آهن مهام » مطالب آموزشی » ویژگی های تیرورق
ویژگی ها تیرورق

ویژگی های تیرورق

فهرست مطالب

    ساخت تیرورق ها به مراتب هزینه بالاتری از هزینه های تولید تیرآهن دارد، به همین دلیل مهندسان طراح و پیمانکاران پروژه های عمرانی تا جایی که بتوانند سعی دارند، از تیرآهن ها در نمونه های گوناگون برای ساخت، توسعه و اجرای طرح های خود، استفاده کنند. قیمت ورق آهنی در انواع گوناگون از مهمترین موارد موثر در این هزینه هاست. گفتنی است در مقایسه با تیرآهن ها، بکارگیری تیرورق با محدودیت ها و دشواری های عمده ای همراه است. دلیل وجود این سختی ها در استفاده از تیرروق ، عدم وجود استانداردهای خاصی در این زمینه می باشد. یکی از دیگر ویژگی هایی که در تیرورق ها وجود دارد، نداشتن سایز، ابعاد و اندازه مشخص است. در اتصالات آنها علاوه بر جوشکاری از پیچ و پرچ نیز استفاده می شود. بسیاری از استانداردهای این مقاطع از جمله میزان ضخامت، گروه الیاژی بکارگیری شده در تولید و … در طول فرایند ساخت ورق های فولادی تعریف شده اند. در ادامه این مطلب به بیان برخی از ویژگی های موجود در انواع تیرورق و تفاوت هایی که با تیرآهن ها دارند خواهیم پرداخت.

    ورق های استفاده شده در ساخت تیرورق

    همانطور که اشاره شد، در تولید تیرورق از انواع ورق فولادی استفاده می شود، اما وجود ویژگی های مختلفی که در بین این ورق ها قابل مشاهده اند، موجب شده تا در تولید تیرورق با توجه به نوع اتصالات و میزان فشارهای تعریف شده برای هر سازه، ورق فولادی خاصی انتخاب شود. به صورت عمومی در ساخت این مقاطع از ورق سیاه در انواع گوناگون به میزان بسیار بیشتری به نسبت دیگر انواع ورق استفاده میشود. ورق های CK45، A283،   A516، CK60، ST33، ST44، ST52 و ورق های دیگر با استانداردهای آلیاژی گوناگون، از جمله مواردی هستند که برای تولید انواع تیرورق مورد استفاده قرار می گیرند.

    ساخت تیرورق و تفاوت هایی که با تیرآهن دارد

    تیرورق ها علاوه بر تیغه های بال و جان، دارای بخش دیگری به نام سخت کننده ها می باشند. به صورت عمومی تیرورق ها را، اغلب در سازه های پیش ساخته مشاهده می کنید، اما نکته قابل توجه این است که در اتصالات موجود در ساخت سازه هایی که تیرورق در تولید آنها کاربرد دارد، از استیفنرها و یا همان سخت کننده ها استفاده می شود. در تولید سازه هایی که دهانه آنها 20 متر به بالا باشد از تیرورق استفاده می کنند. در ساخت آنها یک تیغه به عنوان جان و دو تیغه به عنوان بال در دو سوی آن قرار گرفته و سپس سخت کننده ها برای الصاق این قسمت ها به یکدیگر مورد استفاده قرار خواهد گرفت. این کار در کارخانجات فولاد سازی انجام گرفته و پس از آن سازه به دست آمده را برای نصب در محل مورد نظر حمل می کنند. یکی از تفاوت های عمده در بین تیرورق و تیرآهن سختی در حمل و نقل آن است. تیرورق ها با اینکه وزن کمتری به نسبت انواع تیرآهن دارند، اما حمل آنها به دلیل ساختار، ابعاد و اندازه ای که دارند بسیار دشوار تر از انواع تیرآهن است.

    خرید ورق فولادی

    در مطالب گذشته اشاره کردیم که برای ساخت بال، جان و تقویت کننده های طولی و عرضی در تیرورق از انواع ورق فولادی استفاده می شود. با توجه به نتیجه مقایسات انجام شده در بین شاخص های وزنی، میزان مقاومت نهایی سازه و نحوه بکارگیری مقاطعی که در ساختمان سازی و تولید سازه های فولادی استفاده می شوند، خرید ورق فولادی با هدف تبدیل آن به تیرورق، نسبت به استفاده از انواع تیرآهن در سازه های بزرگ و سنگین مانند ساختمان های بالاتر از 8 طبقه و برج ها، مقرون به صرفه تر می باشد. در بین نمونه های داخلی از انواع ورق فولادی، ورق فولاد مبارکه اصفهان، اکسین اهواز، مجتمع فولاد گلستان و کاویان، از کیفیت بسیار مناسبی برخوردار می باشند. هموطنان عزیز می توانند برای اطلاع ازقیمت ورق آلیاژی و  قیمت ورق ST52  و روند سفارش این محصولات با همکاران کارشناس ما در وب سایت آهن مهام تماس حاصل نمایند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نوزده − پانزده =