استفاده می کنند. پروفیل آبرو گروه دیگری از این تولیدات است، که در ساخت مجراهای تخلیه آب سطوح، سیستم های انتقال آب و سیالات و ساخت سقف های شیروانی مورد استفاده قرار می گیرند.

    خرید پروفیل

    همانطور که عنوان شد، در ساخت پروفیل ها از ورق های فولادی استفاده می شود. بنابراین استانداردهای آلیاژی این مقاطع، در ساخت انواع ورق تعریف می شود. به عنوان مثال قیمت ورق CK45، که یکی از مواد پرکاربرد در ساخت پروفیل است با قیمت ورق دریایی، که تنها برای کاربری های خاصی در ساخت انواع پروفیل استفاده می شود، به لحاظ ترکیبات آلیاژی و قابلیت های مختلف، تفاوت دارند. همین امر موجب تنوع کیفی بالا و کاربری های متفاوت در یک قطعه می شود. با توجه به نکاتی که در رابطه با انواع پروفیل، بیان شد، دانستیم که خرید پروفیل در نمونه های مختلف می بایست از مراکز معتبر و با سابقه ای انجام گیرد که این نکات را به صورت ویژه در خرید مشتریان لحاظ می کند. هموطنان عزیز برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه قیمت انواع پروفیل، سفارش و خرید این مقاطع میتوانند با مشاورین خرید ما در وب سایت آهن مهام تماس حاصل فرمایند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    2 × یک =