آهن مهام » دانشنامه نبشی و ناودانی » نکات مهم که در مورد انواع نبشی باید بدانید!
نکات مهم که در مورد انواع نبشی باید بدانید!

نکات مهم که در مورد انواع نبشی باید بدانید!

فهرست مطالب

    نبشی ها، یکی از اصلی ترین مصالح در سازه های فلزی هستند که با دارا بودن دو ضلع عمود بر هم، به دو شکل تکی و مرکب مورد استفاده قرار می گیرند. علاوه بر کاربرد نبشی در صنعت ساختمان سازی، در بسیاری از پروژه های صنعتی نیز استفاده می شوند. در این مقاله قصد داریم به معرفی انواع نبشی و کاربردشان در صنایع مختلف بپردازیم. پس با ما در دانشنامه آهن مهام همراه باشید.

    از نظر نحوه ی تولید، نبشی ها به دو نوع پرسی و فابریک تقسیم بندی می شوند. ماهیت اولیه نبشی پرسی، ورق های فولادی است که با پرس کردن، فشار و شکل دهی به وسیله ی دستگاه رول فرمینگ تولید می شوند. نبشی فابریک برخلاف نبشی پرسی که با عمل پرس کردن شکل می گیرد، از همان ابتدای شروع تولید به شکل نبشی از خط تولید خارج می شود. قیمت نبشی پرسی به دلیل کیفیت پایین آن، نسبت به نبشی فابریک، ارزان تر است. اگر بخواهیم نبشی ها را از لحاظ ظاهر، مورد بررسی قرار دهیم، باید بگوییم که این محصول به دو نوع نبشی بال مساوی و نبشی بال نامساوی دسته بندی می شوند.

    نبشی بال مساوی

    این نوع نبشی از دو بال مساوی و عمود برهم ساخته شده است و ظاهر آن به حرف انگلیسی L شباهت دارد. به طور کلی، وقتی بال های نبشی هم اندازه باشد بعد از حرف L سایز یک بال آورده می شود. به عنوان مثال، L200 نشان دهنده این است که طول بال های نبشی بال مساوی 200 میلی متر است.

    نبشی بال نامساوی

    همان طور که از نام آن پیداست، این نوع نبشی ها از بال های نامساوی تشکیل شده اند، به این صورت که طول یکی از بال ها بزرگتر از دیگری است. از نظر ظاهر به حرف انگلیسی L شباهت دارند. این محصول مطابق با استانداردهای ST37، ST52 و ST44 تولید می شوند. برای نام گذاری نبشی در نقشه های ساختمانی، اگر طول نبشی ها برابر نباشد، بعد از حرف L سایز دو بال آورده می شود؛ برای مثال، L200*100 یعنی اندازه بال بزرگتر 200 میلی متر و سایز بال کوچک تر 100 میلی متر است.  

    انواع دیگر نبشی ها

    نبشی اسپیرال: تولید این نوع نبشی ها از طریق دو فرآیند پرسی و فابریک انجام می شود و از لحاظ ظاهر به شکل بال مساوی است. این نوع محصول به دلیل داشتن انعطاف پذیری بالا و و طول عمر زیاد در ساخت ماشین آلات صنعتی کاربرد فراوانی دارند.

    نبشی گالوانیزه: برای اینکه از زنگ زدن محصول جلوگیری شود، روی آن را با فلز پوشش می دهند و به همین علت، به عنوان نبشی گالوانیزه شناخته می شوند. در مکان هایی که احتمال رطوبت در آنجا زیاد است و یا امکان خوردگی وجود دارد، استفاده می شوند.

    نبشی ضد زنگ: به این علت از نبشی ضد زنگ استفاده می شود تا مقاومت محصول را در برابر خوردگی افزایش دهد. این نوع مقطع فولادی در دو نوع 304 و T316 موجود است. نوع 304 طی نورد گرم تولید شده و استفاده از آن در محیط هایی که در معرض آب نمک و عناصر شیمیایی قرار دارند، بسیار مناسب است. محصول فولادی T316 نسبت به نوع 304 مقاومت بیشتری دارد و در صنایع دریایی به عنوان قفسه و پایه ضد زنگ استفاده می شوند.

    نبشی لقمه: اصطلاحاً به نبشی های خرد شده در صنعت، نبشی لقمه گفته می شود و در آسانسورسازی، بسیار کاربرد دارند.
    نبشی پلاستیکی: معمولاً این محصول برای مصارف متعددی از جمله بسته بندی ورق های فلزی، کاشی و سرامیک و میوه استفاده می شوند. در حمل و نقل و بسته بندی به منظور حفاظت از لبه های تیز گوشه کالاها مورد استفاده قرار می گیرند.

    خرید نبشی

    دو المان مهم و اساسی که در هنگام خرید محصول مورد نظر باید دقت شود، نوع و اندازه بال آن است؛ زیرا، هر چه میزان اندازه بال نبشی افزایش پیدا کند، به طبع آن وزن محصول نیز بیشتر می شود و در نهایت قیمت نبشی نیز بالاتر می رود. مراکز صنعتی مختلفی که در حوزه تولید این مقطع فولادی فعالیت دارند، می توان به فولاد البرز ایرانیان، فولاد ناب تبریز، مجتمع فولاد بناب و آریان فولاد اشاره کرد. کارخانه ذوب آهن اصفهان نیز به عنوان یکی از بزرگترین مجموعه های صنعتی کشور، بخشی از خط تولید این مرکز نیز، به تولید انواع نبشی به ویژه نبشی بال نامساوی اختصاص داده است. شما مشتریان عزیز، می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص قیمت انواع مقاطع فولادی از جمله قیمت نبشی بال نامساوی، نحوه خرید و سفارش این تولیدات با کارشناسان فروش ما در وب سایت آهن مهام تماس حاصل فرمایید.

     

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    هفت − 5 =