آهن مهام » دانشنامه ورق » نکات مهم ورق های گالوانیزه
نکات مهم ورق های گالوانیزه

نکات مهم ورق های گالوانیزه

فهرست مطالب

    ورق های فولادی مقاطعی صاف و مسطح هستند که از کاربری هایی مانند قطعه سازی در صنعت، تا ساخت پوشش های سطحی و رابط های فلزی در ساختمان سازی، همه و همه در کاربرهای آن تعریف شده اند. این مقاطع در کارخانجات مختلف صنعت فولاد به عنوان مواد اولیه برای ساخت تولیدات دیگر نیز مورد استفاده قرار می گیرند. با توجه به توسعه استفاده هایی که از مقاطع فولادی در بخش های مختلف صنعت و ساخت و ساز می شود، سازگاری در محیط های مختلف و بی اثر بودن این مقاطع از نظر شیمیایی بسیار اهمیت دارد.

    از طرف دیگر واکنش پذیری عنصر آهن در مجاورت آب و رطوبت، یکی از ضعف هایی است، عمر مفید قطعه را کاهش داده و موجب خسارت در پروژه می شود. گالوانیزاسیون، راهکاری بود که در قرن گذشته، توسط صنعتگران برای جبران این ضعف در فلز آهن استفاده شد. قیمت ورق گالوانیزه شده، به دلیل پرداخت های بیشتری که برای تولید آنها نسبت به نمونه های معمولی انجام می گیرد، بالاتر بوده و این تاثیر در قطعات ساخته شده از آن نیز قابل رصد و مشاهده می باشد. به عنوان قیمت قوطی گالوانیزه و یا قیمت لوله گالوانیزه، نسبت به نمونه های دیگرشان که در سایز، ساختار و استاندارد آلیاژی استفاده شده در تولید، مشترک هستند، بیشتر می باشد. در ادامه این مطلب به شناخت بهتر و نکاتی که در هنگام خرید ورق گالوانیزه باید در نظر داشت خواهیم پرداخت.

    روش گالوانیزاسیون

    تولید کنندگان در طول فرایند ساخت و فرآوری ورق گالوانیزه، با توجه به تجهیزات و ماشین آلاتی که از آنها برخوردار هستند، از دو روش گالوانیزاسیون برای این کار استفاده می کنند. روش هایی که در این کارخانجات برای گالوانیزه سازی همه مقاطع فولادی از جمله ورق ها استفاده می شوند عبارتند از روش غوطه وری و روش الکتریکی. در روش غوطه وری که آن را با نام گالوانیزاسیون گرم نیز می شناسند، از حوضچه های روی مذاب و غوطه وری مقاطع در این مواد استفاده می کنند. این روش به لحاظ کیفیت، مقاوم سازی بیشتری را نسبت به روش دیگر در مقاطع ایجاد می کند.

    راه دیگری که در گالوانیزاسیون مقاطع فولادی از آن استفاده می شود، روش الکتریکی است. در این روش، حوضچه هایی از محلول های الکترولیتی، برای شناور سازی قطعه استفاده می شوند. گفتنی است که مقاطع گالوانیزه شده به هر دو روش مقاومت بالایی در برابر آسیب های ناشی از اکسیداسیون و پوسیدگی دارند، ولی این مقاومت در محصولات تولید شده با روش اول، به میزان بیشتری قابل مشاهده است. البته گفتنی است، استفاده از یکی از دو روش عنوان شده در گالوانیزه سازی مقاطع فولادی، تا حدی هم به گروه آلیاژی استفاده شده در ساخت آن نیز بستگی دارد.

    شناخت بهتر ورق گالوانیزه

    همانطور که اشاره شد، گالوانیزاسیون نام فرایند مقاوم سازی قطعات آهنی در برابر واکنش های آسیب زا مانند اکسیداسیون می باشد. جالب است بدانید ورق های گالوانیزه از گروه های مختلف ورق فولادی تولید می شوند. نکته بسیار حائز اهمیت این است که بدانید ورق های گالوانیزه شده در همه نمونه ها، دارای استانداردهای آلیاژی مساوی نبوده و در این فاکتور با هم تفاوت دارند. برخی از گروه های آلیاژی به خودی خود، مقاومت بالایی در اکسیداسیون دارند. استفاده از گالوانیزاسیون در این مقاطع مقاومت قطعه را به طور متوسط تا چهل برابر افزایش می دهد. قیمت ورق دریایی، به دلیل استفاده از مواد سیلیکونی در ساختار آلیاژی آنها و مقاومتی که در برابر پوسیدگی های ناشی از اکسید شدن دارند، از دیگر نمونه های ورق فولادی بالاتر می باشد.

    این گروه از ورق فولادی را به صورت گالوانیزه شده، برای ساخت کشتی ها، اسکله ها، سکوهای دریایی و دیگر کاربری های مجاور آب و رطوبت استفاده می کنند. قیمت ورق سیاه و قیمت ورق، به دلیل استفاده از آنها در ساخت ورق گالوانیزه، بر روی قیمت این مقاطع نیز تاثیرگذار می باشد. استانداردهای آلیاژی مختلف مانند ST12، ST13، ST14، که گروه های آلیاژی در ورق های روغنی هستند، و همچنین ST37، ST44  و ST52، به عنوان گروهی از انواع ورق سیاه نمونه های مختلفی از طبقه بندی آلیاژی در ورق های گالوانیزه می باشند. میتوان گفت همه استانداردهای آلیاژی که در ساخت ورق های فولادی سیاه و روغنی استفاده می شوند، قابل فراوری و گالوانیزه سازی هستند.

    استفاده از ورق های گالوانیزه در ساخت لوله ها، پروفیل ها، تانکرها و مخازن مختلف آب و سیالات، بدون توجه به استانداردهای بیان شده، مشکل زا و در برخی مواقع همراه با خسارت های کوچک و بزرگ می باشد. در نظر داشتن این نکات برای خرید و کاربری ورق گالوانیزه، بسیار مهم است. کارخانجات شرکت فولاد مبارکه اصفهان، یکی از بزرگترین مراکز صنعتی کشور است که در سال های اخیر سابقه خوبی در ساخت و عرضه انواع ورق فولادی و ورق گالوانیزه در سایز، ابعاد و ضخامت های مختلف داشته است. اکسین اهواز و فولاد گیلان از دیگر مجموعه های صنعتی در این زمینه هستند. هموطنان عزیز برای استفاده از خدمات مشاوره ای ما در زمینه انتخاب، سفارش، خرید و یا قیمت آهن و قیمت ورق آهنی و بکارگیری این مقاطع میتوانند با همکاران متخصص ما در وب سایت آهن مهام تماس برقرار نمایند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    هفده + هفده =