آهن مهام » دانشنامه ورق » ورق کارتن پلاست چیست و چه ویژگی هایی دارد؟
ورق کارتن پلاست چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

ورق کارتن پلاست چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

فهرست مطالب

    آیا تا کنون نام کارتن پلاست به گوشتان خورده است؟ ورق کارتن پلاست چیست و چه ویژگی هایی دارد؟ برای پاسخ به این سوال، باید بگوییم که ورق کارتن پلاست، از جمله محصولاتی هستند که از موادی مانند پلی پروپیلن تولید شده و قابل بازیافت می باشد، به همین دلیل هیچ نوع خطری برای محیط زیست ندارد. قیمت ورق یه عوامل متعددی مربوط می شود و یکی از این ورق ها در بازار ورق کارتن پلاست می باشد. ما در این مقاله قصد داریم شما را با این نوع محصول، ویژگی ها و کاربردی که دارد، آشنا کنیم. از همین رو پیشنهاد می کنیم تا انتهای مقاله همراه آهن مهام باشید.

    ورق کارتن پلاست چیست؟

    کارتن پلاست، که با نام های شیت پلاست، پلاست پک، کروگیت پلاستیک شیت و ورق پلاستیکی دوجداره نیز شناخته می شود، نوعی ورق از جنس کارتن یا پلاستیک می باشد که از سه لایه پلی پروپیلن و به روش اکستروژن تشکیل شده است. به این صورت که ورق بالایی و پایینی این نوع از محصولات (فیلم) بصورت صاف و موازی هستند که یک لایه چین دار و دندانی مانند در میان آن قرار می گیرد.

    خصوصیات ورق کارتن پلاست

    گفتیم که ورق های کارتن پلاست، محصولاتی هستند که به دلیل قابل بازیافت بودن، هیچ نوع ضرری برای محیط ندارد که با توجه به نیاز مشتری، معمولا در ضخامت 12 الی 13 میلی متر و وزن 800 الی 3000 گرم نیز تولید و روانه بازار می شوند. علاوه بر این، این نوع از محصولات، در انواع رنگ ها و با عرض حداکثر 210 سانتی متر تولید می شوند که با توجه به روند تولید و مواد به کار رفته در آنها، دارای یکسری ویژگی هایی از قبیل موارد زیر می باشند که عبارتند از:
    – دارای مقاومت بالا دربرابر ضربه
    – قابلیت استفاده بعنوان عایق حرارتی و صوتی
    – دارای انعظاف پذیری بالا و قابلیت شستشو
    – دارای مقاومت بالا در برابر تغییرات دمایی حدود 30 الی 80 درجه سانتیگراد
    – دارای وزن پایین و سبک
    – دارای قابلیت چاپ و ضد آب
    – اشتعال ناپذیر هنگام آتش سوزی

    خصوصیات ورق کارتن پلاست

    انواع ورق کارتن پلاست

    علاوه بر موارد ذکر شده، ورق های کارتن پلاست با توجه به شکل ظاهری و نوع کاربردی که دارند به انواع مختلفی از قبیل موارد زیر تقسیم بندی می شوند که عبارتند از:
    – کارتن پلاست عمودی
    – کارتن پلاست ورقه ای
    – کارتن پلاست کندویی

    کارتن پلاست عمودی

    کارتن پلاست های عمودی، محصولاتی تولید شده از مواد پلی اتیلن و پروپیلن هستند که دارای قطر 2 الی 25 میلی متر می باشند. شکل ظاهری این ورق ها به این صورت است که به جای ورق های دندانه ای و چین دار، ورق هایی با خانه های عمودی و صاف در حاشیه دارند که توسط دستگاه های مخصوصی برش داده می شوند.

    کارتن پلاست ورقه ای

    یکی دیگر از انواع کارتن پلاست ها، کارتن پلاست های ورقه ای یا ساده می باشد که شبیه به بافت کاغذ کارتنی است. این نوع از ورق ها، محصولاتی از جنس پلی اتین هستند که همانطور که گفتیم، در آن، یک لایه ی چین دار بین لایه های صاف و موازی خارجی قرار می گیرد. از ویژگی های بارز این نوع از کارتن پلاست ها، انعطاف پذیری و مقاومت آنها در برابر سرما می باشد که در موارد متعددی مورد استفاده قرار می گیرد.

    کارتن پلاست کندویی

    کارتن پلاست های کندویی که با نام کارتن پلاست های حبابی نیز شناخته می شوند، جدیدترین نوع ورق کارتن پلاست در بازار می باشد که از مواد پلی پروپیلن تولید شده و در برابر مواد شیمیایی نیز مقاومت بالایی دارد. علاوه بر این، از دیگر ویژگی های این نوع از ورق ها میتوان به ضد خش بودن و وزن سبک آن ها نیز اشاره کرد که آن هم به دلیل پلی پروپلین به کاربرده شده در آنهاست.

    کارتن پلاست کندویی

    کاربرد ورق کارتن پلاست

    امروزه، ورق های کارتن پلاست، کاربرد فراوانی در صنایع مختلف دارند که عبارتند از:
    – سوله سازی و ساخت بلوک سقفی
    – قالب بندی های ساختمانی
    – خودروسازی
    – صنایع تولید لوازم خانگی
    – ساخت لوستر و دکوراسیون
    – ساخت ماکت و استند های تبلیغاتی
    – ساخت انواع تابلوهای راهنمایی و رانندگی
    – ساخت لوکیشن های فیلم برداری

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    19 + 7 =