آهن مهام » دانشنامه ورق » چقدر با کاربردهای ورق سیاه در صنعت آشنایی دارید؟
ورق سیاه

چقدر با کاربردهای ورق سیاه در صنعت آشنایی دارید؟

فهرست مطالب

    تولید ورق های فلزی به به دو شکل نورد گرم و سرد صورت می گیرد. ورق هایی که به روش نورد گرم تولید می شوند، به ورق سیاه معروف هستند. ورق سیاه، یکی از انواع ورق های فولادی است که به علت سطح مات و تیره ای که از طریق نورد گرم به دست می آورد به این نام شناخته می شود. انعطاف پذیری و مقاومت کششی بالای این نوع ورق باعث شده که در صنایع مختلف کاربرد گسترده ای داشته باشد. قیمت ورق سیاه قیمتی معقول دارد و به طور جز ارزان ترین ورق های بازار به حساب می آید. در این مقاله می خواهیم به معرفی محصول مورد نظر و انواع آن، مشخصات و کاربردهای آن بپردازیم. پس با ما در دانشنامه آهن مهام همراه باشید.

    ورق سیاه چیست؟

    این محصول فولادی حاصل نورد گرم است؛ یعنی قبل از فرآیند نورد به فولاد حرارت داده می شود تا به ابعاد و ضخامت مناسبی برسد. به دلیل اینکه، اکسید یا پوسته های اکسیدی حاصل نورد گرم که بر روی سطح ورق پوشیده شده، رنگ محصول مات می شود و چون مثل ورق روغنی و ورق گالوانیزه براق نیست، به آن ورق سیاه گفته می شود. این نوع ورق نسبت به ورق های نورد سرد، کیفیت کم تری دارند.

    انواع ورق سیاه از لحاظ کاربرد

    ورق های سیاه را می توان بر اساس جنبه های مختلفی مانند سایز، ضخامت، آلیاژ استفاده شده، کیفیت مواد اولیه، کاربرد و غیره تقسیم بندی کرد. هر یک از آن ها کاربردهای گوناگونی دارند و در بخش های خاصی استفاده می شوند. در ادامه به بررسی رایج ترین انواع این نوع ورق می پردازیم.

    ورق صنعتی

    این ورق ها از لحاظ سایز، ابعاد، ضخامت و وزن نسبت به دیگر ورق های سیاه، متفاوت هستند. ورق صنعتی سیاه در صنایع سنگین و سد سازی کاربرد فراوانی دارند و همچنین به عنوان یک کالای واسط در تولید پروفیل هایی با ابعاد بالا مورد استفاده قرار می گیرند.

    ورق معمولی

    ورق های فولادی بر مبنای میزان کربن به کار رفته در آلیاژ فولاد دارای سختی متفاوتی خواهند بود. ورق های سیاه معمولی نیز بر اساس میزان عنصر کربن استفاده شده در آلیاژشان به دو گرید ST37 و ST52 تقسیم بندی می شوند. ورق ST37 درصد کربن کم تری نسبت به ST52 دارد و به همین علت از شکل پذیری و انعطاف پذیری بالایی برخوردار است و همچنین قابلیت جوشکاری خوبی نیز دارد. از طرف دیگر، ورق ST52 در برابر پیچش و خمش بسیار مقاوم هستند؛ زیرا در ساختار آن از عناصر منگنز و سیلیسیم استفاده شده است و در صنایع سنگین مانند ساخت قطعات صنعتی، جرثقیل و… بسیار کاربرد دارند.

    انواع ورق سیاه بر اساس حالت عرضه

    ورق سیاه (رول یا کلاف): هیچ محدودیتی برای طول ورق های سیاه که به صورت کلاف تولید می شوند، وجود ندارد. معمولاً اندازه عرض این نوع ورق ها 1، 1.25، 1.50 و 2 متر می باشد و ضخامت آن ها از 1.5 تا 15 میلی متر متغیر است.

    ورق سیاه (شیت یا فابریک): معمولاً ورق های سیاه که به شکل شیت تولید می شوند، سفارشی هستند و مصرف کننده بر اساس نیاز خود، ابعاد و ضخامت ورق را به کارخانه می دهد و در نهایت محصول سفارشی خود را تحویل می گیرد. البته این نوع ورق ها با ضخامتی بیشتر از 15 میلی متر در بازار عرضه می شوند.

    مشخصات ورق سیاه

    ورق های سیاه، ضخامتی متفاوت از 1.5 تا 100 میلی متر دارند. هر اندازه ضخامت محصول بیشتر شود، ورق حالت اسلب یا تختال پیدا می کند و باعث کاهش شکل پذیری آن می شود، در نتیجه ورق در ضخامت های بالا فقط به صورت شیت تولید می شوند. بنابراین، ورق سیاه با ضخامت 2 تا 15 میلی را می توان به دو شکل رول و شیت تولید کرد؛ اما با ضخامت هایی بیش از 15 میلی متر تنها به صورت شیت قابل تولید هستند. عرض آن بستگی به کارخانه تولید کننده، ضخامت و نحوه ی عرضه دارد و به همین دلیل متفاوت خواهند بود. ورق های تولید شده به شکل رول بر مبنای وزن سنجیده می شوند و طول ورق مطرح نیست. در صورتی که طول ورق های شیت شده در بازار، بسیار اهمیت دارند. 

    کاربرد ورق سیاه

    ورق های سیاه به عنوان پایه تولید در محصولات ثانویه به حساب می آیند. علاوه بر ساخت پروفیل های صنعتی، از آن ها در صنایع گوناگون به صورت مستقیم استفاده می شوند. به عنوان مثال، به کمک این محصول می توان بخش های مختلفی از یک کشتی را ساخت. نقش مهمی در صنایع خودروسازی و تولید انواع ماشین آلات صنعتی دارند. در تولید انواع لوله های نفتی، صنعت پتروشیمی و سایر صنایع وابسته به آن، کاربرد زیادی دارند. برای ساخت تجهیزات ترافیکی مانند انواع گاردریل نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

    قیمت ورق سیاه

    قیمت ورق سیاه در بازار فولاد نسبت به انواع مشابه خود از تقاضای بالاتری برخوردار است؛ زیرا فرآیند تولید آن به روش نورد گرم انجام شده است. ورق سیاه به دو دسته فابریک و رول شده تقسیم بندی می شوند. ورق سیاه فابریک که با نام شیت معروف هستند؛ در ابعاد متفاوتی تولید می شوند و ضخامت آن ها بیشتر از 15 میلی متر است. تعیین قیمت ورق سیاه همانند خواهر خود در ورق های گرم مانند قیمت ورق آلیاژی یا قیمت ورق ST52 بستگی به وزن و ابعاد آن دارد. برای خرید  این نوع کالا می توانید از کارشناسان آهن مهام کمک بگیرید. این شرکت با راه اندازی فضای دیجیتال، امکان خرید و فروش و تعامل با مشتری را به طور مستمر ادامه خواهد داد و آماده خدمت رسانی به تمام ارگان های دولتی و خصوصی می باشد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    پنج × سه =