آهن مهام » مطالب آموزشی » پرکاربردترین انواع فولاد در جهان
پرکاربردترین انواع فولاد در جهان

پرکاربردترین انواع فولاد در جهان

فهرست مطالب

    صنعت فولاد به عنوان یکی از صنایع مادر در جهان، و زیربنای بسیاری از تولیدات دیگر در کشورها محسوب می شود. پیشرفت هایی که در این صنعت و علوم مربوط به آن رقم می خورد به صورت مستقیم و غیر مستقیم تاثیر بسیار زیادی در رشد و توسعه صنایع دیگر خواهد داشت. در دهه های گذشته به لطف فناوری هایی که در این صنعت مورد استفاده قرار گرفت و پیشرفت هایی که در علم متالوژی صورت پذیرفت، شاهد گسترش چشمگیر دامنه کاربری محصولات فلزی در زندگی روزمره بشر بوده ایم. استانداردهای آلیاژی، طیف بسیار گسترده ای از ترکیبات فلزی و مواد شیمیایی هستند که در تولید محصولات مختلف صنایع فولاد مورد استفاده قرار می گیرند. قیمت تیرآهن، قیمت ورق و دیگر مقاطع فولادی پس از شاخص های وزنی و نوسانات بازارهای جهانی، به نوع مواد آلیاژی بکارگیری شده در طول فرایند تولید آنها بستگی دارد. انواع مختلف ورق فولادی و گروه های آلیاژی که در ساخت آنها مورد استفاده قرار گرفته اند، دسته بندی های متنوعی که برای نمونه های مختلف تیرآهن، لوله و دیگر شاخه های فولادی تعریف شده اند، همه و همه نتیجه پیشرفت های متعددی است که در صنعت فولاد جهان شاهد هستیم. در ادامه این مطلب به شناخت پرکاربردترین انواع فولاد در ساخت مقاطع ساختمانی و صنعتی خواهیم پرداخت.

    پرکاربردترین انواع فولاد

    فولاد کربنی یکی از گریدهای آلیاژی در این دسته بندی است. این نوع فولاد درصد وزن کربنی بین 0.05 تا 2.1 درصد دارد. در تعریفی که توسط انجمن های استاندارد معتبر مانند AISI برای این نوع آلیاژ ارائه شده، هیچگونه حداقل مقداری از عناصری مانند کروم، کبالت، مولیبدن، نیکل، نیوبیوم، تیتانیوم، تنگستن، وانادیوم و … نباید در آن موجود باشد. این نوع فولاد در سه رده کم کربن، متوسط و پر کربن برای ساخت انواع تیرآهن و میلگرد مورد استفاده قرار می گیرد. یکی دیگر از گریدهای پرکاربرد فولاد، انواع فولاد آلیاژی است. در این نوع فولاد مقادیر مختلفی از عناصر مس، کروم، سیلیکون، منگنز، آلومینیوم، نیکل و یا تیتانیوم استفاده می شود.

     این نوع فولاد در ساخت میلگردهای صنعتی کاربرد بسیار زیادی دارد. قیمت میلگرد A1 و یا همان میلگرد صنعتی با توجه به نوع فولاد آلیاژی مورد استفاده در تولید آن تعیین می گردد. فولاد ضد زنگ که با نام فولاد زنگ نزن، استنلس و یا استیل نیز شناخته می شود، دسته دیگر از انواع گروه های آلیاژی پرکاربرد در ساخت و ساز و صنعت می باشد. در ساخت این آلیاژ از مقادیر 10 تا 20 درصدی (بسته به نوع استیل) کروم استفاده می شود. میزان مقاومت این دسته از ترکیبات آلیاژی در برابر اکسیداسیون و آسیب های ناشی از آن بسیار بالا بوده و ریسک بروز زنگ زدگی در آنها تا 200 برابر کمتر از نمونه های فولاد کربنی است.

    این نوع فولاد نیز در گریدهای مختلف با نام های آستنیتی، فریتی، مارتنزیتی و دوبلکس که هر کدام دارای رده های مختلف می باشند، طبقه بندی می شود. فولاد ابزار نوع دیگر از آلیاژ فولاد می باشد که در انواع گوناگون آن مقادیر متغیری از عناصر وانادیوم، کوبالت، مولیبدن و تنگستن مشاهده می شود. از این نوع فولاد در کاربردهای طاقت فرسا و سخت مانند، ساخت مقاطع مورد استفاده در دماهای بسیار بالا و یا بسیار پایین، تولید قالب های فورجینگ و ساخت بلوک قالب های دای کستینگ استفاده می شود.

    خرید محصولات صنایع فولاد

    در بازار های آهن آلات کشور نمونه های مختلفی از تولیدات صنعت فولاد مانند تیرآهن، ورق، میلگرد، پروفیل های مختلف، انواع نبشی، ناودانی، سپری، لوله های صنعتی و ساختمانی و … عرضه می شوند. محصولات تولید شده در کارخانجات صنایع فولاد چین، روسیه، کره، آلمان، لهستان و اسپانیا، بیشترین سهم را بین نمونه های وارداتی در بازارهای کشور ما دارند. کارخانجات شرکت های ذوب آهن و فولاد مبارکه اصفهان، مجتمع فولاد خراسان رضوی، مجتمع فولاد بناب، مجتمع فولاد گیلان، راد همدان، احرامیان یزد، کویر کاشان، اکسین اهواز و … از جمله تولید کنندگان داخلی انواع مقاطع فولادی هستند.

    هر یک از این مجموعه های صنعتی در دهه های اخیر به تولید، عرضه و صادرات نوعی از محصولات فولادی پرداخته اند. به منظور انتخاب، انجام مقایسات کیفی و کاربری بهینه از انواع تولیدات صنایع فولاد می توانید با همکاران کارشناس ما در مجموعه آهن مهام تماس برقرار نمایید. هموطنان عزیز توجه داشته باشید جهت اطلاع از قیمت روز ورق، قیمت روز میلگرد و دیگر محصولات و خدمات قابل عرضه در این بازار می توانید از طریق شماره های درج شده در بخش ارتباطات وب سایت آهن مهام با متخصصین ما تماس بگیرید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    هشت − یک =