آهن مهام » دانشنامه ورق » ورق سرد چیست و چه کاربردی دارد؟
ورق سرد چیست و چه کاربردی دارد؟

ورق سرد چیست و چه کاربردی دارد؟

فهرست مطالب

    آیا تا به حال در مورد ورق سرد چیزی شنیده اید؟ چرا به این نوع از ورق ها، ورق سرد می گویند؟ قیمت ورق سرد مانند قیمت ورق گالوانیزه را چگونه به دست بیاوریم؟ برای پاسخ به این سوال، باید بگوییم که ورق های فلزی به طور کلی، به دو روش نورد سرد و نورد گرم تولید می شوند. به ورق های فلزی که از طریق فرایند نورد سرد تولید می شوند، ورق سرد می گویند که در این مقاله قصد داریم به بررسی بیشتر این نوع از ورق ها، انواع آن و همچنین کاربرد هایی که دارد، بپردازیم. از همین رو پیشنهاد می کنیم تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

    ورق سرد چیست؟

    گفتیم که ورق سرد، همانطور که از نامش پیداست، از جمله ورق های فلزی می باشند که از طریق نورد سرد و در دمایی بسیار پایین (تا 200 درجه سانتیگراد) تولید شده و در سایز و ابعاد مختلفی عرضه می شوند. به طور کلی، سایز استاندارد این نوع از محصولات، معمولا در ضخامت 0.3 الی 3 میلی متر و عرض 100 الی 125 سانتی متر می باشد که به دلیل فرایند های روغن کاری، بعنوان ورق روغنی نیز شناخته می شوند.

    ویژگی های ورق سرد

    ورق سرد، با توجه به روند تولید، دارای یکسری ویژگی هایی از قبیل موارد زیر می باشد این ویژگی ها عبارتند از:
    –  مقاومت بالا در برابر فشار
    –  سایز های مختلف و تنوع در رنگ
    –  ظاهری شفاف و صیقلی
    – قابلیت برش و خمش بسیارمناسب

    ورق سرد

    انواع ورق سرد

    علاوه بر موارد ذکر شده، ورق سرد، با توجه به آلیاژ ساخت و فعالیت های ثانوی، به انواع مختلفی تقسیم بندی می شوند که در ادامه مطلب، به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

    ورق سرد براساس آلیاژ ساخت

    میدانیم فولاد یا آهن، به تنهایی در برابر خوردگی مقاوم نبوده و جوش پذیری نامناسبی دارند. به همین دلیل در تولید ورق های فولادی، معمولا از ترکیبات شیمیایی مانند کربن، کروم، منگنز، سیلیسیم، گوگرد و فسفر استفاده می کنند تا  مانع از بروز چنین مشکلاتی شوند. در مورد تولید ورق سرد نیز به همین صورت است. در این نوع از محصولات، یکسری آلیاژ ها و عناصر ترکیبی متفاوتی را به کار می برند که ورقه هایی از قبیل موارد زیر تولید می شود.

    ورق ST12

    این نوع از ورق سرد، در واقع همان ورق گرم پردازش شده می باشد، ولی با این تفاوت که در مقایسه با ورق های نورد گرم، از استحکام و مقاومت بالاتری برخوردار بوده و در تولید آن، معمولا از عنصر کروم استفاده می شود.

    ورق ST13

    در این نوع از ورق ها که با عنوان ( ورق سرد نیمه کشش ) نیز شناخته می شود، معمولا از متریال فلزی کمتری استفاده شده که در عین حال بار بیشتری را نیز تحمل می کند. علاوه بر این، ترکیباتی که در ورق های ST13 به کار رفته، میتوان به عناصری از قبیل گوگرد، کربن، سیلیسیم و فسفر نیز اشاره کرد.

    ورق ST14

    ورق ST14 یا ورق سرد فوق کشش، همانطور که از نامشان پیداست، نسبت به سایر ورق ها، دارای قابلیت کششی بیشتری می باشند که در مصارف تخصصی صنایع مانند تولید فیلتر انواع اتومبیل ها مورد استفاده قرار می گیرد.

    ورق ST14

    ورق سرد بر اساس فعالیت ثانوی

    ورق های فلزی بعد از اینکه از نورد سرد خارج شدند، وارد خط تولید دیگری می شوند تا فرایند گالوانیزه و یا روی اندود شدن آنها انجام شود. به این مرحله، فعالیت ثانوی گفته می شود. ورق هایی که در کارخانه بر اساس فعالیت ثانوی تولید می شوند عبارتند از:

    ورق سرد گالوانیزه

    فرایند گالوانیزه کردن ورق سرد، معمولا از دو روش الکتروگالوانیزاسیون و حمام روی انجام می گیرد. به این صورت که با استفاده از ورق روی، سطح ورق گالوانیزه  را پوشش می دهند تا مقاومت آن در برابر خوردگی و زنگ زدگی افزایش یابد.

    ورق سرد قلع اندود

    قلع اندود کردن ورق سرد، از جمله روش های قدیمی جهت افزایش مقاومت ورق می باشد. به این صورت که دو طرف ورق را با لایه ی قلع می پوشانند تا در برابر خوردگی مقاومت بالایی نیز داشته باشد.

    ورق سرد رنگی

    گاهی اوقات، ورق های سرد گالوانیزه بعد از تولید، سمباده کاری شده و وارد خط تولید ورق رنگی می شوند. در این خط، ورق ها با استفاده از غلتک هایی برس کاری و با لایه ی ضد زنگ دیگری پوشش داده می شوند. ورق های رنگی که از این طریق تولید می شوند، مقاومت بالایی در برابر رطوبت و خوردگی دارد، از همین رو معمولا جهت ساخت سقف سوله ها مورد استفاده قرار می گیرند. قیمت ورق رنگی بسیار بالا بوده و یکی از گران ترین نوع ورق های نورد سرد به حساب می آید.

    کاربرد ورق سرد

    از جمله مهم ترین کاربرد های ورق سرد عبارتند از:
    – قابلیت استفاده در ساخت لوازم خانگی مانند یخچال و ماشین لباسشویی
    – قابلیت استفاده در ساخت پنل غیرقابل انعطاف
    – ساخت انواع قطعات ساختمانی
    – قابلیت استفاده در صنعت خودروسازی
    – ساخت انواع قفسه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    پنج + 12 =