آهن مهام » دانشنامه ورق » ورق برنجی چیست و چه کاربردی دارد؟
ورق برنجی چیست و چه کاربردی دارد؟

ورق برنجی چیست و چه کاربردی دارد؟

فهرست مطالب

    ورق برنجی چیست؟ آیا تا به حال در مورد ورق برنجی چیزی شنیده اید؟ برای پاسخ به این سوال باید بگوییم که ورق های برنجی، ورق هایی زرد یا نقره ای و متشکل از آلیاژ های مس و روی می باشند که تا حدودی شبیه به طلا هستند. رنگ زرد این نوع از ورق ها معمولا به دلیل کاربرد بیشتر مس و رنگ نقره ای نیز به دلیل ترکیب بیشتر آلیاژ روی در تولید آنها می باشد. به طور کلی یکی از ورق های محبوب در بازار که همه به دنبال قیمت ورق آلیاژی مانند آلیاژ مس و روی هستند. در این مقاله قصد داریم، شما را با این نوع از ورق ها، انواع آن و کاربردی که دارند آشنا کنیم؛ از همین رو پیشنهاد می کنیم تا انتهای مقاله همراه آهن مهام باشید.

    ورق برنجی چیست؟

    گفتیم که ورق برنجی، ورق هایی می باشند که از آلیاژ مس و روی تشکیل شده اند. وجود مس در این نوع از ورق ها موجب استحکام و براقی بیشتر محصول شده و میزان روی به کار رفته نیز انعطاف پذیری، سایش و چکش خواری این نوع از محصولات را بیشتر می کند. علاوه بر این، چگالی این نوع از ورق ها، تقریبا 8 الی 9 گرم بر سانتی متر مکعب است که حدود 33 الی 90 درصد مس نیز در آن وجود دارد.

     

    ویژگی های ورق برنجی

    ورق های برنجی، با توجه به روند تولید و میزان آلیاژ به کار رفته در آنها، دارای یکسری ویژگی هایی از قبیل موارد زیر می باشند که عبارتند از:
    – قابلیت ذوب در دمای نسبتا پایین
    – قالب گیری آسان
    – قابل بازیافت
    – تولید در اندازه ها و اشکال مختلف
    – دارای استحکام و مقاومت بالا به دلیل آلومینیوم  به کار رفته در آنها
    – دارای خاصیت ضد سایش به دلیل ترکیبات آهن، آلومینیوم، سیلیکون و منگنز با برنج
    – افزایش خاصیت مغناطیسی به دلیل وجود آهن

    انواع ورق برنجی از نظر سختی و آلیاژ

    علاوه بر موارد ذکر شده، ورق های برنجی، علاوه بر مس و روی، دارای آلیاژ های آهن، قلع و منگنز نیز می باشد که موجب استحکام و مقاومت بیشتر این نوع از محصولات شده و با توجه به نوع سختی و میزان آلیاژ به کار رفته در آنها، به انواع مختلفی نیز تقسبم بندی می شوند.

    ورق برنجی

    انواع ورق برنجی از نظر سختی

    با توجه میزان سخت پذیری، ورق های برنجی به انواع مختلفی از قبیل موارد زیر تقسیم بندی می شوند که عبارتند از:
    برنج نرم: برنج نرم، یکی از پرکاربرد ترین نوع برنج می باشد که معمولا به دو شکل ورق، با ضخامت 0.3 الی 1.5 میلی متر و کویل با ضخامت حدود 0.4 الی 0.8 میلی متر نیز تولید و عرضه می شوند. علاوه بر این، در تولید برنج نرم، حدود 70 درصد آلیاژ مس به کاربرده شده که موجب افزایش انعطاف پذیری آن شده و در مواردی همچون تولید سماور، رادیاتور و غیره نیز مورد استفاده قرار گیرند.
    برنج نیمه سخت: برنج های نیمه سخت، ورق هایی با ضخامت 0.3 الی 20 میلی متر می باشند که در مقایسه با برنج های نرم، دارای انعطاف پذیری پایین تری بوده و میزان مس به کار رفته در آنها نیز کمتر است.
    برنج فنری: این نوع از برنج ها، معمولا برنج هایی به شکل کویل یا ورق و با ضخامت 0.3 الی 1 میلی متر هستند که در مقایسه با برنج های نرم و نیمه سخت، دارای درجه سختی بیشتری نیز می باشد.

    انواع ورق برنجی از نظر آلیاژ

    ورق های برنجی، علاوه بر درجه سختی، با توجه به نوع و میزان آلیاژ به کار رفته در آنها نیز به انواع مختلفی تقسیم بندی می شوند که عبارتند از:
    ورق برنجی پرعیار: در ورق های برنجی پرعیار، حدود 20 الی 40 درصد فلز به کار رفته که اگر این میزان بیشتر باشد،  میزان مقاومت آن نیز بالا می رود ولی مقابل، ورق خاصیت شکل پذیری خود را از دست داده و اثر منفی بر جای می گذارد.
    ورق برنجی کم عیار: ورق های برنجی با عیار کم، ورق هایی می باشند که درصد فلز روی به کار رفته در آنها حدود 5 الی 20 درصد می باشد و به آسانی در دمای بالا شکل می گیرند.

    کاربرد ورق برنجی

    از جمله موارد مصرف ورق های برنجی در صنایع عبارتند از:
    – ساخت در قفل، چرخ دنده ها و لولای در
    – ساخت یاتاقان ها، زیپ ها و انواع لوله
    – ساخت پریز و شیر های صنعتی
    – قابلیت استفاده در ساخت وسایل موسیقی
    – قابلیت استفاده در جواهر سازی
    – قابلیت استفاده در ساخت وسایل تزئینی

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    12 − هشت =