آهن مهام » دانشنامه پروفیل (قوطی) » پروفیل آبرو چیست؟ و چه ویژگی هایی دارد؟
پروفیل آبرو

پروفیل آبرو چیست؟ و چه ویژگی هایی دارد؟

فهرست مطالب

    پروفیل ها در صنعت ساختمان سازی نقش بسیار مهمی دارند و به انواع مختلفی تقسیم بندی می شوند که هر کدام از آن ها دارای ویژگی های منحصر به خود است. یکی دیگر از انواع محصولات فولادی، پروفیل آبرو است که به نوبه ی خود نقش بسزایی در صنعت دارد. در این مقاله قصد داریم به شرح پروفیل آبرو، ویژگی ها و کاربردهای آن بپردازیم. پس با ما در دانشنامه آهن مهام همراه باشید.

    پروفیل آبرو چیست؟

    پروفیل آبرو، یکی دیگر از انواع محصولات فولادی به شمار می رود که برای ساخت در، پنجره و چهارچوب کاربرد گسترده ای دارد و همچنین برای استحکام بخشیدن به فونداسیون ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. لازم است بدانید که اگر برف و باران بر روی سقف ساختمان ها به سمت پایین هدایت نشود، ممکن است در بلند مدت سقف سازه ها یا ساختمان ها دچار آسیب های بسیار زیادی شود. از همین رو پروفیل آبرو باعث سرعت بخشیدن به تخلیه ی آب سقف ها می شود. استفاده از این نوع محصول، برای سقف های شیب دار و یا شیروانی بسیار کاربرد دارد؛ به دلیل این که آب های روی سقف را به سمت زمین هدایت می کند.

    ابعاد پروفیل آبرو

    همان طور که در بالا اشاره کردیم برای پوشش انواع سقف ها از پروفیل آبرو استفاده می شود. این نوع پروفیل در دو نوع یک طرفه و دو طرفه تولید می شود که هر یک از آن ها دارای کاربردهای متفاوتی است. ابعاد پروفیل آبرو بنا به درخواست مشتریان متغیر است. معمولاً ابعاد رایج این نوع پروفیل در بازار به طول 6 متر، ضخامت های 2 تا 3 میلی متری، ارتفاع 16 سانتی متری و وزن 70 کیلوگرمی موجود است. ضخامت، طول و وزن پروفیل آبرو یک طرفه و دوطرفه با یکدیگر متفاوت است.

    نحوه ی تولید پروفیل آبرو

    فولاد و آهن از طریق زنگ زدگی و خوردگی دچار آسیب های زیادی می شود؛ زیرا در برابر آب و رطوبت مقاومت بسیار پایینی دارد. از این رو، برای تولید پروفیل های آبرو، ورق های فولادی مانند ورق های گالوانیزه و ورق های رنگی نقش بسیار مهمی دارد؛ به دلیل این که مقاومت آن ها را در برابر آب و رطوبت افزایش می دهد. فرآیند تولید این نوع پروفیل، به این صورت است که در ابتدا ورق های فولادی را در ابعاد و ضخامت مشخص برش می دهند و بعد آن را به داخل دستگاه رول فرمینگ هدایت می کنند تا از طریق قالب های مخصوصی که در دستگاه وجود دارد، ورق ها را به شکل پروفیل تبدیل می کند و در نهایت محصول موردنظر از خط تولید خارج می شود. برای این که پروفیل های آبرو، وزن سبکی داشته باشد از ورق های فولادی با ضخامت های 2، 2.5 و 3 میلی متری استفاده می کنند.

    انواع پروفیل آبرو

    این پروفیل همانند سایر محصولات فولادی در انواع مختلفی تولید می شود که هر یک دارای ابعاد و سایز های متفاوتی است و با توجه به نوع کاربردشان می تواند پاسخگوی نیاز مشتریان باشد. مهم ترین انواع پروفیل های آبرو شامل موارد زیر است:
    پروفیل آبرو مدل لندنی: یکی از پرکاربردترین پروفیل های آبرو به شمار می رود که برای پوشش سقف های بزرگ تر کاربرد دارد. ابعاد این نوع پروفیل تولید شده از ورق گالوانیزه، دارای طول 3 متری و ضخامت 0.4 میلی متری است و اگر از ورق های رنگی تولید شود به طول 2.5 متری و ضخامت 6 میلی متری می رسد. یکی از معایب این نوع محصول، این است که در دراز مدت دچار خوردگی و فرسودگی می شود.
    پروفیل آبرو مدل جعبه ای: یکی از زیباترین پروفیل های آبرو محسوب می شود که برای سقف های شیروانی رستوران های گران قیمت، ساختمان های بیمارستانی و صنعتی و انواع سوله ها کاربرد گسترده ای دارد.
    پروفیل آبرو مدل فیتیله ای: یکی از قدیمی ترین انواع پروفیل های آبرو، پروفیل مدل فیتیله ای است که نصب بسیار راحتی دارد و همچنین دارای پایین ترین قیمت می باشد.

    کاربردهای پروفیل آبرو

    یکی از اساسی ترین مصالح کاربردی در صنعت ساختمان سازی، پروفیل آبرو است که دارای کاربردهای بسیاری می باشد. این پروفیل در بازار، به عنوان گاتر شیروانی شناخته می شود. مهم ترین کاربردهای پروفیل آبرو عبارت است از:
    هدایت آب باران، برف از روی سقف ساختمان ها به سمت زمین
    قابل کاربرد برای انواع سقف های شیروانی و غیر شیروانی
    اتصال روی ساندویچ پانل های سقفی
    قابل استفاده برای ساخت درب های چوبی و MDF
    قابل استفاده برای کنترل جریان آب در انواع پارکینگ و سقف پارکینگ ها
    انواع محیط های فرآوری مانند مرغداری، گلخانه و گاوداری

     

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دوازده + دو =