آهن مهام » دانشنامه ورق » معرفی ورق استنلس استیل و انواع آن
ورق استنلس استیل

معرفی ورق استنلس استیل و انواع آن

فهرست مطالب

    ورق استنلس استیل یکی از پرکاربردترین ورق های فلزی به شمار می رود؛ به دلیل این که در برابر خوردگی بسیار مقاوم است و همچنین از استحکام و خواص بهداشتی نیز برخوردار هستند. استفاده از این نوع ورق، برای ساخت و ساز، صنایع غذایی و لوازم خانگی کاربرد گسترده ای دارد. در آزمایشگاه هایی که مقاومت در برابر حرارت و رعایت کردن اصول بهداشتی اهمیت ویژه ای دارد، به کار می روند. در این مقاله قصد داریم به شرح ورق استنلس استیل، کاربرد و ویژگی های آن بپردازیم.

    ورق استنلس استیل چیست؟

    ورق استنلس استیل یکی از انواع مقاطع فلزی به شمار می رود که پایه ی آن آهن است و کم تر از 2 درصد آن کربن می باشد. هر چه میزان کربن در این نوع آلیاژ، زیادتر شود به همان میزان مقاومت و سختی آن نیز بیشتر می شود ولی میزان شکل پذیری آن کاهش پیدا می کند. در این نوع محصول، آلیاژهای دیگری نیز به کار رفته است که امکان جوشکاری و همچنین تقویت سختی را فراهم می کند. این نوع ورق، در برابر دماهای بالا و پایین از منفی 200 (200-) تا 1000 درجه سانتی گراد بسیار مقاوم است. ورق استیل به دو صورت مربع و مستطیل شکل تولید می شوند. قیمت ورق استیل بسته به نوع و گریدی که شما انتخاب می کنید می تواند کاملاً متفاوت باشد.

    انواع ورق استنلس استیل

    تقسیم بندی ورق استنلس استیل بر اساس آلیاژی که دارند، صورت می گیرد. از مهم ترین و معروف ترین استیل های رایج در بازار، می توان به سری 300 و 400 اشاره کرد. استیل 300 از قابلیت ضدزنگ بودن برخوردار می باشد. از مهم ترین ویژگی های استیل 400، می توان به مقاومت در برابر خوردگی و سایش، قابل استفاده بودن آن در زندگی روزمره و وسایل کوچک و همچنین قابلیت پولیش کاری آن اشاره کرد. پولیش کاری استیل 400 باعث می شود که برای ساخت قاشق و چنگال مورد استفاده قرار گیرد.

    ورق استنلس سری 300

    این نوع ورق به عنوان رایج ترین فولاد ضدزنگ استیل شناخته می شود که دارای انواع گریدهای مختلفی مانند 303، 304، 316، 321 و 347 است. استیل 304، یکی از پرمصرف ترین ورق های رایج در بازار است که از ویژگی هایی مانند مقاومت در برابر خوردگی، قابلیت جوشکاری، انعطاف پذیری و خاصیت غیر مغناطیسی برخوردار می باشد.
    انواع ورق استنلس استیل سری 300 شامل موارد زیر است:
    ورق استیل سری 301: این نوع ورق دارای ویژگی هایی مانند انعطاف پذیری، جوشکاری، شکل پذیری و مقاومت سایشی بالایی می باشد.
    ورق استیل سری 302: نسبت به ورق استیل 304 مقاوم تر است؛ زیرا میزان کربن بالایی دارد.
    ورق استیل سری 303: این ورق نسبت به ورق استیل 304 قابلیت شکل پذیری بهتری دارد؛ به جهت این که میزان گوگرد و فسفر بالایی دارد.
    ورق استیل سری 309: نسبت به استیل 304 مقاومت حرارتی بالاتری دارد.
    ورق استیل سری 316: در صنایع غذایی و دارویی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد؛ به دلیل این که، آلیاژ مولیبدن در ساختار آن وجود دارد. همچنین نسبت به استیل 304، در برابر خوردگی مقاوم تر است و به همین علت در صنایع دریایی بسیار کاربرد دارد. به دلیل داشتن تحمل گرمای 2000 درجه ی فارنهایت در ساخت آستر دودکش ها مورد استفاده قرار می گیرد. در صنایع ساعت سازی نیز کاربرد گسترده ای دارد.
    ورق استیل سری 317: برای ساختن آن از فولاد ضدزنگ استفاده می کنند. در برابر آسیب های مواد شیمیایی مقاوم تر است؛ زیرا مقداری آلیاژ مولیبدن دارد. این ورق، همچنین استحکام کششی و تحمل تنش بالایی دارد.
    ورق استیل سری 321: کارایی و خاصیت آن مشابه ورق 304 است و در موقع جوشکاری، کم تر دچار پوسیدگی جوش می شود.

    ورق استیل سری 400

    آلیاژهای کروم و مولیبدن، از عناصر اصلی آلیاژ استیل سری 400 به شمار می رود. این ورق برای ساخت وسایل زندگی روزمره بسیار کاربرد دارد. از مهم ترین ویژگی های استیل 400 می توان، به جوش پذیری بالا، مقاوم در برابر خوردگی، ضدزنگ بودن و همچنین خاصیت مغناطیسی آن اشاره کرد. ورق استنلس استیل سری 400 دارای گریدهای مختلفی مانند 410، 420، 430 و 446 است.
    انواع ورق استنلس استیل سری 400 شامل موارد زیر است:
    ورق استنلس استیل سری 405: این ورق، قابلیت جوشکاری دارد.
    ورق استنلس استیل سری 408: در برابر حرارت بسیار مقاوم هستند، اما در برابر خوردگی مقاومت پایینی دارد.
    ورق استنلس استیل سری 409: معمولاً برای ساخت اگزوز خودرو مورد استفاده قرار می گیرد.
    ورق استنلس استیل سری 410: در مقابل سایش بسیار مقاوم است.
    ورق استنلس استیل سری 420: برای ساخت قاشق و چنگال کاربرد دارد.
    ورق استنلس استیل سری 430: در تزئینات و دکوراسیون منزل استفاده می شود.
    ورق استنلس استیل سری 446: استفاده از این نوع ورق، در پروژه هایی با درجه حرارت بالا بسیار مناسب است.

    ویژگی های ورق استنلس استیل

    مهم ترین ویژگی های این محصول شامل موارد زیر است:
    داشتن ظاهری برّاق و صاف
    مقاومت داشتن در برابر خوردگی
    قابل بازیافت شدن
    بالا بودن طول عمر
    خاصیت ضدزنگ
    قابلیت جوشکاری
    نسوز بودن
    خاصیت ضد اسیدی داشتن
    روکش دار

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    18 − پانزده =