آهن مهام » مطالب آموزشی » پلیت فلزی چیست؟
پلیت فلزی

پلیت فلزی چیست؟

فهرست مطالب

    آیا تا کنون نام پلیت فلزی به گوشتان خورده است؟ پلیت چیست و چه کاربردی دارد؟ برای پاسخ به این سوال باید بگوییم که پلیت فلزی، از جمله محصولات پرکاربرد فولادی در صنعت ساخت و ساز می باشد که بصورت روزانه با آن سر و کار داریم. در این مقاله قصد داریم، به بررسی این محصول فولادی، انواع آن و کاربردی که دارد بپردازیم؛ از همین رو پیشنهاد می کنیم تا انتهای مقاله همراه آهن مهام باشید.

    پلیت فلزی چیست؟

    پلیت، نوعی ورق فولادی مربع یا مستطیل شکل می باشد که معمولا از ورق سیاه تولید می شود. ضخامت این نوع از محصولات، حدود 3 میلی متر است که از فلزاتی از قبیل فولاد نورد سرد، برنج، قلع، فولاد ضد زنگ، نیکل، آلومینیوم و مس ساخته شده و مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر این، از دیگر ویژگی های پلیت های فلزی، میتوان به مواردی از قبیل قابلیت خم پذیری و شکل پذیری اشاره کرد که بصورت صاف و یکدست و در اشکال تخت و رول های پیچ در پیچ در صنعت مورد استفاده قرار می گیرد.شما می توانید برای اطلاع از قیمت ورق A516 و قیمت ورق سیاه به صفحه این محصول مراجعه فرمایید.

    پلیت فلزی چیست؟

    نحوه تولید پلیت فلزی

    در روند تولید پلیت های فلزی، معمولا از اسلب استفاده می شود. به این صورت که اسلب ها با عبور از غلتک های نسبتا ضخیم، به ضخامت موردنظر می رسد. به طور کلی، ضخامت پلیت های فلزی، با میلی متر اندازه گیری می شود و در صورتی که ضخامت کمی داشته باشند به آنها پلیت برگ و یا فویل گفته شده و در مقابل، اگر دارای ضخامت بالایی باشند، آنها را پلیت سازه ای و یا فلزی نیز می نامند.
    در مرحله ی بعد و پس از اینکه محصول با عبور از غلتک ها به ضخامت مورد نظر رسید، نوبت به غوطه ور سازی آنها در حوضچه های اسیدی می رسد که بعد از آن، با آب شستشو داده می شوند.

     

    انواع مختلف پلیت

    علاوه بر موارد ذکر شده، پلیت های فلزی، دارای انواع مختلفی از قبیل موارد زیر می باشند که هر یک از آنها در موارد خاصی مورد استفاده قرار می گیرند. این انواع عبارتند از:
    پلیت دیازو: یکی از انواع پلیت های فلزی، پلیت دیازو است که از توسط فلز آلی و حلال پوشیده شده و از دوام کمی دارد. علاوه بر این، از کاربرد عمده ی این نوع پلیت، میتوان به کاربرد آن در تیراژهای چاپی 150000 نسخه ای نیز اشاره کرد.
    پلیت فتوپلیمر: از دیگر انواع پلیت ها، پلیت فتوپلیمری می باشد که همانند پلیت دیازو بوده ولی با این تفاوت که از دوام بیشتری برخوردار است. علاوه این، این محصول مقاومت بالا در برابر ساییدگی دارد و معمولا جهت تیراژهای چاپی 250000 نسخه ای مورد استفاده قرار می گیرد.
    پلیت هالید نقره: یکی دیگر از انواع پلیت ها، پلیت هالید نقره می باشد که لایه ای حساس داشته که هنگام تولید نقره های قابل بازیافت را بر جای می گذارد. علاوه بر این، کاربرد عمده ی این نوع از محصولات، در فیلم و عکاسی می باشد که جهت ساخت کاغذ عکاسی مورد استفاده قرار می گیرد.
    پلیت پلی استر: این محصول تقریبا همانند پلیت هالید نقره می باشد که معمولا جهت چاپ های تک رنگ مورد استفاده قرار می گیرد.
    تین پلیت: این محصول، یکی دیگر از انواع پلیت های فلزی می باشد که از ورق قلع تولید شده و معمولا جهت ساخت قوطی کنسرو، قوطی چای و مواردی از این قبیل مورد استفاده قرار می گیرد.

    انواع مختلف پلیت

    کاربرد پلیت و قیمت ورق

    پلیت ها، با توجه به روند تولید و ویزگی هایی که دارند، کاربرد فراوانی در صنایع مختلف به ویژه صنعت ساخت و ساز دارد. از جمله ی این کاربرد ها عبارتند از:
    – قابلیت استفاده در ساخت لوازم خانگی مانند یخچال، هود و غیره
    – کاربرد در ساخت تابلوهای راهنمایی و رانندگی
    – قابلیت استفاده در ساخت تجهیزات الکترونیکی
    – کاربرد در صنعت خودروسازی و ساخت بدنه خودرو
    – کاربرد عمده در صنعت کشتی سازی و ساخت تجهیزات دریانوردی
    – قابلیت استفاده در ساخت قفسه کتابخانه و هنرهای تزئینی
    علاوه بر این، پلیت های فلزی، در صنعت ساختمان سازی نیز کاربرد فراوانی دارد که عبارتند از:
    – کاربرد در نمای ساختمان
    – ساخت صفحه ستون
    – تولید لنگر تیرهای فولادی
    – ایجاد تیرهای ساختمانی

     

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    چهار × چهار =