آهن مهام » دانشنامه ورق » ورق اسید شویی چیست؟ و چه مزایا و معایبی دارد؟
ورق اسید شویی چیست؟ و چه مزایا و معایبی دارد؟

ورق اسید شویی چیست؟ و چه مزایا و معایبی دارد؟

فهرست مطالب

    تولید ورق های فولادی از طریق دو روش نورد گرم و نورد سرد انجام می شود. ورق هایی که از روش نورد گرم تولید می شوند توسط فرآیند اسید شویی، به ورق هایی با ظاهر صیقلی و کیفیتی مرغوب تبدیل می گردد. در این مقاله قصد داریم به شرح ورق اسیدشویی، فرآیند اسیدشویی و کاربرد آن بپردازیم. همچنین مقداری در خصوص قیمت ورق اسیدشویی و نوسانات آن در بازار نیز صحبت خواهیم کرد. پس با ما در دانشنامه آهن مهام همراه باشید.

    ورق اسید شویی چیست؟

    برای اینکه ورق های نورد گرم به ورق هایی با ظاهر صیقلی و کیفیتی مطلوب تبدیل شود، از فرآیند اسید شویی  استفاده می شود و به همین خاطر به عنوان ورق اسیدشویی شناخته می شود. در واقع فرآیند اسید شویی به این صورت است که بعد از تولید فولاد از نورد گرم، سطح فولاد توسط اکسیژن هوا اکسید می شود. در نتیجه برای از بین بردن اکسید، ورق های فولادی را در اسید غوطه ور می کنند. بعد از اسید شویی، آب زیادی برای پاکسازی کامل ناخالصی های ورق اسید شویی مصرف می شود.

    انواع روش های اسید شویی

    مهم ترین روش های اسید شویی فلزات عبارت است از:
    روش غوطه وری: از رایج ترین روش های اسید شویی به شمار می رود. در این روش، برای مدت زمان معینی ورق ها را در مخزن های حاوی مایع اسیدی غوطه ور می کنند و بعد از این مرحله، برای از بین بردن آلودگی ها و اسیدهای باقی مانده روی سطح فلز، از طریق شستن فلزات با آب خالص صورت می گیرد.
    روش اسپری کردن فلزات با اسید: در این فرآیند اسید شویی، سطح فلز را با مایع اسیدی اسپری می کنند و پس از گذشت مدت زمان معین و از بین رفتن تمام آلودگی ها، سطح فلز را با آب شست و شو می دهند.
    روش اسید شویی فلزات با کمک قلم مو: در این روش، فرآیند اسید شویی به این صورت است که توسط قلم مو، مایع اسیدی بر روی سطح فلز اعمال می شود و پس از گذشت مدت زمان مشخص و زدوده شدن تمام آلودگی ها، سطح فلز را با آب شست و شو می دهند.
    لازم به ذکر است که عوامل مختلفی مانند نوع اکسید و میزان چسبندگی لایه ی اکسیدی سطح فلز، ضخامت لایه ی اکسیدی، نوع، دما و غلظت محلول اسیدی، مدت زمان نگهداری در محلول اسیدی و همچنین سرعت چرخش محلول اسیدی در مخزن های مخصوص باعث افزایش سرعت عملیات اسید شویی فلزات می شود.

    مزایای فرآیند اسید شویی

    از مهم ترین دلایل فرآیند اسید شویی، می توان به زدودن لایه های اکسیدی از سطح ورق های نورد گرم  اشاره کرد. با کمک این فرآیند، ظاهر ورق ها بهتر و زیباتر می شود. دلیل دیگر این است که با انجام این فرآیند، سطح فلز برای ورود به عملیات نورد سرد به کیفیت مطلوب می رسد و غلتک ها آسیب نمی بینند.

    معایب فرآیند اسید شویی

    – میزان خوردگی و آسیب دیدن فلزات در عملیات اسید شویی بسیار زیاد است.
    – محلول های اسیدی به راحتی بازیافت نمی شود.
    – مصرف آب بسیار زیاد است.

    فرآیند اسید شویی با اسید کلریدریک

    در عملیات اسید شویی، اسید کلریدریک 2 الی 3 برابر بیشتر از اسید سولفوریک مورد استفاده قرار می گیرد. اسید شویی فلزات با اسید کلریدریک باعث تمیزتر شدن سطح ورق و همچنین میزان خوردگی کم تر فلزها می شود. اسید کلریدریک در مقایسه با اسید سولفوریک، هزینه ی کم تری دارد.

    کاربردهای ورق اسید شویی

    ورق های اسید شویی برای صنایع مختلف، ساخت محصولات و همچنین مصارف ساختمانی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع ورق، پایه ی تولید ورق هایی مانند گالوانیزه  و غیره است. برای تولید لوله و پروفیل نیز اهمیت ویژه ای دارد. استفاده از ورق سید شویی برای ساخت قطعات خودرو، رینگ، شاسی و چرخ خودرو کاربرد گسترده ای دارد؛ زیرا از سطحی صاف و صیقلی برخوردار است. برای تولید قطعات خودرو و چرخ اتومبیل به ترتیب به ورق هایی با کیفیت SAPH370-SAPH310 تا SAPH440 و QSTE380 نیاز است. ورق های اسید شویی با کیفیت GR.A و NVA برای ساختن کشتی و قایق بسیار مناسب است و همچنین برای تولید لوله های انتقال آب، نفت و گاز نیز کاربرد دارند.

     

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    8 + 6 =